Ventilatie in jaren 60 woning aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:44
Het laatste jaar ben ik een jaren 60 huis aan het verbouwen. Nu ben ik al maanden aan het twijfelen over de ventilatie.

Het huis is niet groot, twee verdiepingen, zo'n 90 m² in totaal. Boven twee slaapkamers (1 zal kantoor worden) en een badkamer. Beneden woonkamer/keuken is een open ruimte, met naastgelegen een entree met toilet en kast met ketel.

Er is nu alleen beperkte natuurlijke ventilatie in het huis. In de keuken roosters, in twee slaapkamers een rooster. In de badkamer buis richting dak. Toilet heeft geen ventilatie.

Probleem is nu vooral toilet en badkamer. Toilet voor de luchtjes, badkamer vocht en luchtjes (verkeerd aangelegde afvoer wat niet zonder breekwerk op te lossen is) . Probleem 2 is ruimte en geluid. Ik kan feitelijk richting toilet 1 buis kwijt via een buis door de ketelkast. Max 125mm.

Ik heb maar 1 plek waar een ventilatie unit kan, dat is naast het kantoor op de overloop boven/naast de wasmachine/droger-kast.

Nu was m'n idee om daar dus een ventilatie C box te hangen en een buis richting toilet/ketelkast en 1 richting badkamer (plus recht naar beneden de wasmachine kast met name voor de droger).

Ik heb me natuurlijk ingelezen en hier wordt vaak wtw aangeraden. Dat snap ik wel, maar met mijn kleine ruimte ben ik bang voor geluidsoverlast. Plus dat het erg lastig is om de aanvoer goed te krijgen (afvoer kan prima via de al geplande kanalen).

Feitelijk kan aanvoer alleen recht naar beneden, waardoor er een rooster in m'n woonkamer komt (er zit daar een dichtgemaakt schoorsteengat, van vroegere open haard). De slaapkamer is nauwelijks nog te bereiken, tenzij ik een koofje boven de trap maak, zodat ik onder m'n verlaagde plafond van de slaapkamer door de muur kan.

Maar wat ik zeg, ik ben bevreesd voor de geluidsoverlast en de juiste afstelling van het systeem.

Ik wil het grotendeels zelf gaan aanleggen, een niet onbelangrijk detail. Daarom neig ik nu naar een ventilatie c systeem, bijv met ubbink buizen.

Hebben jullie advies voor mij?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
WTW is een mooi concept maar valt en staat vaak ook met de isolatie van de woning. Als deze niet vrij goed is, heeft het niet heel veel zin om hier iets mee te doen. En voor WTW moet je natuurlijk dubbele kanalen aanleggen zowel inpandig als naar buiten toe. Vaak is dat al behoorlijk wat lastiger om te realiseren in een bestaande woning. Gepaard met de kosten kom je al vrij snel op een hoog bedrag uit.

Afvoer ventilatie is vaak vrij gemakkelijk en goedkoop te realiseren en verhoogt wel het wooncomfort en de luchtkwaliteit van de woning. Ik heb er in ieder geval geen spijt van en ook hier is het een C systeem. Ik heb nu wel een droge badkamer en geen stank van het toilet die lang blijft hangen.

Je zou mogelijk wel kunnen kijken naar de-centrale WTW, maar daarvoor moet je ook weer nieuwe kanalen naar buiten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:31
Voor de douche een afzuig box met vochtigheid sensor.
Voor de wc een afzuigbox met een naloop regeling van Eltako, dit heb ik vorige week nog bij mijn wc geplaatst, hier moet je de pulsdrukker bedienen om de ventilator in werking te stellen, die de wc met 200m³/ uur ververst.
https://www.elektroshop.n...0Fmh9hEAQYASABEgKFqPD_BwE

