MIG/MAG lasapparaat: welke reduceerventiel en gasfles?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 15:21
Van een vriend heb ik een MIG/MAG lasapparaat gekregen, zie foto's. Het apparaat is echter niet helemaal compleet: er mist volgens mij nog lasdraad, een reduceerventiel en een gasfles. Ik wil het zo goedkoop mogelijk aan de praat krijgen, ik zal het apparaat immers sporadisch gebruiken om staal te lassen. Ik heb ooit een lascursus gevolgd, maar ik ben een leek als het gaat om welke spullen ik nou precies nodig heb. Vergeet ik wellicht nog dingen?

Ik zou het heel erg waarderen als iemand mij kan helpen met het uitzoeken van de benodigde spullen. Ik hoor het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OobWXFdycsFh1KJkzGqrJpNIPOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/um0rUpqbbbsdN1Ov0QWdG0zS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFrIqeOVRPDJmgEk6Hpb7Mqppyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehJ30USoNjmZeRSKyacM4zoT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Pw0VuLrKPhva5Rn0zkwkiMk33o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueaZq6A1Y12oqCi1FoEejv9n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Private Zaagsel op 13-10-2024 18:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27

SA007

Moderator Tweaking
Als je goedkoop mig/mag wil lassen, kan je ook fluxcore draad halen, dat scheelt een regelaar en een gasfles.
Je krijgt dan wel zoals bij electrodelassen een laag over je las heen die je eraf moet halen na het lassen.

Met een fles en reduceer ben je al snel best wat geld kwijt, een 10liter fles + reduceer zit je nieuw al snel op 200 euro.
Je kan marktplaats in de gaten houden voor goedkoper, maar dat is geen garantie dat je dat vind, flessen houden heel goed hun waarde (vaak kan je ze ook met statiegeld weer inleveren, dat is een forse reden waarom je vaak losse lasapparaten te koop ziet).

Qua lasdraad moet je kijken welke puntjes erbij zitten, als er geen losse bijzitten wil je die er een paar bijhebben, die slijten bij gebruik.
Op de puntjes staat voor welke diameter draad ze geschikt zijn, vaak tussen de 0.8 en 1.2mm, dan koop je daar de draad voor.

[ Voor 18% gewijzigd door SA007 op 14-10-2024 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:41

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Let even op met fluxcore lassen dat je denkt aan je PBM’s, lasrook is al niet best maar fluxcore doet daar een schepje bovenop.

het is in elk geval wel een prima oplossing qua kosten zoals @SA007 voorstelt.

Gas is ranzig duur.

ik kon helaas zo gauw geen handleiding vinden voor deze, kun je in de binnenkant even op zoek naar een sticker of typeplaatje. Het lijkt verdacht veel op een Ferm in een ander kleurtje.

Check even op je rollers waar je lasdraad overheen loopt welke dikte lasdraad er op staat om te zien wat je moet kopen.

[ Voor 61% gewijzigd door Fraggert op 14-10-2024 08:11 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zou de keuze voor de dikte van de lasdraad laten afhangen van het materiaal wat je wilt lassen. Zeker met zo'n oud lasapparaat.
Voor het meeste spul met een dikte van 1.0mm of meer is lasdraad van 0.8mm een goede keuze.
Wil je dikker metaal kunnen lassen pak je een dikkere draad, wil je meer plaatmateriaal lassen pak je 0.6mm.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
Nou bestaan er wegwerp gasbussen en reduceerventielen voor diezelfde bussen. Misschien is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 15:21
Dank voor alle reacties! Fluxcore of een wegwerptankje + ventiel klinkt interessant. Ik kan alleen buiten lassen en hier in Den Haag waait het bijna altijd. Is fluxcore dan de betere optie, of maakt dat niet uit?

Ik zal morgen eens naar de dikte van de lasdraad! To be continued...
Pagina: 1