Nieuwe Ethernetkabel leggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin022
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-10-2024
Mijn vraag
Hallo, ik wil graag een nieuwe ethernetkabel leggen, aangezien de huidige kabel een cat.5 is. Nu wil ik deze gaan vervangen met een cat.6 kabel.

Dit is mijn eerste kabel die ik wil vervangen. Ik ben dus vrij nieuw in deze wereld.
Ik heb alles al gekocht denk aan de kabel zelf, de connectors en de trekveer.

Nu ben ik er achtergekomen dat deze helemaal vast zit en er overheen is geverfd.
Zie foto's ter onderbouwing: https://imgur.com/a/SrnvY4B

Ik heb al geprobeerd deze met een trekveer te forceren, maar helaas niet gelukt.
Ik dacht eerst aan het verwijderen van de verf, maar dat wil ik het liefst vermijden.
Zijn er andere opties? Of is er een andere manier om deze te vervangen?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het CAT5 of CAT5E wat je er nu in hebt zitten? In geval van het laatste zou ik niet eens de moeite doen om het te vervangen, gezien je daar ook gigabit overheen kan trekken.

Als ik zo naar die foto kijk dan is de enige manier die je hebt alles waar die kabel vast kan zitten helemaal losmaken. Het lijkt op een gootje dat vastgeplakt/gekit is en vervolgens een lik verf heeft gehad. Dat moet je dan helemaal los gaan maken, daar gaat geen trekveer verder wat mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin022
TERW_DAN schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:16:
Is het CAT5 of CAT5E wat je er nu in hebt zitten? In geval van het laatste zou ik niet eens de moeite doen om het te vervangen, gezien je daar ook gigabit overheen kan trekken.

Als ik zo naar die foto kijk dan is de enige manier die je hebt alles waar die kabel vast kan zitten helemaal losmaken. Het lijkt op een gootje dat vastgeplakt/gekit is en vervolgens een lik verf heeft gehad. Dat moet je dan helemaal los gaan maken, daar gaat geen trekveer verder wat mee kunnen doen.
Thanks voor je reactie!
Het is helaas een CAT5 kabel (geen CAT5E). Dat is ook de reden dat ik deze wil gaan vervangen. Aangezien ik graag gigabit wil ontvangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:37
Robin022 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:04:
Mijn vraag
Hallo, ik wil graag een nieuwe ethernetkabel leggen, aangezien de huidige kabel een cat.5 is. Nu wil ik deze gaan vervangen met een cat.6 kabel.

Dit is mijn eerste kabel die ik wil vervangen. Ik ben dus vrij nieuw in deze wereld.
Ik heb alles al gekocht denk aan de kabel zelf, de connectors en de trekveer.

Nu ben ik er achtergekomen dat deze helemaal vast zit en er overheen is geverfd.
Zie foto's ter onderbouwing: https://imgur.com/a/SrnvY4B

Ik heb al geprobeerd deze met een trekveer te forceren, maar helaas niet gelukt.
Ik dacht eerst aan het verwijderen van de verf, maar dat wil ik het liefst vermijden.
Zijn er andere opties? Of is er een andere manier om deze te vervangen?
Als er al een oude kabel ligt is een trekveer sowieso niet nodig, je gebruikt dan de oude kabel als trekkoord voor de nieuwe kabel. Maar ja, dat werkt alleen als de oude kabel los in een buis ligt. Hier lijkt het alsof er een losse kabel ligt waar over heen is geverfd. Dat krijg je nooit vervangen zonder het geverfde deel los te halen.