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
itho boxje met vochtsensor en een RF bediening voor als je een kleipoppetje gaat maken :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
BlueKeenan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:15:
WTW is een mooi concept maar valt en staat vaak ook met de isolatie van de woning. Als deze niet vrij goed is, heeft het niet heel veel zin om hier iets mee te doen. En voor WTW moet je natuurlijk dubbele kanalen aanleggen zowel inpandig als naar buiten toe. Vaak is dat al behoorlijk wat lastiger om te realiseren in een bestaande woning. Gepaard met de kosten kom je al vrij snel op een hoog bedrag uit.
je bedoelt de naad en kierdichting. wat heeft de isolatie ermee te maken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

je bedoelt de naad en kierdichting. wat heeft de isolatie ermee te maken?
In mijn optiek is naad en kierdichting ook onderdeel van de isolatie. Maar dat is potato potato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
WTW in oude huizen is idd een uitdaging.
Ik ben hier in mijn 1978 huis overgegaan op een Orcon MVS15RHB box met vochtsensor. Ventilatie schakel ik tussen auto en 2 met HomeAssistant op basis van losse CO2 meters.

De badkamer is niet meer vochtig, de slaapkamers ruiken de hele dag fris zonder dat de ramen open hoeven staan en omdat er vraaggestuurd geventileerd wordt valt de energierekening zelfs lager uit dan voorheen.

Binnenkort nog een ventiel op de laatste slaapkamer, dan kan daar het raam ook dicht zonder 's nachts wakker te worden in een bedompte kamer.

Ventilatieboxen wordt qua energiezuinigheid altijd heel dramatisch over gedaan, maar als je 'm met beleid gebruikt is het zuiniger dan met natuurlijke toevoer. Je kunt nml doelgericht ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:21
_JGC_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:56:
WTW in oude huizen is idd een uitdaging.
Ik ben hier in mijn 1978 huis overgegaan op een Orcon MVS15RHB box met vochtsensor. Ventilatie schakel ik tussen auto en 2 met HomeAssistant op basis van losse CO2 meters.

De badkamer is niet meer vochtig, de slaapkamers ruiken de hele dag fris zonder dat de ramen open hoeven staan en omdat er vraaggestuurd geventileerd wordt valt de energierekening zelfs lager uit dan voorheen.

Binnenkort nog een ventiel op de laatste slaapkamer, dan kan daar het raam ook dicht zonder 's nachts wakker te worden in een bedompte kamer.

Ventilatieboxen wordt qua energiezuinigheid altijd heel dramatisch over gedaan, maar als je 'm met beleid gebruikt is het zuiniger dan met natuurlijke toevoer. Je kunt nml doelgericht ventileren.
Dan heb je neem ik aan wel roosters in je ramen?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Gdzr schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:04:
[...]

Dan heb je neem ik aan wel roosters in je ramen?
Ja die zitten er. Maar als wij samen op de slaapkamer liggen met rooster open en raam op een kier moet de deur naar de overloop open, anders word je midden in de nacht wakker met hoofdpijn. Dat heb ik niet meer meegemaakt sinds er een MV box op de bovenverdieping hangt. Er is nu gewoon altijd enige trek onder de deur door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
BlueKeenan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:46:
[...]

In mijn optiek is naad en kierdichting ook onderdeel van de isolatie. Maar dat is potato potato
Probleem met de isolatie is dat ik niet weet hoe succesvol ik hiermee ben... Ik de afgelopen vrij warme winter sliep ik hier nog niet. Ik heb gewerkt aan isolatie boven m'n verlaagde plafonds. De kozijnen zijn relatief nieuw daar, dus het zou goed moeten zijn. De koof waarin de ventilatie van toilet door moet komen ligt nu nog open. De overloop ligt nog open. De entree heeft nog geen deur richting woonkamer. Dus dat is nog niet zo briljant.

Tot nu toe is de slaapkamer met rooster open en raam dicht gewoon doenbaar qua temperatuur (nu 18,5 - zal morgen eens kijken), maar ja het is pas oktober. Dus lastig om het eindresultaat te bepalen.
_JGC_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:20:
[...]

