Help, ik ben al een tijdje aan het puzzelen en loop vast. Ik zal het proberen uit te leggen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc is voor mijn vrouw. Zij wil ermee : foto's sorteren en bewerken, office (Word en Excel) en internetten/ streamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat is wel lastig vind ik en dan met name het prijsverschil tussen AM4 en AM5. Maar voor een office pc mag het wel klaar zijn rond de € 400. Tenzij een extra investering gerechtvaardigd is, denk meer performance, langere verwachte levensduur
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het idee is om de behuizing te hergebruiken ook al heeft deze geen USB-C uitgang. Wel wil ik de fans vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve de kast denk ik. Of zou ik de voeding uit 2012 nog een keer kunnen hergebruiken?
Ik heb twee opzetjes gemaakt een AM4 en een AM5
Het AM4 systeem:
En het AM5 systeem
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt, maar vanuit de BBG komt ik uit op AMD, maar als Intel beter is, dan hoor ik dat graag.
Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie wat zeggen over hoe de twee systemen zich tot elkaar verhouden in termen van performance en specifiek als office-pc? Merk je met de genoemde taken überhaupt het verschil?
Kloppen de systemen in de breedste zin? Is 16 gb werkgeheugen voldoende of kan ik ook volstaan met 8 gb.
Zijn de gekozen processors geschikt voor deze taken?
Kan er een minder krachtige voeding in en mogelijk dan ook goedkoper? Of lever ik dan in op kwaliteit oid?
Alvast heel erg bedankt voor jullie input!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc is voor mijn vrouw. Zij wil ermee : foto's sorteren en bewerken, office (Word en Excel) en internetten/ streamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat is wel lastig vind ik en dan met name het prijsverschil tussen AM4 en AM5. Maar voor een office pc mag het wel klaar zijn rond de € 400. Tenzij een extra investering gerechtvaardigd is, denk meer performance, langere verwachte levensduur
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het idee is om de behuizing te hergebruiken ook al heeft deze geen USB-C uitgang. Wel wil ik de fans vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve de kast denk ik. Of zou ik de voeding uit 2012 nog een keer kunnen hergebruiken?
Ik heb twee opzetjes gemaakt een AM4 en een AM5
Het AM4 systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600GT (BOX) Boxed | € 121,90 | € 121,90 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 84,91 | € 84,91 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 26,04 | € 26,04 |
| 1 | Voedingen | Seasonic G12 GM 550 watt | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB | € 75,95 | € 75,95 |
| Totaal | € 368,70 | |||
En het AM5 systeem
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 8600G Boxed | € 168,63 | € 168,63 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B650M D3HP | € 115,83 | € 115,83 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G56C46U5 | € 50,02 | € 50,02 |
| 1 | Voedingen | Seasonic G12 GM 550 watt | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB | € 75,95 | € 75,95 |
| Totaal | € 470,33 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt, maar vanuit de BBG komt ik uit op AMD, maar als Intel beter is, dan hoor ik dat graag.
Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie wat zeggen over hoe de twee systemen zich tot elkaar verhouden in termen van performance en specifiek als office-pc? Merk je met de genoemde taken überhaupt het verschil?
Kloppen de systemen in de breedste zin? Is 16 gb werkgeheugen voldoende of kan ik ook volstaan met 8 gb.
Zijn de gekozen processors geschikt voor deze taken?
Kan er een minder krachtige voeding in en mogelijk dan ook goedkoper? Of lever ik dan in op kwaliteit oid?
Alvast heel erg bedankt voor jullie input!