Ik sluit be overigens aan bij TERW_DAN. Het feit dat het een cat5 kabel is geen reden om te vervangen wat mij betreft. Ik doe al 15 jaar gigabit ethernet over een 25 meter lange cat5 kabel die ik meer dan 25 jaar geleden gelegd heb. Het werkt, dus waarom nieuw trekken? Mocht ik 10gbit nodig hebben over die kabel ga ik dat eerst proberen voordat ik ga vervangen.
Cat ratings zijn minimum ratings, geen maximum ratings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razelim
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:23
Wat al eerder is gezegd, de trekveer is echt voor als de kabel in een leiding zit. Het is even onduidelijk of dit zo is. Wat je op je foto hebt laten zien lijkt alsof de kabel op hout ligt, en daaroverheen geschilderd. Dat ga je hoe dan ook beschadigen als je dat los wilt halen. Beste wat je dan kan doen, is het met een stanleymes even netjes lossnijden (niet opensnijden, als je de kabel wilt gebruiken om de nieuwe te trekken).

Maar wat is de exacte situatie, hoe loopt de kabel nu, komt hij ergens uit een muur, of via gootjes in langs de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:38
Robin022 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:52:
Het is helaas een CAT5 kabel (geen CAT5E). Dat is ook de reden dat ik deze wil gaan vervangen. Aangezien ik graag gigabit wil ontvangen.
Hoe is de kabel nu aangesloten?
Vaak lukt het toch om 1gbps over cat5 te krijgen, mits alle aders zijn aangesloten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Eerst eens testen idd, wellicht heb je geluk.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

XiMMiX schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

Ik sluit be overigens aan bij TERW_DAN. Het feit dat het een cat5 kabel is geen reden om te vervangen wat mij betreft. Ik doe al 15 jaar gigabit ethernet over een 25 meter lange cat5 kabel die ik meer dan 25 jaar geleden gelegd heb.
Tenzij de vorige bewoner van die mega goedkope 4-aderige CAT5 heeft gebruikt, over 2 paren gaat never nooit meer dan 100Mbit en helaas komt het sporadisch voor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou een buisje leggen overwegen. Als je heel weinig ruimte hebt zou je een stukje glas kunnen overwegen, stukken makkelijker weg te werken.

Op basis van de twee foto's die ik zag ga je ook kit en kwast nodig hebben om dit in soortgelijke toestand achter te laten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:37
nelizmastr schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Tenzij de vorige bewoner van die mega goedkope 4-aderige CAT5 heeft gebruikt, over 2 paren gaat never nooit meer dan 100Mbit en helaas komt het sporadisch voor.
Je begrijpt me verkeerd. Ik probeer niet te zeggen dat cat5 altijd wel gigabit aankan, maar dat cat5 soms gigabit aan kan. En het dus verstandiger is eerst te proberen.
Of het gigabit uiteindelijk niet aan kan omdat er te weining aderparen zijn, te weinig twist of te veel demping doet er niet veel toe.

Overigens mag 2 aderparen geen cat5 heten, cat3 staat wel slechts 2 paren toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Vier aderige Cat 5 kabel bestaat helemaal niet, als het vier aderig is dan is het gewoon telefoonkabel en daar krijg je zeker geen 1Gbps overheen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben(V) schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:46:
Vier aderige Cat 5 kabel bestaat helemaal niet, als het vier aderig is dan is het gewoon telefoonkabel en daar krijg je zeker geen 1Gbps overheen.
Het mag niet bestaan maar je kunt niet zo stellen dat het überhaupt niet bestaat als een absoluut feit. Er zijn legio telco's geweest in het verleden, waaronder Chello/UPC en anderen die 4-aderige kabel heeft geleverd met opdruk CAT5, ook op rollen.
In plaats van blind te staren op standaarden je te baseren op de werkelijkheid is wellicht handiger voor TS.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Dan is het gewoon geen Cat 5 kabel, de specs schrijven voor dat een CAT 5 kabel vier getwiste aderparen moet hebben.
En ik heb al heel wat kabels gezien in mijn leven maar nog nooit een kabel waar CAT 5 op stond die maar twee aderparen had.

Maar het maakt niet uit wat er op staat, 1Gbps heeft vier aderparen nodig en als die er niet inzitten moet hij een andere kabel trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
nelizmastr schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:56:
[...]

