Advies gevraagd over plaatsing airco buitenunit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Beste allemaal,

Mijn ouders wonen vrijstaand, maar sinds een paar maanden gaat het niet goed met mijn vader. Daarom wil ik graag een airco installeren in de slaapkamer.
De buurman doet echter moeilijk omdat de buitenunit van de airco aan zijn kant zou komen, en hij eist dat deze binnen 3 meter van de erfgrens wordt geplaatst. Klopt dit? Jullie advies wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:40
niet reageren kan ook

[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 14-10-2024 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:21
Ik vermoed dat het gaat om niet binnen 3 meter? Dat zou kunnen, maar dat is afhankelijk van het type airco dat je wil plaatsen en wat voor verdere maatregelen je neemt (geluid dempende kast bijvoorbeeld). Je dient binnen bepaalde geluidswaarden te blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:08
Het grote geluidseisen airco en wp topic

Tool invullen en volgens de regels plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
cyberbot schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:36:
Beste allemaal,

Mijn ouders wonen vrijstaand, maar sinds een paar maanden gaat het niet goed met mijn vader. Daarom wil ik graag een airco installeren in de slaapkamer.
De buurman doet echter moeilijk omdat de buitenunit van de airco aan zijn kant zou komen, en hij eist dat deze binnen 3 meter van de erfgrens wordt geplaatst. Klopt dit? Jullie advies wordt gewaardeerd.
Binnen 3 meter? Ik neem aan dat je dat andersom bedoelt?

Maar reken dat inderdaad uit. En als je in een gemeente woont waar een vergunning voor een airco nodig is dan moet deze berekening ook meegestuurd worden (ik moest hem laten doen door een officieel bedrijf, mocht niet zelf).

Zelfs een goed merk airco kan op max stand (daarmee moet je rekenen) best herrie produceren. Een daikin perfera bv zit al aan iets van 60 dB(A). Bij mij mocht hij op 4m afstand van de erfgrens met de buren geplaatst worden. En liefst nog met een omkast, maar dat heb ik niet gedaan.

Mijn vorige buurman had hun el-cheapo airco op de erfgrens geplaatst, ik heb op het punt gestaan dat kreng 's nachts bij wijze van spreken van het dak te rammen omdat ik er niet door kon slapen en daar erg sjachie van werd. De geluidsregels zijn er niet voor niks...

Zorg dat je een fatsoenlijk merk airco koopt en doe die geluidsmeting al is het maar alleen op papier.

Maar vantevoren een afstand roepen, zonder berekening en zonder precies type buitenunit, kan dus ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoefke
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-06 16:24
Even over het geluid. De meting is voor het geluiddrukniveau. Dus 'rond de 60dB' klopt niet dat is het geluidsvermogen niveau. Waar de wet over spreekt is het geluidsdrukniveau, groot verschil! Toegestane waardes zijn 40 dB snachts en overdag 45 dB, afhankelijk van de gemeentelijke regels.

De waardes van de Daikin Prefera naargelang de variant:

Geluidsdrukniveau Koelen Nom. dB(A):
RXM20R - RXM25R 46 dB
RXM35R 49 dB
RXM42R - RXM50R - RXM60R 48 dB
RXM71R 47 dB

Plaats je de buitenunit 3 meter van de erfgrens dan kun je ook nog die dB's eraf halen.

Even chatGPT aan het werk gezet in mijn situatie:

Bronvermogen buitenunit, nominaal geluiddrukvermogen (Daikin RXM35R): 49 dB(A) op 1 meter afstand (in vrije veldconditie)
Afstand tot buren: 3 meter
Grondvlak: Betonnen balkonvloer
Tussenwand: 15 cm gewapend beton, 1,5 meter hoog
Glas erboven: 50 cm
Plaatsing: Op vloer, dus géén wandmontage met resonantie

Afstandsdemping (vrije veld):
Elke verdubbeling van afstand ≈ –6 dB
Dus van 1 meter naar 3 meter ≈ –9,5 dB (in vrije lucht)

Reflecties:
Betonvloer en wanden reflecteren geluid deels → iets minder demping

In jouw situatie, met veel harde oppervlakken, corrigeren we naar –7 à –8 dB netto

Schermwerking betonnen muur (15 cm dik, 1,5 m hoog):

Demping door scherm van beton van 1,5 m bij bron op vloerhoogte: +5 tot 7 dB demping

Afhankelijk van hoe hoog de unit staat en waar de buren zitten t.o.v. het scherm

Totaalinschatting reductie bij de buren:

49 dB (bron)
– 7,5 dB (afstand, realistisch)
– 6 dB (scherm beton + glasplaat)
= ca. 35,5 dB(A) op het balkon van de buren

Het verwachte geluidsniveau op de erfgrens is ca. 35,5 dB(A), terwijl de nachtelijke toegestane grens 40 dB(A) bedraagt.
Dat betekent dat het geluid ca. 1,7× minder hoorbaar is in geluidsdruk of zelfs bijna 3× minder krachtig in geluidsenergie dan de wettelijke limiet.

Deze info is voor ieder die jou post lezen, ter informatie. Hopelijk heb je er wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjuHMtGr0VaH2FfbjKdRt7z88YU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaBVJqa2ClrL9SdCZCXKnkLR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Sjoefke op 29-06-2025 12:07 ]

Pagina: 1