Goodwe 3 fase unbalanced output rare gedragingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
Hallo

Ik merkte dat mijn laadpaal regelmatig uitviel. Staat ook ingesteld dat hij dat moet doen als er op een fase > 10A zit (circa 2300W dus).

Op deze eerste screenshot zie je de Goodwe netjes de PV opbrengst verdelen over de 3-fases:
  1. [Fases 1 en 2 zitten allebei rond de 1500W door de laadpaal
  2. fase 3 is wat hoger want daar zit buiten 1500W van de laadpaal een 600W extra bij van de warmtepomp (en ook wat kleine verbruikers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JsVyms3G3PxUCdbzr8Xif9SRS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P6xo00RwGwOlBVMefFKu9qjA.png?f=user_large

Nu komt het vreemde! Met load balancing aan, zit er plots meer dan 3000W op fase 1 8)7 Waar moet die vandaan komen? Uiteindelijk zijn er dan situaties dat er een fase over de 10A gaat. Terwijl dat in se niet kan. Ik ben er zeker van dat er geen 3423W op fase 1 zit. Lijkt wel dat hij hier fases samentelt...

Iemand een id'tje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pbgusx8Xb7m2fEOvNmw_-mAbdEo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ORu3ZkBRJNMplIBJRWlsFNIS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Waarom staat er bij Load phase 2 0 watt?
Waar meet je dit? Je hebt het over GoodWe (PV omvormer?) maar in je screenshot hebben verbruikers invloed op zowel ''meter'' als ''load'' metingen dus volgens mij heeft dit niets met je zonnepanelen te maken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@Jim423 goede vraag. Daar zou circa 1500W moeten opzitten zoals op het screenshot met unbalanced load.

Het is een Goodwe inverter ja. "Load" is de load zonder dat de PV opgewekte stroom werd verrekend. "Meter" is met verrekende PV stroom. Dit wordt gemeten door een DIN-module van Goodwe met CT-klemmen op de 10mm² kabel tussen elek. kast en de digitale meter.

De vraag is dus, hoe is de load van fase 2 op fase 1 geraakt? Kan een inverter zoiets manipuleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:39
Steoomtransformators wel 100% zeker op de juiste draden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
Volgens mij wel. De juiste fases pieken als ik er een elek. vuurtje aanhang (heb wel wat stopcontacten op elke fase en zo heb ik dat getest). Bovendien kloppen de nummers wel als unbalanced output op de inverter wordt uigezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Laat de grafiek eens zien. Het lijkt alsof de Load ook meegaat met PV vermogen. Dan kan de GoodWe er natuurlijk onmogelijk 0 van maken.
Waarom wil je unbalanced eigenlijk gebruiken? Slimme meters verrekenen intern al de fases tot een totaal teruglevering/afname.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 13-10-2024 22:15 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@jim welke grafiek precies? Load gaat niet mee met PV behalve als er meer dan 4600W PV is. Dan zal de laadpaal deze overschot gebruiken. Dit is nu niet van toepassing want vandaag was er niet al te felle zon.
Wel, de installateur had dit standaard aangezet. Ik merkte dat de laadpaal soms stopte. Hij doet dit als er op een fase meer dan 10A load zit.

En dat gebeurt dus soms omdat de Goodwe deze rare truuk doet. Als het werkt, zou het wel handig zijn want dat zou hij net wat meer PV sturen op de fase met de warmtepomp en wat minder op de fases die veel minder belast zijn. Nu staat hij terug op de default 1/3 naar elke fases en dat doe hij wel keurig. Een andere reden is voor als hij in backup mode gaat (dit is nog niet bekabeld, maar hij kan dat dus).

Voor de slimme meter maakt het inderdaad niet uit. Dus vooral voor m'n load balancing om onder 10A per fase te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Normaal stuur je op de slimme meter voor maximaal eigen verbruik dus vandaar. Het blok met meetwaardes staat precies in de grafiek dus ik kan niet echt goed zien wat er gebeurd.
Maar als de PV omvormer buiten de CT klemmen om is geplaatst kan dit alleen maar in de software zitten. Nu hebben chinese omvormers sowieso wel de neiging om stromen op te tellen maar bij vermogen heb ik het nog niet gezien. De auto laadt ook echt met 4.5kW vermogen in het display van de auto zelf? En welke omvormer gaat het om?

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 13-10-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
Voor de auto zie ik inderdaad een 6.5A per fase via de Alfen app. Ik ga eens dubbel nakijken of de cijfers kloppen met wat de Goodwe toont. Maar ik zag zeker een load die over de 10A ging op een gegeven moment en dat strookte met wat de Goodwe uitspookte. Bij een 1/3 verdeling was het opgelost.

Ik weet niet of de grafiek zo duidelijk is maar here goes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjv5QDqi5fphbVvjmW_vOJkmc6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMTh6MggvdV62I6BDMHWq1WJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waar komt deze waarde Meter vandaan?
Wordt dit gemeten via P1 of met CT klemmen?
Het lijkt erop dat deze waarde inverted is, als de zon niet schijnt zou deze in de pas moeten lopen met de Load waarde.

Pagina: 1