Het mag niet bestaan maar je kunt niet zo stellen dat het überhaupt niet bestaat als een absoluut feit. Er zijn legio telco's geweest in het verleden, waaronder Chello/UPC en anderen die 4-aderige kabel heeft geleverd met opdruk CAT5, ook op rollen.
In plaats van blind te staren op standaarden je te baseren op de werkelijkheid is wellicht handiger voor TS.
Dat soort horror idd ook gezien. Kijken en meten dus :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Overigens is cat5 (zonder e) ook gewoon geschikt voor gigabit, aangezien gigabit ontworpen is toen cat5e nog niet bestond. De gespecificeerde bekabeling voor 1000base-t is dan ook cat5 (zonder e) of beter.

Moet 't wel goed aangelegd zijn natuurlijk, wat voor bekabeling die is aangelegd voor fast ethernet of langzamer of door beunhazen niet per se het geval isl.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 15-10-2024 14:09 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:45
Mocht je hem gaan vervangen let dan even op dat je een echte kabel neemt, en geen cca troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin022
FredvZ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Hoe is de kabel nu aangesloten?
Vaak lukt het toch om 1gbps over cat5 te krijgen, mits alle aders zijn aangesloten.
Deze kabel heeft de vorige eigenaar zelf gelegd. Deze gaat vanuit de modem naar de versterker. We hebben 20mb/s (ongeveer 170 mbps) beneden maar hier boven (waar de versterker staat) maximimaal 11mb/s (ongeveer 100 mbps). Dat lijkt mij dat deze kabel niet hoger dan 100 mbps gaat. Ook alle aders zijn aangeloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Versterker? Je hebt het over wifi?

Altijd met een direct aangesloten computer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin022
CyBeR schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:39:
Versterker? Je hebt het over wifi?

Altijd met een direct aangesloten computer testen.
Ja nee, de CAT5 kabel gaat naar die versteker. En vanuit daar gaat er weer een kabel naar mijn pc. Maar je hebt gelijk ik moet idd even testen gelijk vanuit de CAT5 kabel. En om verwaring te voorkomen, we hebben het absoluut niet over wifi. Alles is met kabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En welk merk en model is die "versterker"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin022
CyBeR schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:46:
En welk merk en model is die "versterker"?
Dat is nog een stok oude 'KPN WiFi Versterker DualBand (Arcadyan)', wellicht kan het zich daar ook in zitten.
Waarom ik daar nooit eerder aan heb gedacht is mij de vraag.

[ Voor 13% gewijzigd door Robin022 op 15-10-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:42

DataGhost

iPL dev

Robin022 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Deze kabel heeft de vorige eigenaar zelf gelegd. Deze gaat vanuit de modem naar de versterker. We hebben 20mb/s (ongeveer 170 mbps) beneden maar hier boven (waar de versterker staat) maximimaal 11mb/s (ongeveer 100 mbps). Dat lijkt mij dat deze kabel niet hoger dan 100 mbps gaat. Ook alle aders zijn aangeloten.
De eenheden "mb/s" en "mbps" zijn hetzelfde, namelijk millibit per seconde, en die worden normaliter nooit gebruikt. Je hebt het waarschijnlijk over MB/s (megabyte per seconde) en Mb/s (megabit per seconde).

Verder is het inderdaad zaak om duidelijk aan te geven welke hardware overal in gebruik is. De versterker die je linkt heeft volgens de specs gewoon gigabit-poorten dus daar zou het waarschijnlijk niet aan mogen liggen. Dit is wel iets wat je relatief makkelijk uit kan sluiten met bijvoorbeeld een laptop die je op de kabel aansluit in plaats van dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En dan is er nog kans op verkeerd aangeknepen connectors waardoor je potentieel naar 100Mbit haalt. Dus voordat je gaat trekken en vervangen: check eerst eens eea.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1