Aankoopadvies gezinsauto, langere afstanden, budget €20000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 08:04
Hoi medetweakers,
Ik heb vorige week een aanrijding gehad met mijn Skoda Octavia Diesel, waardoor die helaas total loss is. Oorspronkelijke plan was om die af te rijden en over 2 jaar een nieuwe auto te kopen, dat moet ik nu helaas vervroegen. Ik ben nu op zoek naar een vervanger van de Skoda. Budget is €20,000,-

Profiel van deze auto: moet een gezinsauto zijn (3 pubers achterin), laadruimte was erg fijn van de Skoda, zou ik wel weer willen. En we gebruiken hem voor de grotere ritten (vakanties, familiebezoeken, etc). Ik rij ongeveer 40.000km per jaar ermee. Een deel vanwege woon-werkverkeer: 4x per week 55km heen en weer, grotendeels autoweg/snelweg. En een deel vanwege grotere ritten naar vrienden/familie en vakanties.

Voorkeur: mijn vrouw voelt wel wat voor een sedan, ik zit meer aan een station of SUV te denken.

PHEV/electrisch: Ik zit afgelopen dagen veel te zoeken naar plugin hybrids. Ik kom een aantal modellen tegen die best in mijn budget vallen, oa een Mitsubishi Outlander, Hyundai Ioniq, Volkswagen Passat. Bij het lezen van de reviews kom ik echter ook vaak tegen dat mensen de plugin-hybrid als een soort tussenauto hebben gebruikt en nu de overstap gaan maken naar volledig elektrisch rijden.
We hebben thuis een grote lading zonnepanelen, een eigen laadpaal (we hebben al een Nissan Leaf 40KW), dus het gevoel bekruipt me dat misschien nu een directe overstap naar elektrisch rijden ook best een goed idee zou kunnen zijn. Maar ik heb nog wel wat vrees voor lange ritten (dit voorjaar bijv Groningen-Maastricht heen en weer) en dat ik dan onderweg moet gaan opladen.. dan is benzine toch makkelijker/sneller/handiger. Beetje koudwatervrees dus. Verder vind ik het politieke klimaat op dit moment niet echt vriendelijk richting elektrisch rijden; dus ook wat dat betreft vind ik het wel spannend en heb ik twijfels.. wordt elektrisch rijden niet heel veel duurder in de nabije toekomst?). Ik ben nog niet in de elektrische auto's gedoken om merken/modellen te vergelijken.

Concreet mijn vragen van dit moment:
- Wat zouden jullie me adviseren? Plugin-Hybrid, of door naar elektrisch?
- Welke merken/modellen vinden jullie passen hierbij en zouden passen binnen budget?
- Zou evt nog een PHEV-diesel een overweging zijn met deze kilometers? (wel fors duurder qua wegenbelasting denk ik).

Bij voorbaat alvast grote dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Toyota Corolla van een paar jaar oud?

Weet niet hoeveel beenruimte die achterin hebben overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 14:49
Er zijn veel hybride VW Passats van ca. 4 jaar oud te koop nu, komen veelal uit Duitsland. Prijs ligt rond de 22 tot 25k geloof ik. Zitruimte en kofferbakruimte vergelijkbaar/iets groter dan de Octavia. Ik ken twee mensne die onlangs een occasion hebben aangeschaft en daar tot nu toe geen spijt van hebben. Gezien jouw aantal kilometers zou een SUV denk ik niet praktisch zijn vanwege het (over het algemeen) hogere verbruik. Misschien iets om rekening mee te houden.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 23:13
Zelf recent een Volvo V60 (2020) phev gekocht. Nou is de phev versie niet rond de 20K te vinden, maar een diesel, of benzine wellicht wel met wat goed zoeken.

