Aftimmeren knie schot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
Ik heb op zolder een hout frame staan voor mijn knie schotten.

Deze wil ik nu dicht gaan maken. Nu twijfel ik of ik dit het beste kan doen met mdf of multiplex en welke dikte ik dan het beste kan aanraden.

De spijlen staan 60cm uit elkaar het hout zal 68 hoog worden. Dit willen we wegwerken met onder en boven een plint van 9 dus een plaat van ,60 breed zou genoeg moeten kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:15
Waarom geen gipsplaten? Dat is veel goedkoper, daarna dunpleister (fix & finish) en latexen.

Of zoek je specifiek een andere look?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:15
De constructieve functie van knieschotten is het overdragen van krachten op het dak naar de vloer, op een hoger punt dan waar het dak bij de muur komt. Dit vermindert de krachten op de muur en het dak flink.

Wat je tegen knieschotten aanschroeft maakt de constructie wat stijver en houd de boel extra goed bij elkaar, maar volgens mij (geen expert) maakt het constructief weinig of niets uit, het frame zelf geeft de stevigheid.

Als je toch hout wilt zou ik wel multiplex doen, minimaal 12 mm, maar beter 18. Maar leg de prijs daarvan eens naast gipsplaat en je ziet wat ik bedoel. OSB 18 mm kan ook, is goedkoper dan multiplex (echter nog steeds 3x duurder dan enkele jaren geleden). Maar niet onbelangrijk, hoe wil je het daarna verder afwerken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:24
Weet je zeker dat je het helemaal dicht wil maken? Je kan ook wat panelen met magneten maken of deurtjes zodat je er nog wat kan opbergen, extra opbergruimte komt altijd van pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Milo85 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:38:
Weet je zeker dat je het helemaal dicht wil maken? Je kan ook wat panelen met magneten maken of deurtjes zodat je er nog wat kan opbergen, extra opbergruimte komt altijd van pas.
Dat dus. In het huis van m'n moeder hebben we in alle knieschotten een luik gemaakt met magneten. Heerlijk, die extra opbergruimte die anders onbenut blijft.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MDF zou mijn laatste keuze zijn. Weliswaar mooi glad oppervlak, maar als dat wat lengte moet overspannen trekt het gauw krom. Zeker als je 1 kant wel verft en de andere niet. Dan is multiplex praktischer en lichter.
En naast bovengenoemde magneten als suggestie voor een luik heb je ook kunststof U-profielem (eigenlijk 2 u-tjes naast elkaar) waarmee je vrij voordelig schuifdeurtjes er van kunt maken.

Edit; dit: https://www.karwei.nl/ass...-diep-10-mm-wit/p/B520971 (de diepe plaats je aan de bovenkant, ondiep op de grond)

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 14-10-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
achter de knieschotten zitten nu mijn wtw buizen, dus op een stuk van 1.5m na zit deze ruimte al helemaal vol. maar andere suggesties zijn natuurlijk meegenomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:37

FreakNL

Well do ya punk?

Microkid schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:44:
[...]

Dat dus. In het huis van m'n moeder hebben we in alle knieschotten een luik gemaakt met magneten. Heerlijk, die extra opbergruimte die anders onbenut blijft.
Ik heb er een schuifwand van gemaakt toen ik mijn dakkapel ging afwerken.

De wangen zijn van gips (en gestuct en gesausd), de plaat onder de wangen (naast knieschot) is multiplex net als de plaat onder de vensterbank. De vensterbank zelf is van Lignodur. Verder een hangend schuifdeursysteem van de Hornbach en de deuren zijn van meubelpaneel. Her en der nog wat MDF plinten voor de afwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJQmVVEn6_HbQxcsc5rWh4pbEJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sg5XmX2qtR7ucqXmEJmCWYfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obDFd3M-kodzQYwvgg6b-8qwZ50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKBmCh533eQILx1JogfdyxA0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6neImZDlllBLtg5AVAZNc-Xrgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jG1LVtMml8BoqsHA8SHGpEuR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Mutliplex er tegenaan is het simpelst en het stevigst imho. Daar kun je dan weer gips opzetten als je wilt of behangen (hebben we hier gedaan). Ik heb het iets laten doorsteken over de balk zodat er een stenen vensterbank op kon.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:45
Hier MDF 12mm er tegenaan gemaakt. Daarna witte latex eroverheen en ook schuifwandjes gemaakt. Het zit om de 60cm bevestigd aan het frame en boven- en onderzijde doorlopend bevestigd. De opmerking over het mogelijk kromtrekken van het MDF doordat het aan één kant is geschilderd zou ik even links laten liggen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afhankelijk van je afwerkingsniveau (en afmeting) zou ik gewoon kiezen voor gemelamineerde spaanplaat.
Dan ben je direct klaar met droogbouw en zit je niet met natte afwerking.

Dit product dus: https://www.leeuwerik.nl/...lamineerde-spaanplaat-wit

Ik heb dit ook direct vanuit de bouw (zelfde materiaal als binnenkant kap) en vind het voor de zolder prima. Lekker glad materiaal wat goed schoonmaakt, geen gedoe met afsmeren, stuken, sauzen of verven.

