Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-06 12:56
Beste allen, laten we beginnen met het feit dat mijn technische kennis niet is wat het moet zijn. Vandaar ook de reden dat ik een topic open. Ik wil mijn installatie beter begrijpen, niet alleen voor nu, maar ook omdat ik een warmtepomp wil en zelf goed wil begrijpen wat juist is voor mijn situatie. In plaats van een installateur aankijken, ja knikken en niet begrijpen waar hij het allemaal over heeft.

Mijn woning is uit 2017, vrijstaand, op elke verdieping vloerverwarming met zonneregeling van Danfoss. Wij wonnen hier slechts enkele maanden dus nog geen winter meegemaakt.
Als ik het goed begrijp heeft elke zone een thermostaat (zie foto). Aan de ene kant fijn om elke kamer apart te verwarmen. Aan de andere kant vind ik het niet fijn dat ik geen algemene thermostaat heb om te voorkomen dat mijn verwarming midden in de nacht aangaat terwijl wij op 1 oor liggen. Laatst was er vroeg in de ochtend voor 1m3 gas verbruikt. Of moet ik me hier niet zo druk om maken omdat het om een traag verwarmingssysteem gaat? Kan ik een algemene thermostaat installeren? Zo ja, moet dat op cv aangesloten worden of de vloerverwarming?

Op elke verdieping hebben wij een verdeler en pomp volgens mij (zie foto). De aanvoertemperatuur staat nu op 41 graden. Is het wijs om deze op 35 graden te zetten?
Op zolder (zie foto) zie ik geen knop voor de aanvoertemperatuur maar een knop van Honeywell met 1,2,3 en 4 erop. Is deze ook voor de aanvoertemperatuur of voor iets anders?

Een van de redenen waarom ik mijn systeem wil begrijpen is voor de aanschaf van een full electric warmtepomp. Niet elke warmtepomp is, wat ik begrijp, te combineren met zoneregeling. Ik wil geen buffervat (vanwege prijs, COP en het feit dat wij overal vloerverwarming hebben) en dus genoeg zones openzetten voor de minimale afgifte. Zet ik een zone open door de thermostaat van de zone zo hoog mogelijk te zetten (30 graden) of moeten daarvoor aanpassingen gedaan worden aan de installatie van de vloerverwarming?

