WTW icm houtkachel; rooklucht in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:15
Mijn vraag
Ik heb afgelopen jaar WTW geïnstalleerd op de bovenverdieping. Alle vochtproblemen die we eerst hadden zijn nu opgelost, dus daar superblij mee. Maar nu zet ik s'avonds de houtkachel weer aan, en nu komt de die lucht door de WTW naar binnen

Relevante software en hardware die ik gebruik
-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aangezien de schoorsteen van de kachel en de inlaat van de WTW aan dezelfde kant van het dak zaten heb ik de in en uitlaat van de WTW omgewisseld. Maar het blijft zo, het is niet altijd, maar dat zal wel met de windrichting te maken hebben. Ik ben nu begonnen met dit registreren. Vanavond staat de wind in ieder geval inderdaad van kachelpijp naar WTW inlaat.

Hieronder een overzichtje van hoe de in/uitlaten gepositioneerd zijn. Boven is het noorden.
Dit is de huidige situatie. De in/uitlaat van de WTW blijven onder de nok. De uitlaat van de houtkachel komt boven de nok uit. (Zal wel met trek te maken hebben gok ik)
De kachelschoorsteen heeft nu gewoon een regenkap, WTW in/uitlaat soortgelijk.

Ik woon op een boerderij, dus niemand anders heeft er last van.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is? Z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBK99lUcvC-R36pl31AyPV0rsB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ctAzmn6MxGnCFJ1lFQRtrLrp.png?f=user_large

Beste antwoord (via Woudtwe op 19-10-2024 21:22)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:37:
Hepa en koolstoffilter op je inlaat misschien? Geen idee of dat mogelijk is.
Wij hebben buren met houtkachel / haard / whatever en met de Pure Induct van Brink houden we de lucht perfect buiten de deur.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35
Mogelijk een langere pijp op het dak voor je houtkachel? En wellicht je wtw inlaat lager op je dak en de uitlaat er boven, op zelfde dakvlak? Het hoeft niet persee allebei op een ander dakvlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:57
Heb je de optie om de lucht inlaat te verplaatsen naar de noord gevel d.m.v. van het plaatsen van een gevelrooster? Zolang je op het dak blijft met de doorvoeren zal er altijd wel een aantal momenten zijn waarbij de geur naar binnen trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 22:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:00
Je kan een actieve kool filter plaatsen. let wel op dat dit zeer grote dingen zijn om de luchtweerstand klein te houden. Voorbeeld van een goede filterkast tegen houtrook:
Emmie111 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Hier ben je wel een paar duizend euro verder. Maar schoorstenen en dakdoorvoeren zijn ook niet gratis, dus als alternatief kan het misschien wel uit.

Let wel op dat je bij een budget filterkast of een niet goed doorgerekende optie al heel snel zoveel luchtweerstand veroorzaakt dat je WTW niet goed meer werkt. Als je daar advies over nodig hebt kun je het beste een volledige ventilatie berekening posten in het topic van de bovenstaande link.

[ Voor 11% gewijzigd door Puntenwolk op 12-10-2024 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
Weet wel dat een hepa filter in een maand vol zit als je hem zo dicht bij de schoorsteen plaatst, en dan moet je weer het dak op. In een normale situatie gaat hepa filter +- jaar mee. In houtrook zit echter extreem veel roet en (ultra)fijnstof.

Je kan ook je stookgedrag aanpassen door niet te stoken als er een inversie laag in de lucht hangt / windstil is.
Tot slot kan je de pomp van de schoorsteen verlengen. In België zijn er regels over hoogte van de pijp in relatie met de afstand tot buren. Helaas zijn die regels er niet in Nederland, maar de berekening blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:54

Onbekend

...

Wat is het hoogteverschil tussen de inlaat en de schoorsteen van de kachel? Dat is voornamelijk belangrijk als ze vlak bij de nok gemonteerd zitten of boven de nok uitsteken.
Doorgaans plaats je de inlaat een stuk lager om te voorkomen dat je de uitlaatgassen naar binnen zuigt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 16-10-2024 09:18 . Reden: Dit heeft niks te maken met de vraag van TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Ik zou je inlaat naar een gevel verplaatsen ipv op het dak, zoals @Gotenx al aangeeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Woudtwe schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:33:
Ik woon op een boerderij, dus niemand anders heeft er last van.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is? Z
Loop op een rokerige dag eens een rondje rond je woning. Als je het beneden ook ruikt, dan is er weinig aan te doen.