Ja die zitten er. .. Er is nu gewoon altijd enige trek onder de deur door.
Die snap ik niet. Je zuigt lucht uit de kamer, dan moet het toch door het rooster terug komen en niet onder je deur door? Of heb je de roosters nu dicht? Of kan er niet genoeg door de roosters komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Romborum schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 00:16:
[...]

Probleem met de isolatie is dat ik niet weet hoe succesvol ik hiermee ben... Ik de afgelopen vrij warme winter sliep ik hier nog niet. Ik heb gewerkt aan isolatie boven m'n verlaagde plafonds. De kozijnen zijn relatief nieuw daar, dus het zou goed moeten zijn. De koof waarin de ventilatie van toilet door moet komen ligt nu nog open. De overloop ligt nog open. De entree heeft nog geen deur richting woonkamer. Dus dat is nog niet zo briljant.

Tot nu toe is de slaapkamer met rooster open en raam dicht gewoon doenbaar qua temperatuur (nu 18,5 - zal morgen eens kijken), maar ja het is pas oktober. Dus lastig om het eindresultaat te bepalen.

[...]

Die snap ik niet. Je zuigt lucht uit de kamer, dan moet het toch door het rooster terug komen en niet onder je deur door? Of heb je de roosters nu dicht? Of kan er niet genoeg door de roosters komen?
Ik heb een afzuigpunt in de badkamer, die trekt via een deurrooster van de overloop. Er is onderdruk en dat wordt aangevuld vanuit de twee slaapkamers zonder eigen afzuigpunt.
Badkamer heeft geen raamrooster, je wilt nml de badkamer ventileren met warme binnenlucht om condens tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:43

ManiacsHouse

Scheisse!

_JGC_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 00:41:
[...]

Ik heb een afzuigpunt in de badkamer, die trekt via een deurrooster van de overloop. Er is onderdruk en dat wordt aangevuld vanuit de twee slaapkamers zonder eigen afzuigpunt.
Badkamer heeft geen raamrooster, je wilt nml de badkamer ventileren met warme binnenlucht om condens tegen te gaan.
Hier heeft de woningbouw (ook jaren 60 woning) een aantal jaren geleden een ducobox (die is best stil, behalve op hoogste stand na douchen en hoog CO) opgehangen. Vanuit de douche een kanaal direct naar de box met vochtsensor. En 1 kanaal dat in wc uitkomt waar een afzuigpunt zit. Op dit kanaal zit ook een 'afslag' naar de keuken.
In woonkamer en in mijn slaapkamer een draadloze bediening met CO sensor. Via de overloop boven trekt afzuigpunt douche via deurrooster en overloop lucht uit slaapkamers waar roosters zitten. Douche is de sindsdien altijd droog. :)

Ik denk dat afzuigpunt in douche met vochtsensor en rooster in deur voor slaapkamers perfect is voor jouw situatie.
In hoeverre kun je in jouw situatie een afzuigpunt in wc beneden ook inzetten om de benedenverdieping te ventileren?

Wegwerken van buizen is in jaren 60 woning niet te doen. In ieder geval niet onzichtbaar. Woning hier is een vierkante doos met als indeling meerdere dozen eigenlijk :D :|
Op de eerste verdieping hebben ze een koof om de buis heen gemakt van mdf. En dat ziet er redelijk uit.

Ketelkast zit beneden of boven? Kan je daar geen box hangen?

Wellicht kun je schets plaatsen. Kunnen we meekijken/denken :)

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 15-10-2024 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Eigenlijk is mijn slaapkamer nu ik meet best goed geïsoleerd : 18,5 's avonds naar 21 's ochtends. Bewijst ook wel dat ik wel wat ventilatie kan gebruiken.
De warme lucht via badkamer laten afzuigen is best een interessant idee eigenlijk.
Ik ben niet zo goed in schetsen, maar zal eens wat proberen te maken vanavond. Het komt vermoedelijk vrij dicht richting jouw schema, misschien met wat andere afmetingen

Ketel kast zit beneden, en je wilt de box toch dicht bij het dak hebben.

