Burengeluid beperken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:13
Goedemiddag allemaal,

Sinds twee maanden woon ik in een nieuw huis. Hiervoor meerdere jaren vrijstaand gewoond en nu in een twee onder één kapper. En hoor ik mijn buren regelmatig. Niet vervelend dat ik mij er aan erger, maar aangezien ik toch volledig ga verbouwen zou ik hier wel iets aan willen doen. Graag zou ik adviezen en tips willen hierover.

Wat hoor ik: stemgeluiden, gelach, af en toe geblaf hond en geschuif met meubels.

Bijzonderheden:
- Huis is uit 1990.
- Betonnen tussenmuur (230mm).
- Tunnelbouw, dus alle vloeren doorlopend.
- Binnenspouwblad is soort houtskelet (klinkt hol en op bouwtekening andere arcering).
- Spouw niet aanvullend geïsoleerd.

Stappenplan:
1) Buren vragen of ze viltjes onder de meubels kunnen plaatsen.
2) Voorzetwand plaatsen in woonkamer met massa-veer-massa principe.
3) Spouw aanvullend isoleren om geluid via de spouw te voorkomen.

Vragen:
- Als voorzetwand wil ik een muur van cellenbeton maken (meer massa is beter) met hiertussen glaswol, maar ik kan niet goed achterhalen wat meer effect heeft: isolatie 50mm en cellenbeton 70mm dik of isolatie 100mm en 2 x gipsvezelplaat. Kortom: is er ergens een rekentool te vinden op internet die kan berekenen wat het meeste effect heeft? Ik kan zo niets vinden.
- Hoe kan ik de spouw het beste dichtmaken om te voorkomen dat er flankerend geluid mijn woning binnen komt? Vanwege geluid is glas/steenwol te prefereren, maar ik zou het liefste met EPS-korrels na-isoleren (hogere Rd-waarde). Ik ben alleen bang dat deze na verloop van tijd gaat uitzakken. Bij voorkeur zou ik een scheiding maken in de spouw, maar zonder dat dit een koudebrug gaat vormen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IT8SCBh7C5wfRzuSWC1-mpwRVWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ttLrB69DUZa4XN5T2ujyM1fu.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Redlum999 op 13-10-2024 12:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:32
De eerste vraag heb ik helaas niet direct een antwoord op. Zo'n tool zal er ongetwijfeld wel zijn, maar ook ik weet hem niet te vinden.

De tweede vraag kan dit materiaal nog interessant voor zijn. Als je dit op de kopzijde van de woningscheidende wand in de spouw kan krijgen en dan lek prikt zet dit de spouw daar volledig dicht dmv compressie. (Vacuum zakken met glaswol die uitzetten zodra je ze lek prikt. Neem een dikt die groter is dan de breedte van je spouw en ze klemmen zichzelf vast bij het uitzetten))
Let wel op dat ik er hier vanuit ga dat de tekening enigszins juist is en de woningscheidende wand ook echt vrij staat van de buitenmuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APE_eo75Y1Ef2tmQspKOTP5WkV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VScETZB1IhI6KrDl3BdXhIax.png?f=user_large

https://mavotrans.nl/airtight.html

Je kan ook gelijk de duurdere versie nemen "FireTight" en dan is het geheel ook voorzien van brandwerende maatregelen. Dit maakt het misschien nog wat makkelijker om de buren te overtuigen dat dit de moeite waard is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
@Tweaker_Ruwy Dank voor de tip. Item brandveiligheid is zeker ook een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:23
Schuiven van stoelen is via massa, dus krijg je moeilijk weg.
Stemgeluid is met name via lucht, dus inderdaad isolatiemateriaal gebruiken. Vergeet ook vooral achter de stopcontacten niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

EPS korrels gaan zeker niet uitzakken. Die worden met een lijm ingeblazen. Ik heb hier ook gesloopt na inblazen. Blijft als een koek tegen de muur hangen. Kijk wel even of het mag met deze houtbouw ivm. vocht. Laat je hierin goed adviseren.

De stemgeluiden krijg je goed weg met een voorzetwand denk ik. Maar contactgeluid wordt heel lastig om van af te komen. Je kunt eens beginnen met de voorzetwand en kijken wat het scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:21

dragonhaertt

@_'.'

Wat betreft de keus glaswol/steenwol wordt over het algemeen voor steenwol gekozen als geluidsisolatie belangrijk is, en glaswol als thermische prestaties belangrijker is.

Steenwol gebruiken bij je voorzetwand lijkt me dus logischer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
dragonhaertt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:21:
Wat betreft de keus glaswol/steenwol wordt over het algemeen voor steenwol gekozen als geluidsisolatie belangrijk is, en glaswol als thermische prestaties belangrijker is.

Steenwol gebruiken bij je voorzetwand lijkt me dus logischer.
Misschien ook even toelichten waarom dat is, steenwol is zwaarder. Geluid dempen doe je met massa. Dus steenwol, houtvezel, etc. Dat heeft allemaal meer massa dan glaswol.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@Redlum999
Wellicht ook nog een optie om te overwegen:
Persoonlijk zou voor mij de slaapkamer de ruimte zijn die ik het stilste zou willen hebben. Ik zou zelf dan een soort geluidsdichte doos in de kamer maken. Dus zwevende vloer, plafond, muren.
Want uiteindelijk is je nachtrust toch wel het belangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb ervaring met burengeluid waarbij ik het voorrecht had om zowel contact- als luchtgeluid te mogen ontvangen. En vice versa, want het lag aan de manier waarop de woningen gebouwd waren.

In mijn geval heb ik toentertijd een voorzetwand gemaakt met zware geluidsisolatie tussen en een dubbele laag gipsplaten waarbij de tweede laag over de naden van de eerste laag gingen. Niet gekoppeld aan de tussenmuur en geen gaten in gemaakt voor stopcontacten of schakelaars. Dat hielp zeer goed tegen luchtgeluid waarbij het ging van woord voor woord luide stemmen kunnen volgen naar enkel nog gedempte stemmen te horen als het stil was.

Voor contactgeluiden deed het, zoals verwacht, zo goed als niets. Die kwamen binnen via de vloerplaat die één geheel was. Voetstappen, slaande deuren, traplopen, enz. Geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
Bedankt voor jullie reacties. Ga ik mee aan de slag. Is er nog iemand die een rekentool weet waarmee ik de te verwachten geluidsdemping kan berekenen?
Pagina: 1