Keukenblad niet sluitend geplaatst, wat mag je verwachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef3
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-01 18:32
Een heel verhaal: keuken met niet-sluitende bladen in hoek, oorzaak: niet haakse muren:
Ik heb in mijn nieuwe (1956) woning de oude keuken laten verwijderen, en laten stuccen. Daarna door een wat hoger-segment keukenbedrijf na prima contact over details, een nieuwe keuken laten plaatsen, L-vorm. Nu zijn de bladen in de hoek niet sluitend tegen elkaar geplaatst: vooraan dus waar je staat sluit het maar richting de muur uitlopend op een kier van 1,5 mm. Verder heeft het korte blad in de hoek aan de muurzijde een kier van zo'n 5 mm. Monteur heeft aangegeven dat de oorzaak niet-haakse muren waren, en ook zou op de plek waar de bladen elkaar raken de muur ook net niet helemaal recht zijn. In de keukenvoorwaarden stond 'gladde muren', niets over haakse muren. Een aannemer zei me dat zijn stuccers metend met een grote haak zorgen dat een muur haaks wordt. Dat heeft blijkbaar mijn eigen (niet van hem) stuccer niet gedaan. Het contact met hem verliep al niet optimaal, en dat laat ik graag achter me nu.

Ik vraag me nu af: had het keukenbedrijf het blad niet aan de achterkant iets schuin kunnen afzagen (meer zaag- en paswerk, met meerwerkkosten had ik akkoord kunnen gaan), zodat met name de kier tussen de beide bladen (1,5 mm) niet nodig was geweest? Had ik dat mogen verwachten? In een eerste gesprek gaf mijn keukenleverancier aan dat het hele ervaren monteurs zijn en dit dus niet beter had gekund. In de andere hoek heeft hij onder een schuin dak ingepast en afgetimmerd en dat is echt heel netjes gedaan. Echter mijn keuze kraan heeft hij geplaatst maar die bleek niet te passen (nostalgische kraan met draaiknop die verder naar achter ruimte nodig heeft dan een moderne mengkraan, dus wel gat gezaagd en gemonteerd) maar daar moet ik een andere voor kiezen, ik denk dan: waarom dan wel plaatsen?
Het lijkt mij dat de 'haaksheid' in de voorwaarden hadden moeten staan, of is dat in de bouw/keukenwereld volkomen logisch?
En had ik van de stuccer mogen verwachten dat de muren haaks waren na het stucen (of zijn daar ook grenzen aan)? We hebben de L-vorm niet expliciet besproken, hij heeft dat ook niet gevraagd, wel had ik de keukentekening en alle informatie in de keuken hangen ter info.
Kan ik een betere plaatsing (nieuwe bladen) eisen, of moet ik mijn verlies (zo voelt het, of ben ik te kritisch?) nemen en met name de kier (die opgevuld is met wat kit, en nog wordt bijgevuld binnenkort, wat doet dat/droogt uit in de komende jaren?) voor lief nemen? Ik twijfel nu hevig over mijn standpunt en wat te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef3 op 13-10-2024 11:46 . Reden: details toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

Is er gestuct na het inmeten? Of voor het inmeten?

Is er überhaupt wel ingemeten? Want qua kraan hadden ze je dat ook kunnen afraden. Maar het is mensenwerk dus kan gebeuren. Hadden mijn schoonouders ook, terwijl die keuken prima was hadden ze een vensterbank over het hoofd gezien en paste hierdoor de kraan ook niet lekker (liep ook tegen de vensterbank aan).

Lijkt mij dat 1,5mm overbrugbaar is maar dan krijg je ergens anders een kier(en).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:57
Iets van kit in de kleur ertussen en je ziet er niks meer van, daarna doorgaan met je leven en er niet te lang meer bij stilstaan.

Je hebt nu allemaal verschillende mensen aan de keuken laten werken, dat maakt het natuurlijk niet echt makkelijk. Elk bedrijf zal naar elkaar wijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef3
Misschien niet duidelijk geweest: inmeten was voor het stuccen, en de monteur was van de keukenleverancier (dus inclusief monteren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

Tja dat wordt een lastig verhaal. De keukenboer zal het daar op gaan gooien.

Normaalgesproken zou de stuccer na het plaatsen moeten komen of voor het inmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:21

dragonhaertt

@_'.'

Is er een reden dat je het niet gewoon dicht kit?
Lijkt me sowieso niet wenselijk om dat blad kaal tegen de muur en tegen elkaar te hebben. 100% aansluiten zal het nooit doen dus je zal sowieso iets moeten afwerken.

Wat is er afgesproken over de aansluiting van de bladen? Welk materiaal zijn ze?
Als het hardsteen is kan je nog wel strak tegen elkaar monteren met een kleine chamfer, maar houtvezelplaat zal nooit helemaal netjes aansluiten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef3
Monteur gaf aan dat hij op die plek de kier ad achterkant vh blad tegen de muur niet kon kitten want die was daar te ruim. Ik overweeg daar dan tegels ofwel een afwerkrandje.
Vreemde is ook dat de vorige keuken er gewoon goed en aansluitend qua bladen inzat. Beide keren was/is het blad hout(vezelplaat). Er is wel gewerkt qua afbikken vd wandtegels en stopcontact bijplaatsen (frezen) maar hoe meer niet-haaks en lastiger te plaatsen kan het daardoor dan worden...
Ik heb tot nu toe keukens gehad en gezien met houtvezelplaat en in de L netjes aansluitend.

[ Voor 25% gewijzigd door Stef3 op 13-10-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:25
Stef3 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:50:
Monteur gaf aan dat hij op die plek de kier ad achterkant vh blad tegen de muur niet kon kitten want die was daar te ruim.
5mm te ruim? Wat een onzin... Een vriend van ons (is kitter van beroep) heeft bij de achterzijde van onze woning een kitrand tussen de tegels en de gevel gekit die 4cm breed is (schuin omhoog).
Dat je dan misschien een iets bredere kitrand te zien krijgt is wat anders.

Is het niet mogelijk dat de stukadoor een nieuw dun laagje erop aan brengt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:52

MLLL

Palm Treo 650

Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:36
Wij hadden ook last van niet haakse muren.
Dat is verantwoordelijkheid van jezelf, en niet van de keukenzaak. Controleer je stukadoor dus zodat je weet dat dit OK is.
Mijn stukadoor heeft nog iets proberen te herstellen, maar was niet top.

Keukenzaak heeft daarna zijn best gedaan om een klein stukje uit het stukwerk te halen zodat het blad er wat rechter in kon.
Daarna afgewerkt met smetlijsten, die waren mijn redding waardoor je niets meer zag. Misschien kun je dat nog overwegen?
Of kitten als het niet te groot is.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Iets met foto’s?
Pagina: 1