Geschikte ATX-voeding voor 24 HDD's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderluc
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-05 21:31
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een ATX-voeding die 24 HDD's en een GPU zonder problemen kan aansturen. Recentelijk ben ik overgestapt naar een 4U rack-server om 24 harde schijven te kunnen plaatsen. Hiervoor had ik nog een Fractal Design 7 XL tower.

De 4U-chassis die ik heb gekocht maakt gebruik van SAS-backplanes met een SFF-8643 connector en een Molex-aansluiting per 4 schijven.
Het gaat om deze kast: https://www.alibaba.com/p...-with-24_60806209542.html

Op dit moment beschik ik over een MSI MEG AI1300P PCIE5 ATX-voeding. Deze voeding kon nog prima 16 harde schijven aan, maar sinds de overstap naar 24 schijven met Molex geeft dit problemen. Sommige schijven worden helemaal niet meer gedetecteerd. Ik vermoed dat de voeding niet genoeg vermogen via de Molex/SATA aansluitingen kan leveren. Zodra ik schijven ontkoppel, en rond de 18 heb aangesloten is het weer stabiel.

Mijn vraag is of er überhaupt ATX-voedingen op de markt zijn die zonder problemen 24 harde schijven van stroom kunnen voorzien. Ik kan hier namelijk maar weinig over vinden. Het lijkt erop dat het volledige vermogen van 1300 watt niet beschikbaar is voor componenten anders dan de GPU en CPU.

Jullie vragen je waarschijnlijk af waarom ik uberhaupt een ATX-voeding gebruik in plaats van een server-PSU. Dit komt omdat de voeding ook nog een RTX 4090 van stroom moet voorzien.

Harde schijven: -> 24x Seagate Exos X18 (18 TB)
Voeding: -> MSI MEG AI1300P PCIE5
LSI-controller: -> LSI SAS 9305-24i

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25

Theo

moederbord

Het grote nadeel van een mechanische harde schijf is dat deze best een stroompiek trekt wanneer deze opstart. En met 24 schijven heb je dus 24 maar deze stroompiek tegelijkertijd. Nu kan je PSU ruim 100A leveren op de 12 volt lijn, maar dit lijkt dus niet voldoende te zijn voor de enorme kosrte stroompiek.

Wanneer alles gewoon opgestart is en draait dan kan je PSU zowat uit z'n neus eten en zal nog niet eens voor de helft belast worden gezien deze schijven een statisch verbruik hebben van nog geen 10 watt (dus samen 240 watt) en je GPU max 450 watt vraagt. Wanneer je beide volledig gebruikt dan hebben deze samen 700 watt nodig... Ofwel, je voeding is niet direct te licht..

Wat je kunt proberen is te kijken of je ergens in kan stellen dat je schijven met een delay opstarten (mogelijk een instelling in je LSI controller) Als je de helft van de schijven bijv een seconde later kan opstarten dan heb je niet één gigantische stroomvraagpiek maar heb je twee halve piekjes, en dat is geen probleem voor je voeding..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Het hele "4 schijven op één molex" beangstigt mij eigenlijk. Molex to sata, loose all your data gaat het gezegde. In theorie zal molex zo'n 11A aankunnen maar met slechts één 12v lead die bovendien dun is met weinig connector ruimte, is het geen feest. Een opstartende hdd geeft namelijk een enorme piek (maar serieus... Ali server chassis... Niet een combo die ik vertrouw)

Je wilt dus een staggered spinup, en ruil aub de molex in voor iets stabielers

Overigens genoeg server chassis met equivalent en redundantie voeding die ook een gpu kunnen poeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25

Theo

moederbord

@Umbrah Die Molex to Sata verloopjes kunnen idd enorm veel problemen geven omdat de SATA power aansluiting native ook in 3.3 volt voorziet. Met z'n versloopstukje is die 3V3 niet aanwezig wat soms heel erg fout kan gaan. Specifiek deze Exos schijven die hebben in hun datasheet staan dat ze enkel 5 en 12 volt nodig hebben. Het niet aanbieden van de 3.3 volt is in sit specifieke geval dus geen probleem. Het kan geen kwaad om het wel te doen, maar het kan ook geen kwaad om het niet te doen gezien bij deze specifieke schijf de 3V3 pinnen intern simpelweg niet zijn aangesloten.

Misschien is het toeval of misschien is het een heel bewuste keuze van @Sanderluc om voor een schijf te gaan die geen3.3 volt nodig heeft op z'n SATA power connector.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Umbrah schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:12:
Het hele "4 schijven op één molex" beangstigt mij eigenlijk. Molex to sata, loose all your data gaat het gezegde. In theorie zal molex zo'n 11A aankunnen maar met slechts één 12v lead die bovendien dun is met weinig connector ruimte, is het geen feest. Een opstartende hdd geeft namelijk een enorme piek (maar serieus... Ali server chassis... Niet een combo die ik vertrouw)

Je wilt dus een staggered spinup, en ruil aub de molex in voor iets stabielers
Je hebt wel maar half gelezen, want de Molex-connectors zitten aan de backplane. Helemaal geen gepruts met vage verloopkabeltjes dus, en Molex op een backplane is ruim gebruikelijker dan Sata-power (waar je volgens de specs trouwens op 1 connector al helemaal niet het vermogen voor 4 starten schijven doorheen mag doen, waar dat met Molex wel zou moeten kunnen).

Staggered spin-up lijkt mij overigens wel de meest praktische oplossing verder.

Aan de andere kant, over vage verloopkabeltjes gesproken... Volgens de spec-sheet heeft de voeding 4 Molex-aansluitingen. Op welke manier wordt er nu voor gezorgd dat de 6 backplanes aangesloten zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door dcm360 op 14-10-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Voeding zou hier het probleem niet moeten zijn. In een ver verleden had ik ~20 disks op een 900W voeding. En eenmaal opgestart kwam het bij lange na niet in de buurt van de maximale capaciteit.

Check dus even voor opties in je controller t.a.v. staggered spinup, ervanuit gaande dat dit (booten) het probleem is. Of ervaar je ook instabiliteit als het is opgestart?
Pagina: 1