Daarnaast rookt een kachel vooral tijdens het opstarten extra. De temperatuur is dan nog (te) laag. Het kan zijn dat je in het eerste kwartier de meeste rook binnenhaalt. De WTW een halfuurtje uitzetten bij het opstoken en daarna alleen goed droog hout stoken kan ook helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inlaat verplaatsen zal niet veel uitmaken, ik heb ook een WTW en heb vaak last van de rook van iemand 8 huizen verderop.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 13-10-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-05 21:41
Meende laatst te lezen dat er nu ook catalysatoren zijn voor pelletkachels e.d. Kan ook een optie zijn.

Zou hem zelf gewoon ff uitzetten. Fijnstof je woning in pompen kan ook niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:37:
Wij hebben buren met houtkachel / haard / whatever en met de Pure Induct van Brink houden we de lucht perfect buiten de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Kijk eens goed welke kachel je hebt, en hoe je die stookt. Een oude smoorkachel of een moderne speksteenkachel maakt groot verschil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

naftebakje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:08:
Kijk eens goed welke kachel je hebt, en hoe je die stookt. Een oude smoorkachel of een moderne speksteenkachel maakt groot verschil.
Dit maakt een heel groot verschil. Die rustige vlammetjes van een vuur dat niet fatsoenlijk brandt.

Droog, schoon hout. En heet en hard branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 06:14

Eraser127

Nijkerk

Wij merken het ook hoor als de buren in de achtertuin de houtkachel aan hebben. Het enige wat je makkelijk kan doen is tijdelijk de toevoersnelheid verlagen, maar dan helpt maar een deel.

My Discogs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:10
mrmrmr schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:31:
Er onstaan chaotische luchtstromen rondom obstakels. De oorzaak van het overlastprobleem is echter het verbranden zelf. De enige werkbare oplossing voor woningen is te stoppen met het verbranden van hout.

Hout stoken zorgt voor enorme lokale vervuiling, niet alleen voor jezelf en je gezin, maar ook voor de omgeving.

Het gaat om uitstoot van schadelijke stoffen zoals fijnstof, koolmonoxide, roet, verschillende vluchtige organische stoffen (VOS) en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's). Aan dergelijke luchtvervuiling overlijden jaarlijks twaalfduizend mensen in ons land.

We moeten er mee stoppen voor een betere leefbaarheid en een langer leven. Er zijn betere alternatieven voor verwarming.
Duivel op mijn schouder, moeten we iedereen dan maar laten leven? De wereld is al zo vol? De wereld is op een gegeven moment vol, en een mens met kinderen is daarnaast een stuk meer vervuilender voor moeder aarde dan een houtskacheltje. Of rij je ook in een auto? Kijk eens naar het fijnstof van rubber wat langs de weg komt en wat in de lucht komt, of waar je oude banden zo nu en dan gedumpt worden en in de fik worden gezet.

Oftewel, onnodig toevoeging als zeg ik het zelf.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Had je deze online tool al gevonden?

https://verdunningsfactor.stichting-nhk.nl

Hiermee kan je bepalen wat een geschikte plek kan zijn.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SgtElPotato schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

Duivel op mijn schouder, moeten we iedereen dan maar laten leven? De wereld is al zo vol? De wereld is op een gegeven moment vol, en een mens met kinderen is daarnaast een stuk meer vervuilender voor moeder aarde dan een houtskacheltje. Of rij je ook in een auto? Kijk eens naar het fijnstof van rubber wat langs de weg komt en wat in de lucht komt, of waar je oude banden zo nu en dan gedumpt worden en in de fik worden gezet.
Tja, dus omdat de wereld steeds voller raakt hoef je ineens geen rekening meer te houden met anderen?

Juist omdat de wereld steeds voller raakt, wordt het in mijn ogen steeds belangrijker om rekening te houden met anderen.

En dat er meer oorzaken van vervuiling zijn, maakt vervuiling nog steeds niet okay..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01

The End

!Beginning

Question Mark schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Tja, dus omdat de wereld steeds voller raakt hoef je ineens geen rekening meer te houden met anderen?

Juist omdat de wereld steeds voller raakt, wordt het in mijn ogen steeds belangrijker om rekening te houden met anderen.

En dat er meer oorzaken van vervuiling zijn, maakt vervuiling nog steeds niet okay..
Iedereen veroorzaakt vervuiling. Zou je dan niet beter kunnen stoppen met Tweakers? Weet je hoeveel vervuiling datacenters veroorzaken?

