Isolatie van schuine dak door aannemer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris_vHien
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-02 12:19
Beste mensen,

De aannemer is bezig om het schuine dak van binnen uit te isoleren, tevens de plafonds naar de zolder toe. Deze is verder wel gewoon een verdieping en wordt ook geisoleerd.

Wat mij opviel is dat de aannemer dampwerende folie aanbrengt met nieten maar verder niet langs de randen aftaped, ook lijkt het aan de bovenkant gewoon open te zijn. Heeft dit op deze manier wel nut en is dit de juiste manier? Ik heb het de aannemer al gevraagd en die gaf aan dat het op deze manier genoeg vochtwerend is om geen vocht van de binnenruimte naar de buitenruimte te krijgen.

De kamer wordt afgewerkt met gips en daarna rondom gestuct.

Bijgevoegd een foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjx-ohGrPdfRUUGAYj7XwsRNlrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0TyrAE7IHS9a2Tidu6OPJc0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EY6lPHB5bX3LHYRoi-5Cfs-7-PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xOE0xFomPx7icKuUCWVWjzC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Molem1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-05 09:15
Beste Joris,

Hier zou ik iemand naar laten kijken, voordat jullie verdergaan. Je isolatie is zo niet luchtdicht verpakt wat zorgt voor tocht in je isolatie wat de werking ervan verminderd. En inderdaad je woonvocht kan van alle kanten nu in je isolatie komen met de gevolgen van dien.

Zit er wel in waterkerende luchtdichte laag aan de buitenkant? En is deze wel goed afgetaped?

Wat waren verder de ambities bij het isoleren? Het lijkt niet zoveel? (de dikte van de laag)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Wat een prutswerk. De overlappen lijken te kort (15-20cm), gehele delen niet gedaan, niet lucht- en dampdicht afgetaped op de overlappen. Voor de randen is speciale foliekit om dat ook lucht- en dampdicht te maken, maar die wordt wel vaker overgeslagen.

Maar vooral het complete gedeelte wat gewoon geen folie bevat is een enorm groot probleem. Lekker makkelijk voor de aannemer gezien de buizen, maar een natte dakbeschot voor jou met risico op rotten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38

BCC

Hier is de instructievideo van de fabrikant - YouTube: Miofol® 125S instructievideo - gewapende dampremmende isolatiefolie ... Nieten is dus prima, maar de randen en nieten moet je aftapen. 10cm overlap is ook voldoende volgens de fabrikant.

Het middenstuk heeft geen folie want daar komt een raam neem ik aan? Zit er nog isolatie tussen de miofol en het dakbeschot? Ik zou de Miofol ook doortrekken over het plafond trouwens, want daar zit hetzelfde dak achter als de wand. De randen van de miofol zijn zo eigenlijk niet afgewerkt.

Hier is ook nog een duidelijke instructie - YouTube: Schuin dak isoleren van binnenuit / binnenkant | isolatienoord.nl

[ Voor 45% gewijzigd door BCC op 14-10-2024 09:58 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris_vHien
Dank jullie voor de reacties.

De aannemer is overtuigd dat het zo prima is.

Het is een open dakbeschot, hout en daarna pannen. Daarna 18cm mineralen wol, miofol, gips en daarna afstucen. De gaten zijn voor de dakramen inderdaad. De folie ligt over de Rachels maar boven en beneden is het dus gewoon open, richting het plafond ook.

De discussie starten met de aannemer vind ik lastig. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
Ik zie ook nog een open stuk in de folie boven je dakraam. Dit lijkt inderdaad nergens op.
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat het geen kwaad kan, de gevolgen zie je mogelijk toch pas over 5+ jaar.

