Radiator in keuken verwijderen, maar dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 16:35
Een korte situatieschets

Huis uit 2009 en een evenoude cv ketel. Verwarming op de beneden en bovenverdieping door radiatoren. De cv ketel wil ik vervangen door een all-electric warmtepomp.

Daarnaast wil ik mijn keuken vernieuwen. Deze bestaat nu nog uit een eenvoudig Bruynzeel keukenklok van 3 kasten beneden en 3 kasten boven, aangevuld met een een los gasfornuis/oven en koelvriescombinatie.

Probleem is dat de ruimte in de keuken beperkt is, 255x250. Ik speel hierdoor met de gedachte om de radiator te verwijderen zodat hier een dubbeldeurs/Amerikaanse Koelkast kan staan en ik meer werkruimte in de keuken heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OfL9nYL.jpeg

De opties:

1-Alleen de boel afdoppen, vraag me af hoe comfortabel het dan nog is in huis

2-Plintverwarming keuken, ik kan er niet warm voor lopen

3-Vloerverwarming benedenverdieping. Gelijk goed aanpakken, vloerverwarming icm warmtepomp lijkt mij een groot voordeel. Kan ik gelijk mijn 15 jaar oude laminaat vervangen.

Aangezien ik niet van plan ben om te verhuizen neig ik naar optie 3, maar ik benieuwd hoe buitenstaanders hier naar kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 14:24

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Icm een warmtepomp is vloerverwarming verreweg de beste optie. Ook de duurste, maar het is niet voor niets hét type verwarming waar iedereen naar over stapt.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoshima
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:57
in ons huis (met traditionele CV) en keuken met een deur naar de woonkamer zit een kickspace plintverwarming.
Alhoewel hij niet vaak aan staat, geeft hij merkbare warmte naar de keuken wanneer deze wel aan staat.

Gezien het hier om een meer open ruimte gaat, weet ik niet hoeveel toegevoegde waarde deze heeft.

met optie 1 halveer je het vermogen wat afgegeven wordt naar de kamer (de 2 onderin de afbeelding geven samen evenveel afgifte als de enkele radiator in de keuken)

Optie 3 zal mijns inziens het meest veilig en toekomstproof zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je voor een Full-Electric WP gaat dan is je énige juiste optie eigenlijk al meteen bepaald (vloerverwarming FTW).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Een kickspace heeft >60 graden water nodig, dat ga je met een warmtepomp niet halen.

Je hebt nu een lullige 3600W op 75/65/20 aan radiatorvermogen hangen in de uithoeken van je benedenverdieping, daarvan trek je de helft weg. Als ik de vloer zo schat qua oppervlak, zit je op 40-50m2 oppervlak, dat geeft je 4000-5000W aan afgifte. Verschil is dat het water van de warmtepomp dan zo met 30-35 graden de vloer in kan. Met de bestaande radiatoren gaat het heel spannend worden met een warmtepomp.

Uitdaging wordt dan de bovenverdieping, want daar hangen vermoedelijk een aantal kleine radiatoren. Mogelijk kan je de T21 radiatoren van de benedenverdieping daar kwijt. Aan de andere kant, als je woonkamer 24/7 op 20,5 graden gehouden wordt zal ook veel van die warmte naar boven lekken en trek je het met de aanwezige radiatoren alsnog, zeker omdat de warmtepomp op laag vermogen continu door kan stoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hebt nu al te weinig radiatorvermogen voor een warmtepomp dus optie 3 is je enige optie.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
_JGC_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:26:
Uitdaging wordt dan de bovenverdieping, want daar hangen vermoedelijk een aantal kleine radiatoren. Mogelijk kan je de T21 radiatoren van de benedenverdieping daar kwijt. Aan de andere kant, als je woonkamer 24/7 op 20,5 graden gehouden wordt zal ook veel van die warmte naar boven lekken en trek je het met de aanwezige radiatoren alsnog, zeker omdat de warmtepomp op laag vermogen continu door kan stoken.
Jep, de slaapkamers boven hebben inderdaad alleen een kleine radiator. Ga in ieder geval de radiator van 160 lang naar de master bedroom verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Geen half werk, optie 3 dus.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Yes ^^

Je hebt net de pech dat je huis uit een tijd stamt dat de isolatie al behoorlijk goed was, maar de radiatoren daar ook op afgestemd - dus met een klein oppervlak, daarbij helaas wel uitgaand van 60+ graden water daar doorheen.

Vloerverwarming gaat wel de meest toekomstbestendige en comfortabele manier zijn om hier iets aan te doen.

Een goedkoper, maar minder comfortabel alternatief is verwarmen met airco. Vloer blijft dan fris, het maakt geluid en geeft luchtstroming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Carfanatic schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:52:
[...]

Jep, de slaapkamers boven hebben inderdaad alleen een kleine radiator. Ga in ieder geval de radiator van 160 lang naar de master bedroom verplaatsen.
Die van 100x60 in de keuken heeft meer vermogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Spuit 11: vloerverwarming. En vraag in je offerte of ze ook je bovenverdieping mee kunnen nemen. Ik had het plan om beneden vvw aan te leggen en boven de radiatoren te vervangen voor dikkere exemplaren; vloerverwarming boven bleek minder te kosten. No-brainer dus.

Helpt wel als je boven je vloer ook wil vervangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Ik kan niet in je portefuille kijken, maar als het een optie is om vloerverwarming en een warmtepomp te plaatsen lijkt er wel budget te zijn.
Een bedenking: heb je ventilatie typeD, en lage verwarmingseisen boven? Dan bestaat de kans wel dat je boven met de radiatoren (en eventueel ventilator erop om te boosten) volstaat op lage temperatuur. Badkamer heeft meer vermogen nodig, ook is vloerverwarming daar erg confortabel.
Een tweetrapsraket is ook een optie: beneden vloerverwarming, een verdeler plaatsen die je later gemakkelijk kan ombouwen naar pomploos, en voorlopig met de CV blijven draaien. Op termijn kan je eventueel boven ook vloerverwarming leggen, en een warmtepomp plaatsen. Voordeel is dat je de investering kan spreiden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
_JGC_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:06:
[...]

Die van 100x60 in de keuken heeft meer vermogen ;)
goeie tip, (y)
naftebakje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:14:
Ik kan niet in je portefuille kijken, maar als het een optie is om vloerverwarming en een warmtepomp te plaatsen lijkt er wel budget te zijn.
Een bedenking: heb je ventilatie typeD, en lage verwarmingseisen boven? Dan bestaat de kans wel dat je boven met de radiatoren (en eventueel ventilator erop om te boosten) volstaat op lage temperatuur.
Heb een WTW unit en ook al radiatorventilatoren, ga er eigenlijk van uit dat ik het daar wel comfortabel mee houd.

Budget is er in principe wel, maar de zin en noodzaak om de bovenverdieping ook aan te pakken zie ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
^only one way to find out: beneden vloerverwarming, en even uitproberen met CV op lage temperatuur te zetten. Is dat voldoende confortabel te krijgen, dan ben je klaar voor de warmtepomp.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1