Keuken, daarnaast wc, daarnaast ketel en daar omhoog naar slaapkamer. Via slaapkamer rechtsom naar de overloop. Badkamer ligt daar tegenover tussen de twee kamers in.

Dus ja ik zou de geplande ventilatie door kunnen trekken naar de keuken, maar ben daar wel bevreesd voor kou daar. Nadeel is ook dat in de keuken de roosters zitten en niet in de woonkamer aan de andere kant. Al kan het ook gunstig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
BlueKeenan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:46:
[...]

Dat is wel een interessante opmerking.
Je isolatie mag nooit je naad en kierdichting zijn. naad en kierdichting zit bij voorkeur in je binnenschil van je gebouw. Naden dicht je af met allerlei materialen maar niet met isolatie. Je isolatie komt later over die dichte naden heen. Als er nog naden in je schil zitten dan kan daardoor juist vocht toetreden in je isolatie met allerlei nare gevolgen van dien.
Dus naad en kierdichting is wel nauw verbonden aan je isolatie en heeft er letterlijk en figuurlijk raakvlakken mee maar ze dienen beide een ander doel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:34
ManiacsHouse schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 02:16:
[...]

Hier heeft de woningbouw (ook jaren 60 woning) een aantal jaren geleden een ducobox (die is best stil, behalve op hoogste stand na douchen en hoog CO) opgehangen. Vanuit de douche een kanaal direct naar de box met vochtsensor. En 1 kanaal dat in wc uitkomt waar een afzuigpunt zit. Op dit kanaal zit ook een 'afslag' naar de keuken.
In woonkamer en in mijn slaapkamer een draadloze bediening met CO sensor. Via de overloop boven trekt afzuigpunt douche via deurrooster en overloop lucht uit slaapkamers waar roosters zitten. Douche is de sindsdien altijd droog. :)

Ik denk dat afzuigpunt in douche met vochtsensor en rooster in deur voor slaapkamers perfect is voor jouw situatie.
In hoeverre kun je in jouw situatie een afzuigpunt in wc beneden ook inzetten om de benedenverdieping te ventileren?

Wegwerken van buizen is in jaren 60 woning niet te doen. In ieder geval niet onzichtbaar. Woning hier is een vierkante doos met als indeling meerdere dozen eigenlijk :D :|
Op de eerste verdieping hebben ze een koof om de buis heen gemakt van mdf. En dat ziet er redelijk uit.

Ketelkast zit beneden of boven? Kan je daar geen box hangen?

Wellicht kun je schets plaatsen. Kunnen we meekijken/denken :)
Hier idem, echter hebben ze alle deuren in huis 1cm korter gemaakt voor een goede ventilatie door de roosters in alle ramen. Werkt prima, ook rolluiken zijn niet luchtdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
n8tur3 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:57:
[...]

Hier idem, echter hebben ze alle deuren in huis 1cm korter gemaakt voor een goede ventilatie door de roosters in alle ramen. Werkt prima, ook rolluiken zijn niet luchtdicht.
Ik heb hier in een aantal deuren een rechthoek gezaagd en een kunststof rooster geplaatst. Voordeel tov de deur inkorten is dat je veel minder tocht over de vloer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
No Hands schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