Continue dat gezeur over houtkachels in elk topic slaat elke discussie dood. Moeten we dat ook gaan doen in het mobiliteit forum? Bij elk auto topic roepen dat je beter op de fiets kan gaan? In elk game forum klagen dat die GPU's wel erg veel nuttetoos energie verstoken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

The End schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:17:
[...]

Iedereen veroorzaakt vervuiling.
Ik zeg nergens dat TS moet stoppen met zijn houtkachel, of dat mensen moeten stoppen met gamen of autorijden. Ik geef alleen aan dat hoe drukbevolkter een omgeving is, hoe belangrijker het wordt om rekening met elkaar te houden. En dat lijkt mij behoorlijk logisch. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01

The End

!Beginning

Question Mark schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Ik zeg nergens dat TS moet stoppen met zijn houtkachel, of dat mensen moeten stoppen met gamen of autorijden. Ik geef alleen aan dat hoe drukbevolkter een omgeving is, hoe belangrijker het wordt om rekening met elkaar te houden. En dat lijkt mij behoorlijk logisch. :)
Je stelt dat vervuiling niet ok is. Dat klinkt prachtig, maar is natuurlijk onmogelijk. Alles vervuilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit topic gaat over een specifiek probleem. namelijk TS krijgt rook(geur) binnen van zijn eigen kachel. En wil weten wat een bruikbare oplossing is (kachel uitzetten dus niet en dat is zijn keuze, deze keuze valt binnen de wettelijke kaders, dus die respecteren we)
Een discussie over vervuiling is dan ook niet nodig en offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Draakje5 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:02:
Mogelijk een langere pijp op het dak voor je houtkachel?
Dat is m.i. de enige oplossing met de verstrekte gegevens. Kwaliteit van het stookhout, manier van stoken en type houtkachel bepaald ook erg veel hoeveel rook/overlast er kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik schreef dat door de manier waarop luchtstromen werken rondom obstakels er geen manier is om de ingres van stooklucht naar binnen te voorkomen. Als je wel eens buiten komt kun je zelf merken dat lucht uit alle richtingen komt en beweegt, in 3 dimensies, ook omlaag en bij obstakels niet in een rechte lijn. Rondom obstakels zoals dakranden ontstaan chaotische luchtstromen die niet in een rechte lijn bewegen, in hoeken ontstaat draaiende wind.

De grondoorzaak is het stoken zelf. Het is een geconcentreerde vervuiling in plaats en tijd. Uiteraard is stoppen wél een redelijke en haalbare optie, zeker gezien de gezondheidsimplicaties.

*knip* nu trek je het dus weer offtopic.

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 16-10-2024 14:49 . Reden: commentaar op moderating mag via de pm of het feedback topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:15
mrmrmr schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:52:
Ik schreef dat door de manier waarop luchtstromen werken rondom obstakels er geen manier is om de ingres van stooklucht naar binnen te voorkomen. Als je wel eens buiten komt kun je zelf merken dat lucht uit alle richtingen komt en beweegt, in 3 dimensies, ook omlaag en bij obstakels niet in een rechte lijn. Rondom obstakels zoals dakranden ontstaan chaotische luchtstromen die niet in een rechte lijn bewegen, in hoeken ontstaat draaiende wind.

De grondoorzaak is het stoken zelf. Het is een geconcentreerde vervuiling in plaats en tijd. Uiteraard is stoppen wél een redelijke en haalbare optie, zeker gezien de gezondheidsimplicaties.

*knip*
Je kunt ook goed stoken, die pijp wat hoger maken en hooguit een paar dagen per jaar die rooklucht hebben (of die paar dagen niet stoken, het is alleen bij bepaald weer dat de rook naar beneden gaat).

Vooral niet stoppen dus en gewoon gecontroleerder stoken. Er is dus wel degelijk een manier om die ingres van stooklucht te voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 16-10-2024 14:49 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 17:02

KrL

Foto foto..