Overigens, een plint van 9 (centimeter?) aan de bovenkant vind ik vrij fors. Ik zou een smaller latje gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 14-10-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Slappyjoez schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:45:
Hier MDF 12mm er tegenaan gemaakt. Daarna witte latex eroverheen en ook schuifwandjes gemaakt. Het zit om de 60cm bevestigd aan het frame en boven- en onderzijde doorlopend bevestigd. De opmerking over het mogelijk kromtrekken van het MDF doordat het aan één kant is geschilderd zou ik even links laten liggen.
Ja, dat kromtrekken heb ik hier ook niet :? Heb hier de wangen vast en 2 platen met magneten vastgemaakt. Geschilderd aan 1 kant en is prima. En nee, die zijn niet geheel gegrond.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
en welke dikte hebben jullie dan aangehouden voor de platen en welk materiaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Hier ook MDF, al een jaar of 8 er tegenaan. Beiden kant geverfd. Heb niet het idee dat het krom getrokken is.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 17:22
badboyqxy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:12:
en welke dikte hebben jullie dan aangehouden voor de platen en welk materiaal ?
Kaal mdf zou ik voor 18mm gaan. Als het gelamineerd is, of OSB/multiplex is 12mm wel voldoende. Tenzij je verwacht dat er veel tegen aan komt is het voornamelijk om lucht en licht tegen te houden, dat is niet zo spannend.

En als je het netjes vastschroeft gaat er niets krom trekken. Voor je gemoedsrust kun je de achterkant voorzien van een laagje grondverf, maar ik zou me er niet druk om maken. En als je voor gelamineerd gaat is verven überhaupt onnodig.

En wat ook een prima optie is, is gips 12.5mm. Je 60cm overbrugging is een beetje ruim, maar als hier weinig gebeurd niet een issue. Je kunt opteren voor een horizontale klos er tussen, of voor 9mm osb met 9mm gips. Dan kun je behangen/verven zoals de rest, als dat gunstiger is.

[ Voor 28% gewijzigd door Martijn.C.V op 14-10-2024 15:14 ]

Complimentje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-05 14:09
12mm mdf, grond lak, aflakken en magneetjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvwwriGFliaoiVB4548cQzzL184=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FU8qoR1jxuGxn2bVBCIuKTxn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA3QBPNzv3jc1_6a1FFm0hBxvTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyUoxsAd3qLWogc4mUbDNi1Z.jpg?f=fotoalbum_large

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 11:32
Ik heb zelf voorgegrond 15mm multiplex populier gekozen voor mijn (verwijderbare) knieschotten.
Dit is een stuk lichter dan 'standaard' multiplex, en wat vormvaster dan mdf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3se-N-wTANacNj95Rju0-DSrFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kodOYYhr9q9tes9XbwaOZspU.jpg?f=fotoalbum_large

De schotten zitten opgesloten tussen 2 plinten, er zitten inmiddels handgreepjes in om ze omhoog-en-eruit te kunnen tillen

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-05 14:12
Netjes! 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:44
Zelf 9 mm berken multiplex gebruikt, wat duurder hout maar super strak resultaat. Om de 60 CM en frame rondom van 40*40 mm vuren hout.

MDF en spaanplaat zal ik vermijden, zeker als het een slaapkamer wordt. Eigenlijk alle samengeperste vezel platen die verlijmt zijn. Doe maar eens googlen op formaldehyde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG3TcvasjNy-J7kWUS4E9GUL_OI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSrS2CqUpljiG32gxwSG5599.jpg?f=fotoalbum_medium
(Let niet op die groene waas op de foto dat komt van de camera).

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 14-10-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 07:55
Bij ons mogen we de knieschotten niet volledig dichtmaken vanwege mogelijke schimmelvorming en het houten frame is onderdeel van de dakconstructie.

Hebben jullie hier ook op gelet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:56
Milo85 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:38:
Ik heb 9mm mdf gebruikt en hier luikjes met magneten ingezaagd. Op de randen van het luik afgewerkt met koplatjes. Daarachter zeer praktische ruimte👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Jan-man schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:44:
Zelf 9 mm berken multiplex gebruikt, wat duurder hout maar super strak resultaat. Om de 60 CM en frame rondom van 40*40 mm vuren hout.

MDF en spaanplaat zal ik vermijden, zeker als het een slaapkamer wordt. Eigenlijk alle samengeperste vezel platen die verlijmt zijn. Doe maar eens googlen op formaldehyde.

[Afbeelding]
(Let niet op die groene waas op de foto dat komt van de camera).
Niet om kinderachtig te doen maar hoe denk jij dat multiplex verlijmd is? Niet met babyspuug kan ik je alvast prijs geven.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:44
Jelle Brolnir schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Niet om kinderachtig te doen maar hoe denk jij dat multiplex verlijmd is? Niet met babyspuug kan ik je alvast prijs geven.
Elk verlijmde plaat kan het afgeven echter is het bij multiplex is die vele malen lager dan mdf en spaanplaat omdat er veel minder lijm nodig is om tot het gewenste resultaat te komen.
Pagina: 1