Dat is wel een interessante opmerking.
Je isolatie mag nooit je naad en kierdichting zijn. naad en kierdichting zit bij voorkeur in je binnenschil van je gebouw. Naden dicht je af met allerlei materialen maar niet met isolatie. Je isolatie komt later over die dichte naden heen. Als er nog naden in je schil zitten dan kan daardoor juist vocht toetreden in je isolatie met allerlei nare gevolgen van dien.
Dus naad en kierdichting is wel nauw verbonden aan je isolatie en heeft er letterlijk en figuurlijk raakvlakken mee maar ze dienen beide een ander doel.
Dat werkt ook de andere kant op. Vroeger was men niet van het luchtdicht bouwen, spleten en kieren overal. Een stukje dampopen folie houdt regen en wind uit je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Even vluchtig mijn huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov-KvJY5YDE0QDBVMIqStiEnzAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQbZwHMY2MYetlB7mEnaKiBH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lxsv-iJyB5OtGtTfYLaU-QdrSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOglMHKnMJJqWc2TkDvkBVCX.jpg?f=fotoalbum_large

Dus keukenraam daar zitten roosters in, rest van begane grond niet.
Eerste verdieping alleen in slaapkamer en kantoor rooster (recht tegenover deuren) en in badkamer naast de douche een luchtgat naar het dak. Koof op eerste verdieping zit recht boven de ketel.

Verder nog te melden: huis heeft alleen vloerverwarming op de begane grond + airco en op eerste verdieping alleen airco in kantoor en slaapkamer + 1 verwarmingselement in badkamer.

edit:"
trap is dus open verbinding met beneden. Dus als de badkamer een rooster in de deur krijgt, dan gaat de lucht van slaapkamers en beneden naar de badkamer. Het lijkt me dat de lucht makkelijker van beneden de badkamer in gaat dan vanuit slaapkamer. (logisch nadenkend)

[ Voor 10% gewijzigd door Romborum op 15-10-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
En dit is nu het plan, deels beinvloed door wat jullie hebben gezegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzockJIx4g6we__gLhnQm5hxALQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGDg47SLLxlRLvVsRnFQ2bJT.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden in ketelhok een onderverdeelbox plaatsen, met daarin 3 punten: Keuken, WC en ketelruimte. Idee daarachter is dat als de keuken nadelig werkt dat ik dit dan redelijk eenvoudig kan afkoppelen (denk ik)}

Vanuit de onderverdeelbox loopt een buis naar boven naar de koof en vandaar boven de trap langs naar de ventilatieunit en dan natuurlijk daarboven naar buiten. Vanuit de badkamer en ook van onder de washok (wasdroger) een aansluiting op de ventilatieunit. Dat is het plan.

De badkamer moet dus vocht en co2 sturing krijgen denk ik? beneden co2 en washok weet ik niet. Liefst alleen draaiend als ik de wasdroger gebruik (dus niet zo heel vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:34
Als je een Duco Silent hebt, die loopt onhoorbaar standaard 24/7 over alle aanzuigpunten. Mijn vorige mechanische ventilatie idem. En je wilt heel graag je washok afzuigen, droger of niet. Vooral bij een warmtepompdroger. En je wilt niet weten hoe vuil een rooster in je raam is na 1 jaar, vooral in je keuken. De vochtsturing werkt al bij het aardappel afschudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Klein upje, of was mijn plan al goed compleet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Ik heb nu eerst de buizen besteld, das niet eens zo duur. Eerst kijken of ik die geïnstalleerd krijg en van daaruit verder met ofwel een ventilatiebox ofwel gewoon een t stuk op de dakdoorvoer.
Ik blijf twijfelen omdat men zegt dat ventilatie c slecht samen gaat met airco. Ik ga voorlopig de woonkamer/keuken niet op het systeem aansluiten om dezelfde reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
alternatief idee:

losse ventilator met vochtsturing die afzuigt in de badkamer
roosters op de slaapkamers open voor aanvoer van frisse luct
roosters beneden zoveel mogelijk dichtlaten
ventilatiebox plaatsen die afzuigt uit toilet en de woonkamer. Liefst een afzuigventiel plaatsen ver van de deur af.

op die manier komt verse lucht altijd via de slaapkamers, warmt daar al een beetje op en komt voorverwarmt in de woonkamer. En snachts heb je op de slaapkamer al verse lucht.
Pagina: 1