Ik weet niet wat voor een WTW je precies hebt maar check sowieso je handleiding even over het gebruik ervan tijdens het stoken van je houtkachel: ik ben wel eens in handleidingen tegengekomen dat ze adviseren de WTW uit te zetten tijdens het stoken. Ondanks dat er als het goed is evenveel lucht naar buiten gaat als dat er naar binnen komt kan het toch voor (lokale) drukverschillen zorgen waardoor er wellicht rond je houtkachel onderdruk ontstaat en er rook direct uit je houtkachel je woonkamer in wordt gezogen. Hoeft niet, kan wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:04

Septillion

Mijn eerste gedachte bij WTW en houtkachel, heb je externe luchttoevoer voor de kachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-05 07:49
Wij hebben moderne kachel (aanschaf 2019) met eigen lucht aanvoer en WTW van Brink.
Tijdens stoken van kachel nooit last van rooklucht in huis.
Als ik ook kijk naar zichtbare rook uit kachel is die er eigenlijk niet, tenzij net opgestart.
Bij goed stoken zou dat ook geval moeten zijn.

Daarnaast zit bij ons de luchtaanvoer/afvoer van WTW ongeveer halverwege het dak en rookkanaal uiteraard op de nok. Afstand tussen luchtaanvoer en rookkanaal zal circa 2 meter zijn.
De genoemde situatie van TS komt bij mij dus niet voor, terwijl soortgelijke opzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Septillion schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:41:
Mijn eerste gedachte bij WTW en houtkachel, heb je externe luchttoevoer voor de kachel?
Dat zou wel moeten natuurlijk.
mrmrmr schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:52:

Mag ik dat onzin vinden? Als de schoorsteen nu bijvoorbeeld onder de nok uit komt en je maakt hem tot bijvoorbeeld 1 meter boven de nok, moet je eens kijken hoe de rook ineens verdund en verspreid.
Op die basis is namelijk hier in Duitsland de regeling voor rookkanalen aangepast/verscherpt.

[quote]
*knip*

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 16-10-2024 14:50 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:58:
Je kunt ook goed stoken, die pijp wat hoger maken en hooguit een paar dagen per jaar die rooklucht hebben (of die paar dagen niet stoken, het is alleen bij bepaald weer dat de rook naar beneden gaat).
In een brede straat met meerdere huizen die stoken met een schoorsteen op 9m is de rook altijd op straat direct te ruiken, zo goed als elke dag bij lage temperatuur. Rook daalt dus vaak.

Een 20 meter hoge pijp zou het probleem voor de TS pseudo-oplossen, maar de gebruikelijke schoorsteenhoogte (ik schat het dak hier op 6 of 9 plus anderhalve meter), lost het niet op.

Ik lees hier oplossingen die tamelijk duur zijn en waarschijnlijk niet veel zoden aan de dijk zetten en/of potentieel schadelijk zijn (bijvoorbeeld een ionisatiesysteem kan schadelijk zijn* en niet afdoende werken). Overigens kan rook ook binnen komen via bijvoorbeeld het dak.

Een wtw zoals die van Orcon kun je wel 'uitzetten' via de stekker, maar de luchtcirculatie stopt daarmee niet. Je zet dan de ventilator uit. De wind kan nog wel in het systeem blazen en de leefruimten bereiken. Daken zijn vaak getimmerd en niet luchtdicht gemaakt. De wind blaast onder de pannen, tussen plastic vellen - bij een modern dak. Luchtdichte huizen zijn nog altijd zeldzaam.

Als je heel graag wil stoken zoals in een haard, kijk dan eens naar stoken op gas. Het kan eruitzien als een haard met hout. Het is veel schoner dan stoken op vaste of vloeibare brandstof en kan (bijna) geurloos zijn. Het is natuurlijk voor de lange termijn en het klimaat slimmer om af te stappen van fossiel en bijvoorbeeld voor een warmtepomp te kiezen.

