Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1510
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 21:52
Ik woon in een voormalig kantoorpand dat is omgebouwd naar individuele studio's en appartementen. Vanaf begin af aan is de energie rekening behoorlijk hoog, maar dachten als bewoners, zal wel. Na de enorme prijsstijgingen van 2022 zijn we als bewoners geschrokken en onderzoek gaan doen naar de installaties. Hier komen zeer vreemde zaken naar voren.

Per individuele woning is er een kWh meter voor verbruik elektra. Voor de verwarming zit dat anders en daar zit ook de onvrede. Dit gaat namelijk met een VRF installatie op het dak met buitenunits en individuele binnenunits. Hoe de berekening tot stand komt is zeer complex en voor ons als bewoners een black box.

Een paar voorbeelden van bijzondere gevallen:
Mijn verbruik is dit jaar ineens 230% gestegen, terwijl ik het idee heb echt niet meer verwarming gebruikt te hebben. Ik had een gemeten verbruik in september van 180 KW terwijl ik die maand op vakantie was en alles uit had. Andere bewoners merken dit soort zelfde zaken op.

Zijn er mensen hier met ervaringen met deze installaties? Experts die ons kunnen vertellen waar naar te kijken of aan kunnen geven dat deze installaties niet deugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Ik zou naar de VVE stappen als ik jou was. Enerzijds om de (gezamenlijke) klacht hard te maken m.b.t. energieverbruik, maar ook om helderheid/inzicht te krijgen in de berekening. Als ik het gelinkte artikel zo lees lijkt er sprake van een nieuw ontwikkelde oplossing om tot het individuele verbruik te komen.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe de afrekening plaats vindt, is dat een post in je servicekosten aan de VVE? Want zij moeten die berekening wel voor iedereen duidelijk maken, hoe complex die ook mag zijn.