Bij voorbaat dank! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbTH_FLShPJ4ExfL8XniaVsu2vQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/YFDQBE5bTc8Mj63lR3Q1v79p.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HTtU21OORgkaut2XZ0BBs0eiSY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/S36bcFK2WqSCNns6rJwiqFbl.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEibdt9hBtTxO5jfy81Cmzs65q0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lB6prwf9byiKtluSLrQVYdv9.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbKfWD5-HvPpM9ISG7ocOsADfcg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/TsiRmtwA2DaLL76NPmxUxax9.gif?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Diesje op 16-10-2024 09:32)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Goede, even per deelvraag:
Als ik het goed begrijp heeft elke zone een thermostaat (zie foto). Aan de ene kant fijn om elke kamer apart te verwarmen. Aan de andere kant vind ik het niet fijn dat ik geen algemene thermostaat heb om te voorkomen dat mijn verwarming midden in de nacht aangaat terwijl wij op 1 oor liggen.
Laatst was er vroeg in de ochtend voor 1m3 gas verbruikt. Of moet ik me hier niet zo druk om maken omdat het om een traag verwarmingssysteem gaat? Kan ik een algemene thermostaat installeren? Zo ja, moet dat op cv aangesloten worden of de vloerverwarming?
Je kan 1 centrale thermostaat gebruiken die de CV aanstuurt, en vervolgens de huidige setting gebruiken. Het nadeel is dat het dan kan zijn dat een deelgebied koud is maar de centrale thermostaat warm genoeg, waardoor de cv niet aanspringt -> deelgebied krijgt geen warm water, ondanks dat de verdeler vol open staat.
Op elke verdieping hebben wij een verdeler en pomp volgens mij (zie foto). De aanvoertemperatuur staat nu op 41 graden. Is het wijs om deze op 35 graden te zetten?
Dit ligt aan je vloerverwarming, als je hem lager zet warmt hij trager op, en het kan zijn dat het water teveel afkoelt voor de volledige lengte van de slang is bereikt. Dan warmt een deel van de vloer niet op. Ik kan niet inschatten hoe lang jouw leidingen zijn.
Op zolder (zie foto) zie ik geen knop voor de aanvoertemperatuur maar een knop van Honeywell met 1,2,3 en 4 erop. Is deze ook voor de aanvoertemperatuur of voor iets anders?
Dit is voor knijpen van gedeelte dat naar zolder gaat. Niet op thermostaat temperatuur gebaseerd waarschijnlijk.
Een van de redenen waarom ik mijn systeem wil begrijpen is voor de aanschaf van een full electric warmtepomp. Niet elke warmtepomp is, wat ik begrijp, te combineren met zoneregeling. Ik wil geen buffervat (vanwege prijs, COP en het feit dat wij overal vloerverwarming hebben) en dus genoeg zones openzetten voor de minimale afgifte. Zet ik een zone open door de thermostaat van de zone zo hoog mogelijk te zetten (30 graden) of moeten daarvoor aanpassingen gedaan worden aan de installatie van de vloerverwarming?
Je zone gaat open door thermostaat hoger te zetten dan temperatuur in omgeving van thermostaat. Dus stel je wilt de badkamer verwarmen, dan zet je de thermostaat van de badkamer hoger. Hierdoor gaat de zoneregeling met de aanvoer naar badkamer verder open.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Goede, even per deelvraag:
Als ik het goed begrijp heeft elke zone een thermostaat (zie foto). Aan de ene kant fijn om elke kamer apart te verwarmen. Aan de andere kant vind ik het niet fijn dat ik geen algemene thermostaat heb om te voorkomen dat mijn verwarming midden in de nacht aangaat terwijl wij op 1 oor liggen.
Laatst was er vroeg in de ochtend voor 1m3 gas verbruikt. Of moet ik me hier niet zo druk om maken omdat het om een traag verwarmingssysteem gaat? Kan ik een algemene thermostaat installeren? Zo ja, moet dat op cv aangesloten worden of de vloerverwarming?
Je kan 1 centrale thermostaat gebruiken die de CV aanstuurt, en vervolgens de huidige setting gebruiken. Het nadeel is dat het dan kan zijn dat een deelgebied koud is maar de centrale thermostaat warm genoeg, waardoor de cv niet aanspringt -> deelgebied krijgt geen warm water, ondanks dat de verdeler vol open staat.
Dit ligt aan je vloerverwarming, als je hem lager zet warmt hij trager op, en het kan zijn dat het water teveel afkoelt voor de volledige lengte van de slang is bereikt. Dan warmt een deel van de vloer niet op. Ik kan niet inschatten hoe lang jouw leidingen zijn.
Dit is voor knijpen van gedeelte dat naar zolder gaat. Niet op thermostaat temperatuur gebaseerd waarschijnlijk.
Je zone gaat open door thermostaat hoger te zetten dan temperatuur in omgeving van thermostaat. Dus stel je wilt de badkamer verwarmen, dan zet je de thermostaat van de badkamer hoger. Hierdoor gaat de zoneregeling met de aanvoer naar badkamer verder open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
Ik maak mij een beetje zorgen:

Vorige nacht was het kouder dan normaal dus de vloerverwarming sprong een paar uur aan in de woonkamer en keuken. Dit zijn 2 zones die we op 19 graden hebben staan. Op den duur had ik maarliefst 3m3 gas verbruikt in een paar uur tijd (niet gedoucht). Ik heb de verwarming maar naar beneden gedraaid. Als ik op een dag als gisteren al 3m3 verbruik hoeveel is het dan wel niet in de winter. Vloeroppervlak van die 2 zones is om en nabij de 66m2.

Aanvoertemperatuur is 41 graden, retour staat nu op 20/21 graden. Huis uit 2017 en volledig geïsoleerd. Kan het zijn dat er iets mis is met mijn Intergas cv ketel uit 2017 of is dit verbruik normaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vloerverwarming moet eerst goed op temperatuur komen, dat zuipt gewoon een bult gas vanuit koude situatie.

