Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-09 20:00
Hoi hoi, om terugleverkosten te drukken overweeg ik om een airco aan te schaffen. Zou mooi zijn om de airco automatisch in te schakelen wanneer er sprake is van teruglevering. Voorkeur voor Daikin of Mitsubishi. Ik heb thuis Enphase en P1 HomeWizard, mogelijk dat ik hiermee al uit de voeten kan? Eventueel kan ik de Homey nog van zolder halen, die ligt stof te happen.
Zijn er hier mede Tweakers die hetzelfde proberen te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:43
Niet ingericht, maar met een ESPHome aan mijn MHI airco zou ik dit wel zo kunnen inrichten in Home Assistant. Dus het is zeker wel te doen. Ik vermoed dat Homey zoiets ook wel kan. Je moet alleen zorgen dat je je airco vanuit het smarthome systeem kunt aansturen.

Wat er voor Daikin is weet ik niet. Maar voor MHI (Mitsubishi Heavy Industries, dus niet Mitsubishi Electric) zijn er kant en klare bordjes met ESPHome waarmee je van alles kunt regelen zonder tussenkomst van cloud.

Zie dit project op Github: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

En er zijn tweakers die kant en klare bordjes verkopen via Vraag en Aanbod, o.a. deze: v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller

[ Voor 29% gewijzigd door Flappie op 13-10-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-09 20:00
Flappie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:11:
Niet ingericht, maar met een ESPHome aan mijn MHI airco zou ik dit wel zo kunnen inrichten in Home Assistant. Dus het is zeker wel te doen. Ik vermoed dat Homey zoiets ook wel kan. Je moet alleen zorgen dat je je airco vanuit het smarthome systeem kunt aansturen.

Wat er voor Daikin is weet ik niet. Maar voor MHI (Mitsubishi Heavy Industries, dus niet Mitsubishi Electric) zijn er kant en klare bordjes met ESPHome waarmee je van alles kunt regelen zonder tussenkomst van cloud.

Zie dit project op Github: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

En er zijn tweakers die kant en klare bordjes verkopen via Vraag en Aanbod, o.a. deze: v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller
Ik weet dat aansturung van Daikin werkt icm de Homey. Zie zojuist dat er een Homewizard en Enphase app voor Homey is, dan zou je genoeg moeten weten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:43
Volgens mij moet je de Daikin's aansturen met een speciale WiFi module van Daikin zelf.
De "oude" modules hadden een lokale API, de nieuwe modules zijn cloud-only volgens mij. Weet niet of er een limiet zit op het aantal API requests via de cloud.

De MHI module is natuurlijk volledig lokaal en cloud onafhankelijk. Vind ik zelf wel een groot voordeel.