Draadloze thermostaat met bedrade thermostaten koppelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yann28
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-10-2024
Hallo,
ik heb volgende situatie.
Een condensatie CV ketel Vaillant en twee circuits (zones)
In de living is er een bedrade thermostaat die de temperatuur regelt voor alle radiatoren op de benedenverdieping. De radiatioren hebben geen thermostaatkraan.
Een tweede bedrade thermostaat in de slaapkamer regelt alle radiatoren op de bovenverdieping.
De warmte in de badkamer op de bovenverdieping wordt geregeld met de thermostaat van de living (dus zone beneden). Aangezien de badkamer niet voldoende warm wordt als de thermostaat beneden de gewenste temperatuur heeft bereikt, zou ik graag een extra draadloze thermostaat plaatsen in de badkamer.
Kan ik deze draadloze thermostaat aansluiten op de bedrading (2 draden 230 V) van de beneden thermostaat en dus hiermee de beneden zone regelen? Als ik met de thermostaat in de living 21 °C vraag en deze temperatuur is bereikt en ik vraag met de draadloze thermostaat bv. 22° C maar het is in de badkamer maar 19 °C zal dan mijn CV ketel de juiste impuls krijgen? Zo ja, welke draadloze thermostaat raden jullie aan.
Alvast bedankt voor jullie feedback.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulpen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik dacht te hebben begrepen dat dit mogelijk is indien de bedrade thermostaat een aan/uit thermostaat is (dus niet modulerend), en de draadloze (met een ontvanger) tevens een aan/uit thermostaat is (dus niet modulerend). Aan is simpelweg de twee draadjes van de cv met elkaar in contact brengen. Dus je zou een soort parallelle koppeling moeten maken, dat zowel de vaste thermostaat, als (de ontvanger van) de draadloze (badkamer) thermostaat de contacten los van elkaar kunnen sluiten. Je kunt de ontvanger trouwens ook bij de CV ketel parallel aansluiten, in plaats van in de woonkamer.
Dat gaat niet. Open therm is een point to point verbinding, je kan geen 2 thermostaten tegelijk verbinden. Met aan-uit thermostaten gaat het wel, deze worden dan parallel verbonden
bron

Mocht je een modulerende thermostaat hebben in de woonkamer, dan weet ik niet of dat ook kan. Ik vermoed van niet. Je krijgt dan het probleem wat ik heb: ik heb een modulerende, bedrade thermostaat in de woonkamer. Daarnaast wil ik een modulerende, draadloze thermostaat voor wisselende ruimten. Ik vraag mij af of het mogelijk is die samen of naast elkaar aan te sluiten. Het antwoord op deze vraag is mogelijk ook het antwoord op jouw vraag, vandaar dat ik het hier plaats.