Ik heb in mijn berging ook een kuub beton met 45 meter slang erdoor, die is nu nog steenkoud. Zodra het buiten zo koud wordt dat ik lange stooksessies krijg schiet het gasverbruik ook enorm in de hoogte, maar zodra die kuub beton op temperatuur is gaat er nauwelijks nog warmte naar de vloer.

Belangrijker is dat je ketel gewoon aan één stuk door kan stoken zolang de thermostaat warmte vraagt. Als die de hele tijd afslaat en opnieuw start omdat de warmte niet weg kan gaat dat ten koste van je rendement (en je comfort want opschieten doet het dan niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Zoals jgc al meldt, vloerverwarming reageert traag, dus de eerste tijd heb je altijd hoog verbruik, maar daarna blijft de temperatuur lang constanter.
Dit in tegenstelling tot radiatoren of aircos, die heel snel alles opwarmen, maar ook veel sneller afkoelen. Deze hebben dus veel minder gas nodig om op temperatuur te komen, maar zullen veel vaker aan moeten gaan.
Op de totale looptijd zou het niet uit moeten maken, en is vloerverwarming zelfs zuiniger omdat de ketel langdurig in optimale stand kan stoken.

Als je merkt dat je vloerverwarming toch snel afkoelt, terwijl het huis niet opwarmt, heb je wel vloerisolatie onder je verwarming zitten? Of heb je stiekem grondwater verwarming :) .

Volledig geïsoleerd zegt namelijk niet zoveel.
Hoe hoog is je rc waarde van vloer, dak, muren, ramen, etc?

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 16-10-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
Duidelijk, dank heren.

Ik vind nergens mijn rc waarde. In de bouwtekeningen zie ik wel het volgende betreft isolatie:

Dak
Opbouw prefab dak vlgs. opgave leverancier
OVH dakpannen
Panlatten 35x20mm
Houten tengels, d=22mm
Dampopen folie
Houten sporen, d=246mm
Minerale wol isolatie, d=245mm
Dampremmende folie
Onderplaat, d=11mm

Vloer
Afwerkvloer, d=70mm (v.v. netten t.b.v. vloerverwarming)
EPS isolatie, d=20mm
Rib-cassettevloer, d=350mm

Muren
Metselwerk baksteen
Binnenmuur d=120mm
Isover Mupan Ultra XS, d=131mm
Dpc-folie
Open stootvoeg

Ramen
HR++ beglazing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vloerisolatie zit wel goed. Je ribcassettevloer is iets als dit:
https://van-nieuwpoort.co...ribcassettevloer/cvp-350/

Ik ga uit van Rc=3,7, wat overeenkomt met het bouwbesluit van die periode.
Daarbovenop ligt dan 20mm EPS (Rd=0,55) en daarbovenop een 70mm dekvloer.

Je hebt gewoon een iets dikkere dekvloer, dus dat neemt tijd om op te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
99ruud99 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:43:
Zoals jgc al meldt, vloerverwarming reageert traag, dus de eerste tijd heb je altijd hoog verbruik, maar daarna blijft de temperatuur lang constanter.
Dit in tegenstelling tot radiatoren of aircos, die heel snel alles opwarmen, maar ook veel sneller afkoelen. Deze hebben dus veel minder gas nodig om op temperatuur te komen, maar zullen veel vaker aan moeten gaan.
Op de totale looptijd zou het niet uit moeten maken, en is vloerverwarming zelfs zuiniger omdat de ketel langdurig in optimale stand kan stoken.

Als je merkt dat je vloerverwarming toch snel afkoelt, terwijl het huis niet opwarmt, heb je wel vloerisolatie onder je verwarming zitten? Of heb je stiekem grondwater verwarming :) .

Volledig geïsoleerd zegt namelijk niet zoveel.
Hoe hoog is je rc waarde van vloer, dak, muren, ramen, etc?
het is een huis uit 2017, dus dan mogen we bepaalde standaard Rc waardes aannemen want bouwbesluit.