Duidelijk de feiten aangeven, dat het afgetapet moet worden, de bovenkant ook ingepakt moet worden en dat het anders voor jou niet voldoet (en ook niet volgens instructies fabrikant overigens). En voordat het gips er tegen aan gaat, aangeven dat je het nog wilt controleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 14-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
Joris_vHien schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:09:

Jij betaald. Jij bepaald. Het is jouw woning. Als jouw aannemer gaat steigeren omdat jij wil dat het conform verwerkingsinstructies gebeurd, mag hij door de achterdeur naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:31

QuattroNL

It is I.

Is er ook een dampopen folie (bijv. de blauwe Miofol 125G) aan de buitenkant van je isolatiemateriaal aangebracht? Dus tussen je minerale wol en het houten dakbeschot?
Dit voorkomt dat je isolatie naar buiten toe kan ademen .

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Joris_vHien schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:09:

Het is een open dakbeschot, hout en daarna pannen. Daarna 18cm mineralen wol, miofol, gips en daarna afstucen. De gaten zijn voor de dakramen inderdaad. De folie ligt over de Rachels maar boven en beneden is het dus gewoon open, richting het plafond ook.

De discussie starten met de aannemer vind ik lastig. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?
Ik zou vragen of alles volgens de verwerkingsvoorschriften gemaakt wordt, met in je achterhoofd houdend dat dit dus eigenlijk niet zo is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
QuattroNL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:31:
Is er ook een dampopen folie (bijv. de blauwe Miofol 125G) aan de buitenkant van je isolatiemateriaal aangebracht? Dus tussen je minerale wol en het houten dakbeschot?
Dit voorkomt dat je isolatie naar buiten toe kan ademen .
Dat zorgt voor winddichting en juist wel dat het naar buiten kan ademen ;)

Maar dit is zeker niet standaard of (buiten dit forum) de norm, dit is dus als je het niet specificeerd ook niet af te dwingen
@Joris_vHien Wat wel af te dwingen is plaatsen volgens montage voorschriften. ik zou het dan op dit moment over die route gooien. M&G contacten met de vraag of dit juist is geplaatst en dan met dat antwoord naar de aannemer gaan. wat andere tweakers van de werkzaamheden vinden is eigenlijk helemaal niet relevant.

Veder is het inderdaad wie betaald bepaald, maar als je het niet specificeerd wordt dat soms een lastig verhaal. ik verwact met deze opbouw geen problemen, maar ik zou het zo niet willen omdat met een beetje tape de constructie beter gaat presteren. Maar als jij wil dat de naden en de randen getaped moeten worden moet die aannemer dat gewoon doen. er kan dan wel een discussie komen over wie die uren + tape dan moet betalen en dan kan je voorstellen dat je de huidige situatie naar bv M&G stuurd en als blijkt dat er getaped moet worden hij dat moet betalen en als ze zeggen dat het niet hoeft jij het betaald (vooraf vastleggen wat de kosten zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

twain4me schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

@Joris_vHien
Veder is het inderdaad wie betaald bepaald, maar als je het niet specificeerd wordt dat soms een lastig verhaal. ik verwact met deze opbouw geen problemen, maar ik zou het zo niet willen omdat met een beetje tape de constructie beter gaat presteren. Maar als jij wil dat de naden en de randen getaped moeten worden moet die aannemer dat gewoon doen. er kan dan wel een discussie komen over wie die uren + tape dan moet betalen en dan kan je voorstellen dat je de huidige situatie naar bv M&G stuurd en als blijkt dat er getaped moet worden hij dat moet betalen en als ze zeggen dat het niet hoeft jij het betaald (vooraf vastleggen wat de kosten zijn.)
Dit dus. Als je met een aannemer in zee gaat het net als met een huis kopen, jij hebt een onderzoeksplicht. Een aannemer rommelt 9 van de 10 keer maar wat aan en heeft nog nooit van bijv. Ubakus gehoort. Daarom altijd zelf onderzoeken wat de beste methode is, daarna afspraken maken met je aannemer dat hij het volgens specificatie oplevert.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Ik vind de meeste reacties nogal overdreven?!

