Black Friday upgrade-tijd, of wachten tot nieuwe releases

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:14
Ik upgrade normaliter onze PC op black friday, omdat ik daar toch vaak mooie deals weet te scoren, zeker op CPU's om een of andere reden.
Nu zag ik echter dat de 7800x3d gigantisch duurder is geworden sinds de laagste prijs, dus dat zet vraagtekens voor het koopmoment, zeker icm de komst van de nieuwere chips, plus ook de 5000 serie. Als die uitkomt heb ik ook dibs op een 2e hands 4090.

De PC zal in grote lijnen 2x worden gekocht. Ik hou mijn GPU (3080) en kast (Fractal Design), en wat storage (oude m2/sata).

Het duurdere moederbord is gekozen omdat ik graag een PCIe-5 slot wil hebben. Wifi hoeft niet, RGB hoeft niet. Ik heb een vooroordeel voor AMD CPU's en NVidia GPU's.

Lijkt dit verder een goed beeld? Hoe staat de blik richting het uitkomen van de nieuwe generatie chips?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 444,90€ 444,90
1MoederbordenGigabyte X870 GAMING X WIFI7 (rev. 1.0)€ 261,03€ 261,03
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 SUPER 16G GAMING X SLIM€ 1.103,46€ 1.103,46
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 93,90€ 93,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,20€ 99,20
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 98,01€ 98,01
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 121,05€ 121,05
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 2.351,45

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Over half jaar wachten of niet, heb ik een lange post geschreven: rapture in "Nieuwe high-end 2024 build. Of wachten tot 2025?"

Het is afhankelijk van hoe een bepaald onderdeel geprijsd is. Is het al scherp geprijsd, dan kan er niet veel eraf. Is het overpriced, dan kunnen de nieuwe releases de oude high-end GPU naar de nieuwe mid-end GPU afprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De 5800X3D kwam anderhalf jaar na de eerste Ryzen 5xxx op de markt, de 7800X3D ruim een half jaar na de Ryzen 7xxx, er wordt gefluisterd dat de Ryzen 7 9800X3D weer sneller zal komen: https://www.forbes.com/si...he-release-date-revealed/
De huidige 7800X3D zal vrij snel daarna wel flink goedkoper worden, en wellicht brengt AMD ook nog een iets goedkopere variant a la de 5700X3D uit.... Tot zo ver mijn glazen bol 8)

[ Voor 22% gewijzigd door martyw op 14-10-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je houdt je gpu en kast, waarom staan er dan van beiden een nieuwe in de lijst?
Wifi hoeft niet, waarom bord met wifi?
Erg dure keuze cpu koeler, als je al zoveel wilt uitgeven ga voor aio?
Persoonlijk vind ik de cpu te duur worden, maar dat is kwestie van budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
99ruud99 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:41:
Je houdt je gpu en kast, waarom staan er dan van beiden een nieuwe in de lijst?
Wifi hoeft niet, waarom bord met wifi?
Erg dure keuze cpu koeler, als je al zoveel wilt uitgeven ga voor aio?
Persoonlijk vind ik de cpu te duur worden, maar dat is kwestie van budget.
Ik bouw de PC 2 keer, want mijn vrouw is ook aan een upgrade toe. Die heeft een 1080, en deze nieuwe kaarten gaan niet lekker in die kast passen.

Ik zag geen bord zonder wifi, met PCIe 5, die me kostentechnisch interessant leek?

Nooit aoi gehad, is dat echt vergelijkbaar qua kosten? Dan kan ik dat zeker overwegen ja.

Eens. If anything gaat dat het koopmoment bepalen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dit topic viel me op omdat ik zelf ook na ruim 10 jaar weer voornemens ben om een game PC te gaan bouwen. Dat wilde ik weliswaar de komende 2 maanden doen, maar Black Friday heb ik nooit in m'n hoofd gehad omdat ik dacht dat de aanbiedingen (over de hele breedte gezien) de laatste 2 jaar nou niet echt denderend waren. Of is dat voor PC componenten wel zo geweest?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
Denman schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:41:
Dit topic viel me op omdat ik zelf ook na ruim 10 jaar weer voornemens ben om een game PC te gaan bouwen. Dat wilde ik weliswaar de komende 2 maanden doen, maar Black Friday heb ik nooit in m'n hoofd gehad omdat ik dacht dat de aanbiedingen (over de hele breedte gezien) de laatste 2 jaar nou niet echt denderend waren. Of is dat voor PC componenten wel zo geweest?
Daar heeft Tweakers de prijshistorie voor :) Ik heb primair op CPU's samen zeker 100+ euro bespaard t.o.v. de destijds laagste prijs. De overige componenten is een beetje hit or miss. Ik stel prijsalerts in, en mocht het gunstig zijn dan koop ik ze vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flopsey
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-03 12:05
Denman schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:41:
De componenten dat ik voor ogen heb zijn in mijn optiek (en volgens de pricewatch) dusdanig scherp geprijsd waarbij ik daarop niet echt prijsdalingen op verwacht met black friday.
Voor wat betreft de GPU denk ik dat de komst van nVidias 5000 serie meer invloed heeft (of zal hebben) op prijsdalingen dan Halloween/black friday. Hetzelfde geldt voor Intel en AMD processors.
Pagina: 1