@Diesje is dit je eerste huis? Heb je nooit eerder op een gasmeter gekeken? Ja, het kost gas/geld om je huis te verwarmen maar in de kou zitten lost ook niks op.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 16-10-2024 11:22 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dak:
Enkel de onderplaat (0.25) en de minerale wol (7) isoleren. -> Rc dak 7.25. (Waarbij bij Rc 6 als goed geisoleerd geldt)

Je vloerisolatie komt met name van de casettevloer; 2 cm EPS isolatie is erg weinig... (Rc 0.57).
Gelukkig wordt dit opgevangen door de RIb casettevloer (Rc 3.7) -> samen Rc 4.2 (waarbij 3.7 als minimum geldt).

Muurisolatie:
Isover (Rc 4), 2x baksteen (Rc 0.15) -> Rc 4.30 (waarbij 4.7 als minimum geldt)
Ramen Rc 0.8 (Ramen + muur moet 4.5 zijn).

Dan zou ik dus zeggen goh de gevelisolatie is degene die "lager uit valt".
Voor rest, 7 cm betonvloer die op moet warmen heeft hoge warmtecapaciteit - is heel fijn, want dan gaat het systeem heel geleidelijk, maar het opwarmen duurt dus erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
99ruud99 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:28:
Dak:
Enkel de onderplaat (0.25) en de minerale wol (7) isoleren. -> Rc dak 7.25. (Waarbij bij Rc 6 als goed geisoleerd geldt)

Je vloerisolatie komt met name van de casettevloer; 2 cm EPS isolatie is erg weinig... (Rc 0.57).
Gelukkig wordt dit opgevangen door de RIb casettevloer (Rc 3.7) -> samen Rc 4.2 (waarbij 3.7 als minimum geldt).

Muurisolatie:
Isover (Rc 4), 2x baksteen (Rc 0.15) -> Rc 4.30 (waarbij 4.7 als minimum geldt)
Ramen Rc 0.8 (Ramen + muur moet 4.5 zijn).

Dan zou ik dus zeggen goh de gevelisolatie is degene die "lager uit valt".
Voor rest, 7 cm betonvloer die op moet warmen heeft hoge warmtecapaciteit - is heel fijn, want dan gaat het systeem heel geleidelijk, maar het opwarmen duurt dus erg lang.
Dank je! Dit ga ik even uitprinten en bij de bouwtekeningen stoppen.

In ieder geval stelt me dat gerust dat het opwarmen nu eenmaal veel tijd (dus gas) kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Diesje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

In ieder geval stelt me dat gerust dat het opwarmen nu eenmaal veel tijd (dus gas) kost.
dit zijn wel snel-snel berekeningen, met wat aannames.
Hoe goed alle waardes zijn kan variëren, heb nu "standaard" gepakt. Bijvoorbeeld je casettevloer kan ook extra isolerend zijn, maar dan is het al helemaal raar dat ze EPS isolatie toevoegen.

Als je het helemaal juist wilt moet je stuk voor stuk alles uitzoeken en diktes opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Diesje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

en dat telkens opwarmen voorkom je dus door je temperatuur constanter te houden. begin stookseizoen je thermostaat op 19 graden en niet meer aankomen, een dergelijk goed geïsoleerd huis verliest amper warmte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
dit zijn wel snel-snel berekeningen, met wat aannames.
Hoe goed alle waardes zijn kan variëren, heb nu "standaard" gepakt. Bijvoorbeeld je casettevloer kan ook extra isolerend zijn, maar dan is het al helemaal raar dat ze EPS isolatie toevoegen.

Als je het helemaal juist wilt moet je stuk voor stuk alles uitzoeken en diktes opnemen.
Ik pin je er niet op vast ;-) Een indicatie is al heel fijn!
en dat telkens opwarmen voorkom je dus door je temperatuur constanter te houden. begin stookseizoen je thermostaat op 19 graden en niet meer aankomen, een dergelijk goed geïsoleerd huis verliest amper warmte.
Vanwege huisdieren hebben we (lees ik) meer deuren open dan gewenst dus daardoor verliezen we alsnog veel warmte. Maarja, dat probleem lost zich vanzelf op over een aantal jaar :)
Pagina: 1