In ieder geval een ontzetend fijne gezinswagen, veel laadruimte, ontzettend comfortabel, en naar mijn mening ook nog eens fijne looks als je dat ook belangrijk vindt. Wellicht het overwegen waard, al zit je met 20K wel erg bij meer uitgeklede versies met hogere kmstand te kijken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
Als de Skoda goed is bevallen zou je een Superb iv kunnen overwegen. Met 3 pubers is de extra beenruimte wellicht geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb paar maanden geleden met een SUV weer eens proef gereden, een BMW X1 en net als met alle andere SUV's was ik gelijk weer genezen. Wat een zwabber gevoel geven die dingen op de weg. Ik rijd nu een Volvo V60 van 12 jaar oud en die rijdt beter dan welke SUV dan ook. Ik ga nu op mijn gemak op zoek (ik heb tijd zat) naar een nieuw model V60. Ik zweer bij Volvo. Zalige reisauto's en mooi.

NB: een diesel zou ik niet meer kopen. Duur en je komt straks steeds meer steden niet meer in. Mijn benzine Volvo loopt op normale snelheden op de snelweg 1 op 18. Koop dan een hybride. Nog zuiniger.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 14-10-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 12:19
Herkenbare situatie. Ik heb 2 kinderen en heb een woon-werk afstand van 32km enkel.

Ik heb verschillende stations gekeken maar ik vond het bereik echt niet toereikend. Uiteindelijk hebben we een Lynk & Co 01 gekocht van 2022. Die 70/75km range haal ik met gemak en stekkeren kan tegenwoordig overal. Omdat ik zelf wat langer ben was ik vooral verrast door de ruimte achterin. Ik kan prima achter mezelf zitten en ik ben 1.91m.

Wellicht iets boven budget maar misschien wel een optie om te overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:53
Wilke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:23:
Toyota Corolla van een paar jaar oud?

Weet niet hoeveel beenruimte die achterin hebben overigens.
Wij hebben een Auris TS (voorloper Corolla, de station variant) en die is niet heel ruim achterin qua beenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 08:04
* Toyota Corolla ziet er redelijk uit, ben inderdaad benieuwd naar de beenruimte. En ik kwam erachter dat het systeem in ieder geval een "retrofit" update moet krijgen voor android auto en dat ik goed moet kijken of de navigatiekaarten niet verouderd zijn. Wel vrij betaalbaar en passend binnen budget.

* Opmerking over de SUV neem ik ook ter harte, station zou dan wellicht handiger zijn qua verbruik.

* Skoda Superb is qua ruimte inderdaad fantastisch. Ben qua merk ook erg tevreden over Skoda (weinig onderhoudskosten). Zit qua prijs wel net aan het randje. Accu heeft een actieradius van 40km, wat ook vrij weinig is.

* Volvo V60 zit hybride qua aanschafprijs inderdaad best wel erboven als je niet enorm veel kilometers op de teller wil. Wel een mooie auto.

* Dieseloverweging: inderdaad stadscentra kom je niet meer in, lijkt aflopende zaak. Denk dat ik dat laat schieten inderdaad.

* Lynk & Co : ziet er mooi uit! Ik hoorde van de monteur van mijn vakgarage dat Volvo al jaren deze auto's in China laat bouwen. Kwalitatief iets minder dan Volvo, qua electronica wel erg goed, was zijn mening. Lijkt ook goed betaalbaar en ook ruim. Ga ik even wat verder uitzoeken.

Dank tot zover. Mochten er nog meer tips/overwegingen zijn, dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 23:51
Chielemans schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:21:
- Wat zouden jullie me adviseren? Plugin-Hybrid, of door naar elektrisch?
Een EV die net zoveel ruimte biedt als je Octavia gaat je niet lukken voor 20k. Je kunt onder de 25k wel net een Volkswagen ID.4 vinden met de 77kwh accu en 528km actieradius, maar wel kilometerstanden boven de 140.00km.
Een Skoda Enyaq is fijner dan de ID.4 maar onder de 25k heb je alleen de variant met de kleine actieradius (397km WLTP) terwijl je gezien je lange ritten de 80 versie zou willen met 544km actieradius en die zijn bijna 30k.

