Quooker Combi+ warm water afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:56
Beste Tweakers,

Wij hebben al een aantal jaar een Quooker, en komen er wel achter dat we eigenlijk nooit de tank leeg maken van de Quooker.

Nu willen we graag het warm water afsluiten naar de quooker, maar uiteraard wel de optie laten, om het later ook weer eens aan te sluiten.

Wat wil ik doen
Op de eerste verdieping wordt het warm water in de badkamer vertakt naar beneden. Nu wil ik hier een kraantje tussen plaatsen, zodat ik het warm water naar beneden af kan sluiten. Het enige waar je dan wel mee zit, is dat de leiding vanaf de badkamer naar de Quooker nog wel aanwezig is, en daar nog water in zit.

Is dit de manier om de Quooker af te sluiten van warm water, maar wel de optie te behouden, door later de kraan gewoon weer open te zetten in de badkamer?

Mijn grootste zorgen zijn uiteraard legionella uiteraard.

Het beste is om de gehele leiding uiteraard te verwijderen, maar zoals gezegd wil ik de optie behouden, voor als de Quooker het een keer begeeft.

Ik hoor graag of iemand met kennis hier wat meer over kan zeggen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:40
Als je een kraan plaatst en deze wil afsluiten, kan je voor die tijd je leiding toch eerst leeg laten lopen voordat je hem weer aansluit.
Dan blijft de streng naar je quoocker leeg en is er geen kans op legionella.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je moet de Quooker van het warme water afsluiten.
Het chrome mengventiel van Quooker moet je op de koudwaterleidingmonteren aan je inlaatcombinatie.

Handleiding geeft ook aan hoe.
https://www.quooker.nl/me...andleiding_COMBI_NL_1.pdf

Het witte terugslagklepje gebruik je niet meer en je moet de dop met kruis verwijderen om daar de slang te plaatsen die nu aan je inlaatcombinatie zit.

[ Voor 41% gewijzigd door DJMaze op 13-10-2024 13:07 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:56
DJMaze schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:57:
Je moet de Quooker van het warme water afsluiten.
Het chrome mengventiel van Quooker moet je op de koudwaterleidingmonteren aan je inlaatcombinatie.

Handleiding geeft ook aan hoe.
https://www.quooker.nl/me...andleiding_COMBI_NL_1.pdf

Het witte terugslagklepje gebruik je niet meer en je moet de dop met kruis verwijderen om daar de slang te plaatsen die nu aan je inlaatcombinatie zit.
Het is dus niet zoals ik en @Krissiejj zeggen door gewoon de warmwater af te sluiten?

Daarnaast is het ook nog zo dat de warmwater nu door de kruipruimte gaat en daarna omhoog de keuken in. Helemaal leeg ga ik hem dus niet krijgen, of ik moet ook weer een aftapkraan plaatsen in de kruipruimte.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:40
Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Het is dus niet zoals ik en @Krissiejj zeggen door gewoon de warmwater af te sluiten?

Daarnaast is het ook nog zo dat de warmwater nu door de kruipruimte gaat en daarna omhoog de keuken in. Helemaal leeg ga ik hem dus niet krijgen, of ik moet ook weer een aftapkraan plaatsen in de kruipruimte.
Dat was niet gezegd;) maar je kan een aftapkraan plaatsen daar en anders een volgende keer goed spoelen als je toch weer naar de oude situatie wilt:)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35

Als je er aan één kant een slang op kan zetten kan je de leiding wel doorblazen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Klopt, je moet (ook) de Quooker aanpassen.

Warmwater hoekstopkraantje kan je ook plaatsen en dan af en toe doorspoelen.

[ Voor 15% gewijzigd door DJMaze op 13-10-2024 14:40 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1