Hoi Tweakers,
Voorheen had ik volgend systeem:
Na 6 jaar vond ik het tijd voor een upgrade en had dit op het oog, waarbij ik eerst mijn huidige case, videokaart en opslag (zie boven) wil blijven gebruiken.
Volgende componenten heb ik gekocht:
Nu stuitte ik op twee probleempjes want had hier helemaal niet over nagedacht.
Probleem 1: Graka/Voeding
De graka blokkeert de modulaire uitgangen van de PSU. Nu twijfel ik over het volgende:
Foto's:
:strip_exif()/f/image/LjVukHOVm8eP4lc050bDlmod.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Tl0oGkFQMdHqCmG3bwULdLKz.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn opties:
Probleem 2: CPU koeler en case koeler
In mijn vorige systeem gebruikte ik de stock AMD koeler, voldeet prima. Nu lees ik overal dat de Ryzen 7000 serie erg heet wordt, waardoor ik heb besloten een Arctic Freezer 36 te gebruiken. Deze heeft een in- en outflow-fan.
De outflow fan zit echter wel erg dicht tegen de achterste casefan aan. Lijkt me niet ideaal ivm variabele luchtstroom van de CPU fans en constante outflow van de casefan (niet variabel).
Foto's:
:strip_exif()/f/image/mwUIxqqWgKNgVlykEK9IaTgt.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/POxJoripBytx9KhcazG79o50.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn opties:
Dank allemaal!
Voorheen had ik volgend systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue WD20EZRZ, 2TB | € 117,- | € 117,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Zwart | € 91,90 | € 91,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 32,98 | € 32,98 |
1 | Voedingen | Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 840 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 145,90 | € 145,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 387,78 |
Na 6 jaar vond ik het tijd voor een upgrade en had dit op het oog, waarbij ik eerst mijn huidige case, videokaart en opslag (zie boven) wil blijven gebruiken.
Volgende componenten heb ik gekocht:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 187,10 | € 187,10 |
1 | Moederborden | ASRock B650I Lightning WiFi | € 161,39 | € 161,39 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5200Z40 | € 95,34 | € 95,34 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 91,14 | € 91,14 |
Totaal | € 534,97 |
Nu stuitte ik op twee probleempjes want had hier helemaal niet over nagedacht.
Probleem 1: Graka/Voeding
De graka blokkeert de modulaire uitgangen van de PSU. Nu twijfel ik over het volgende:
Foto's:
:strip_exif()/f/image/LjVukHOVm8eP4lc050bDlmod.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Tl0oGkFQMdHqCmG3bwULdLKz.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn opties:
- Oude voeding behouden (6 jaar oud, geen problemen mee gehad) maar kan die nog een tijdje mee?
- Nieuwe voeding behouden en een korte (max 215mm) graka kopen. Sowieso wilde ik op de duur upgraden, maar door deze voeding vallen wel een hoop opties weg. De keuze is zeg maar niet reuze
- Andere, niet modulaire voeding kopen, want vaak zit die uitgang uiterst rechts (op de foto) waardoor deze niet conflicteert met de graka. Nadeel: een hoop onnodige kabelzooi in een toch al kleine ITX behuizing. Heb geen modulaire voeding (550W) kunnen vinden die net zoals mijn huidige Seasonic de aansluitingen onderin heeft zitten.
Probleem 2: CPU koeler en case koeler
In mijn vorige systeem gebruikte ik de stock AMD koeler, voldeet prima. Nu lees ik overal dat de Ryzen 7000 serie erg heet wordt, waardoor ik heb besloten een Arctic Freezer 36 te gebruiken. Deze heeft een in- en outflow-fan.
De outflow fan zit echter wel erg dicht tegen de achterste casefan aan. Lijkt me niet ideaal ivm variabele luchtstroom van de CPU fans en constante outflow van de casefan (niet variabel).
Foto's:
:strip_exif()/f/image/mwUIxqqWgKNgVlykEK9IaTgt.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/POxJoripBytx9KhcazG79o50.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn opties:
- Casefan verwijderen (met als nadeel dat er bij niet-gebruik stof de case in komt misschien)
- Outflow fan van de cpu koeler verwijderen
- Toch beide behouden want geen probleem
Dank allemaal!
[ Voor 9% gewijzigd door Malfoi op 13-10-2024 17:29 ]