Een plug-in hybride kan interessant zijn als je die van je eigen zonnestroom kunt laden en je ritten grotendeels binnen de beperkte actieradius vallen. Als je echter vooral overdag weg bent en 's avonds wil laden dan laad je nauwelijks met eigen (goedkope en duurzame) zonnestroom. Let op dat de plug-in hybride wat kleinere bagageruimte heeft dan de reguliere benzine versie - vanwege de accu.

Wat betreft regelgeving zou ik verwachten dat plug-ins eerder getroffen worden door hogere MRB dan EVs.

Een gewone hybride zoals @Wilke voorstelde kan ook nog heel aardig zijn.
Chielemans schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:37:
* Toyota Corolla ziet er redelijk uit, ben inderdaad benieuwd naar de beenruimte. En ik kwam erachter dat het systeem in ieder geval een "retrofit" update moet krijgen voor android auto en dat ik goed moet kijken of de navigatiekaarten niet verouderd zijn. Wel vrij betaalbaar en passend binnen budget.
Als de Corolla ruim genoeg is dan kun je daar bijna niet een miskoop aan doen. Ze zijn prettig, zuinig en oerdegelijk. Er is genoeg keuze binnen je budget.

Bovendien schrijven Toyota's niet zo hard af; zelfs met hoge kilometerstanden krijg je er nog een hele goede prijs voor simpelweg omdat de reputatie van Toyota zo goed is en hybrides gewild.

Aangezien je 40.000km per jaar rijdt, rij je de nieuwe auto heel vlot naar een hoge kilometerstand. Dan pleit dat wellicht voor een auto die dat makkelijk doet en die nog wat waard is als je 'm met een hoge kilometerstand (200k+) verkoopt.

De 2.0 hybrid is de fijnste / sterkste, maar de 1.8 hybrid is ook prima als je niet al te gehaast bent. Enige nadeel is de onderhoudsinterval van 15.000km per jaar - je bent dus zeker twee keer per jaar toe aan een onderhoudsbeurt. Onhandig maar zo blijft ie wel langer goed.

Ik vraag me af hoe de restwaarde is van een EV met meer dan 200.000km op de teller. Ik denk dat de gemiddelde koper makkelijker 'bewezen techniek' koopt in een Toyota met een hoge kilometerstand dan een EV met een hoge kilometerstand.
Chielemans schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:37:
* Skoda Superb is qua ruimte inderdaad fantastisch. Ben qua merk ook erg tevreden over Skoda (weinig onderhoudskosten). Zit qua prijs wel net aan het randje. Accu heeft een actieradius van 40km, wat ook vrij weinig is.
Let op dat de Skoda Superb IV (de PHEV) een bagageruimte heeft van 510 liter (dat is 150 liter minder dan de benzine versie). In vergelijking: voor de Corolla geeft Toyota 598 liter op.
Chielemans schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:21:
Ik kom een aantal modellen tegen die best in mijn budget vallen, oa een Mitsubishi Outlander, Hyundai Ioniq, Volkswagen Passat.

- Welke merken/modellen vinden jullie passen hierbij en zouden passen binnen budget?
- Outlander is vrij oud en relatief onzuinig als ie op benzine rijdt. Bovendien niet zo ruim van binnen als de buitenmaten doen denken.
- Hyundai Ioniq is veel kleiner dan een Octavia.
- Volkswagen Passat: min of meer dezelfde voor- en nadelen als de Superb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:39

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ik zou voor Skoda gaan... Ik denk kwaliteit & geld (support vanuit VAGgroep) is niet tegen te boksen door andere fabrikanten in zelfde klasse

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Met die 40k per jaar, ben je dus met een budget van 20k over 4/5 jaar weer aan de beurt om een andere wagen aan te schaffen. (160/180k aan km-ers in een tweedehands auto)

Ik zou persoonlijk dan voor een Prius+ kiezen vanwege de betrouwbaarheid rondom de hybride aandrijflijn.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:20
Wij hebben gekozen voor een Ford Mondeo hybride.
Net zo zuinig als de Toyota/Lexus maar heerlijk ruim van binnen
Pagina: 1