KPN woonkamer aansluiten voor Unifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 19:50
Hallo allemaal! Voordat ik een expert moet laten komen, kan ik het wellicht met jullie help zelf aanpakken.

Situatie:
Ik heb internet van Ziggo en dat gebruik via de Apple TV (Ziggo aansluiting zit aan de andere kant van de woonkamer). Sinds vorige maand heb ik een en ander aangesloten op Unifi (dream router en U6 AP)

In de woonkamer heb ik een aansluiting van de KPN die ergens naar de meterkast gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RJlnR22ixdu1DgjuAxq69wnT3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4KmxcbkBi3pu6qtl2XW8KjG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag deze aansluiting gebruiken om daaraan een UniFi Switch / Express te koppelen zodat ik de belangrijke apparaten via draad kan aansluiten.

Als ik in de meterkast kijk zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhy6IA9phReXa11JQcwVq9DRQ9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EauB1n7VtKWLeqm0lcFOvb8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yU-EscFRxXmOUQyB7W4nlBSZec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03sutwiIl81q3wxOWbQ5LdrO.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag: kan ik op een of andere manier de aansluiting van KPN gebruiken / verlengen om deze aan te sluiten op mijn Dream Router? Dat scheelt een hoop werk aan kabels trekken. Zo ja, waar moet ik beginnen?

Ps: mijn eerste post met z’n vraag. Als er nog meer info nodig is of ergens anders geplaatst moet worden hoor ik het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:24
De kabel in de muur lijkt standaard utp, je kunt andere patchpaneeltjes monteren en deze kabel hergebruiken.

MIsschien is de woonkamer zijde normaal tia-568b afgemonteerd en kun je deze afgemonteerd laten. (gebruik van het blauw paar geeft wel dat idee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Technisch kan het wel maar dan zul je die kabel naar dat 'KPN' kastje in je woonkamer weer even in volle glorie moeten gaan herstellen én (in de woonkamer?) een RJ45 WCD gaan monteren als vervanging voor het huidige RJ11 aansluitpunt. De kabel is al een 8-ader UTP kabel, zo te zien.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
Heb je het Ziggo modem en de Dream Router al wel in de meterkast staan? Of staan deze "aan de andere kant van de woonkamer"?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
Xander schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:48:
Heb je het Ziggo modem en de Dream Router al wel in de meterkast staan? Of staan deze "aan de andere kant van de woonkamer"?
Jip, de modem (in bridge stand) en dream router staan in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Het ziet er dus naar uit dat het moet gaan lukken!

Kortom:
Een andere aansluiting/plaat voor de woonkamer is besteld (eigenlijk voor boven, maar die komt er dan nog wel) en moet ik vervangen met de huidige aansluiting.

In de meterkast van foto 3 de boel goed aansluiten en koppelen aan de dream router en klaar is kees!

Keep you guys posted! Tips zijn nog altijd welkom ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SjoerdGTI schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:29:
Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Het ziet er dus naar uit dat het moet gaan lukken!

Kortom:
Een andere aansluiting/plaat voor de woonkamer is besteld (eigenlijk voor boven, maar die komt er dan nog wel) en moet ik vervangen met de huidige aansluiting.

In de meterkast van foto 3 de boel goed aansluiten en koppelen aan de dream router en klaar is kees!

Keep you guys posted! Tips zijn nog altijd welkom ;-)
Dat kastje wat 'open' ligt op foto-3 kun je verwijderen/vervangen door een RJ45 WCD (LSA / opbouw) zodat je je Ziggo-modem daar ook gewoon netjes met een patchkabel op kunt koppelen (Patchpanel met maar één outlet).

Ik vraag me overigens wel af wáár het eigenlijke ISRA van KPN ergens geplaatst is, dat punt zie ik op die foto's nergens terug (en is in deze ook totaal niet van belang), maar het lijkt nu op een houtje-touwtje doorlus en link maar raak voor een knaak 'installatie' uit het verleden :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
Will_M schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Dat kastje wat 'open' ligt op foto-3 kun je verwijderen/vervangen door een RJ45 WCD (LSA / opbouw) zodat je je Ziggo-modem daar ook gewoon netjes met een patchkabel op kunt koppelen (Patchpanel met maar één outlet).

Ik vraag me overigens wel af wáár het eigenlijke ISRA van KPN ergens geplaatst is, dat punt zie ik op die foto's nergens terug (en is in deze ook totaal niet van belang), maar het lijkt nu op een houtje-touwtje doorlus en link maar raak voor een knaak 'installatie' uit het verleden :9
Alles wat je ziet is rechtstreeks vanuit de bouw zo opgeleverd 🙈.

De tweede foto is volgens mij de ISRA aansluiting voor KPN? Alleen dan nog “nieuw” en niet aangesloten / gekoppeld.

Je bedoelt denk ik vanuit de dream router rechtstreeks aansluiten? Dat is een goed idee!
De Ziggo modem gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12
Will_M schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:34:
Ik zie twee ISRA/AOP's in de meterkast:
- Coax (Ziggo)
- Glasvezel (KPN?)

Ik gok dat de aansluiting tussen de woonkamer en de meterkast is aangelegd met het idee deze aan te sluiten op de PSTN-uitgang van een kabel- of glasvezelmodem.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1