Ja, de folie zou zeker wel doorgetrokken moeten worden naar het dak, maar verder ziet het er echt niet zo rampzalig uit als dat sommige reacties doen voorkomen. Het schuine dak en het horizontale deel van het dak zijn niet anders, dus daar wil je zeker wel de folie ook hebben. Het lijkt ook op een minerale wol zonder verdere laag. Heb je bijv. een isolatie met een (voldoende dichte) aluminium laag, dan kan dat ook dienst doen als dampdichte laag.

Het afplakken van de nietjes heb ik altijd een beetje typisch gevonden...je gaat daarna alsnog gips schroeven wat ook door de folie gaat (en je niet kan afplakken).

Afplakken van de randen is een dubieus punt. Persoonlijk heb ik dit wel gedaan (met een speciale kit om direct tegen steen te plakken) maar aangezien er ook al rachels langs de randen lopen (waar tegenaan geniet & geschroefd wordt) zou ik me daar niet heel druk om maken.

Persoonlijk zou ik de nadruk op de folie in het plafond leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:19

MLLL

Palm Treo 650

MRTNbos schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:22:
Ik vind de meeste reacties nogal overdreven?!

Ja, de folie zou zeker wel doorgetrokken moeten worden naar het dak, maar verder ziet het er echt niet zo rampzalig uit als dat sommige reacties doen voorkomen. Het schuine dak en het horizontale deel van het dak zijn niet anders, dus daar wil je zeker wel de folie ook hebben. Het lijkt ook op een minerale wol zonder verdere laag. Heb je bijv. een isolatie met een (voldoende dichte) aluminium laag, dan kan dat ook dienst doen als dampdichte laag.

Het afplakken van de nietjes heb ik altijd een beetje typisch gevonden...je gaat daarna alsnog gips schroeven wat ook door de folie gaat (en je niet kan afplakken).

Afplakken van de randen is een dubieus punt. Persoonlijk heb ik dit wel gedaan (met een speciale kit om direct tegen steen te plakken) maar aangezien er ook al rachels langs de randen lopen (waar tegenaan geniet & geschroefd wordt) zou ik me daar niet heel druk om maken.

Persoonlijk zou ik de nadruk op de folie in het plafond leggen.
Precies dit.
Wilde een soortgelijk bericht typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris_vHien
twain4me schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Dat zorgt voor winddichting en juist wel dat het naar buiten kan ademen ;)

Maar dit is zeker niet standaard of (buiten dit forum) de norm, dit is dus als je het niet specificeerd ook niet af te dwingen
@Joris_vHien Wat wel af te dwingen is plaatsen volgens montage voorschriften. ik zou het dan op dit moment over die route gooien. M&G contacten met de vraag of dit juist is geplaatst en dan met dat antwoord naar de aannemer gaan. wat andere tweakers van de werkzaamheden vinden is eigenlijk helemaal niet relevant.

Dankjewel voor je heldere reactie, dit is precies wat ik nodig had om de situatie weer onder controle te krijgen.

Vandaag heb ik contact opgenomen met M&G, en zij waren erg behulpzaam met een duidelijke uitleg. Ze vertelden dat in normale slaapkamers op een eerste verdieping, met een dampopen dakbeschot, niet snel problemen zullen ontstaan. Is het volgens de richtlijnen en netjes afgewerkt? Niet per se. Is het schadelijk? Nee. Behaal ik hiermee de gewenste Rd-waarde? Nee.

De volgende stap is dit bespreken met de aannemer. Hij is tot nu toe erg meedenkend geweest, dus ik verwacht geen problemen als ik voorstel om de folie tegen het plafond te plaatsen, de naden af te tapen en de muren luchtdicht te maken.

Jouw reactie hielp me om weer vooruit te kijken in plaats van me zorgen te maken over hoe ik dit moest oplossen. Bedankt!
Pagina: 1