* Door het aanmaken van ionen kan bijvoorbeeld ozon ontstaan, de stoffen gaan plakken. Schadelijke gassen worden niet afdoende gefiltered. Bron. Een wtw op zich is goed: een wtw met HEPA filter is aan te raden. HEPA is helaas zeldzaam bij wtw en het kan niet alle luchtverontreiniging tegenhouden en bijvoorbeeld geur blijft er doorheen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:15
mrmrmr schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:10:
[...]
Ik lees hier oplossingen die tamelijk duur zijn en waarschijnlijk niet veel zoden aan de dijk zetten en/of potentieel schadelijk zijn (bijvoorbeeld een ionisatiesysteem kan schadelijk zijn* en niet afdoende werken). Overigens kan rook ook binnen komen via bijvoorbeeld het dak.
Tja, alles kan schadelijk zijn als je het niet goed installeerd/afstelt. Een ionisatiesysteem zal gewoon perfect werken als je er wat aandacht aan besteed. Je bent nu echt problemen aan het zoeken omdat je anti-stoken bent, maar het idee van dit topic is juist om een oplossing te vinden. Er zijn genoeg mensen met een soortgelijk systeem die geen enkele last van rooklucht binnen hebben. Het is dus geen kwestie van dat het niet kan, het is een kwestie van de beste oplossing vinden.
Een wtw zoals die van Orcon kun je wel 'uitzetten' via de stekker, maar de luchtcirculatie stopt daarmee niet. Je zet dan de ventilator uit. De wind kan nog wel in het systeem blazen en de leefruimten bereiken. Daken zijn vaak getimmerd en niet luchtdicht gemaakt. De wind blaast onder de pannen, tussen plastic vellen - bij een modern dak. Luchtdichte huizen zijn nog altijd zeldzaam.
De meeste WTW heeft er kleppen in zitten die dit gedrag juist voorkomt en die dus op het moment dat ze uitstaan ook geen lucht meer binnen laten.

En een beetje geisoleerd dak is gewoon luchtdicht (dat is het hele idee van isoleren ten slotte ;) ) Dat is dus geen uitzondering, zelfs door mijn jaren 30 dak komt tegenwoordig sinds ik het geisoleerd heb geen lucht meer binnen.
Als je heel graag wil stoken zoals in een haard, kijk dan eens naar stoken op gas. Het kan eruitzien als een haard met hout. Het is veel schoner dan stoken op vaste of vloeibare brandstof en kan (bijna) geurloos zijn. Het is natuurlijk voor de lange termijn en het klimaat slimmer om af te stappen van fossiel en bijvoorbeeld voor een warmtepomp te kiezen.
Mits er goed bosbeleid is,is hout vele malen beter voor de lange termijn dan gas. Niet zozeer voor de omgeving, maar wel voor het klimaat. Bij hout verbranden komt de CO2 vrij die opgenomen is tijdens de groei. Bij hout is dat hernieuwbaar doordat er nieuwe bomen geplant worden en groeien, bij gas is het opgeslagen CO2 (van miljoenen jaren terug) de lucht ingooien zonder dat het nog ooit opgevangen wordt.

Voor TS, als de pijp van de schoorsteen wat hoger wordt verwacht ik dat een groot deel van de problemen al weg zijn. En als volgende stap kan er nog een filter worden toegevoegd (kan zowel door bij de schoorsteen te filteren als de ingaande lucht van de WTW te filteren)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Hou het bij de casus van ts, die gaat bv niet over bosbeleid. Als een andere gebruiker offtopic gaat hoef je niet te volgen, een tr maken is dan voldoende. En sorry dat het een beetje streng over komt, maar anders verzand ook dit houtstook topic in een "knokpartij" tussen voor en tegenstanders van houtstook in het algemeen en daar is TS niet mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
*knip*

Voor TS: ik zou vooral een langere pijp overwegen of accepteren dat je eigen gemaakte rook je huis weer binnnekomt.

[ Voor 104% gewijzigd door twain4me op 16-10-2024 15:14 . Reden: gelieve niet opnieuw beginnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@redwing
Ionisatie heeft fundamentele problemen. Er is al geruime tijd wetenschappelijk onderzoek beschikbaar op dit vlak.

Er zitten wel kleppen in wtw systemen, maar dat is een bypass voor als het buiten te warm is. Dus niet om de zaak luchtdicht te maken. wtw is niet bedoeld om uit te schakelen, er zijn standaard 3 standen, waarvan die bij stand I aan staat op een lage stand.

Ik heb het over moderne daken, die zijn vaak niet luchtdicht. Als er schoorsteen naast staat, blaast de lucht naar binnen bij een doorsnee dak. Zoals ik al schreef: luchtdicht bouwen is nog zeldzaam. Min of meer 'luchtdicht' bouwen is pas sinds 2022 verplicht - voor nieuwe vergunningen. Je redenering dat isolatie luchtdicht betekent klopt niet met de werkelijkheid. Er zijn luchtdruklektesten die aantonen waar huizen niet luchtdicht zijn.

*knip* offtopic

Een filter, zelfs een HEPA filter, gaat het probleem niet oplossen. Een langere schoorsteen ook niet. Een andere vorm van verwarming zoals ik beschreef kan het probleem wel oplossen.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 16-10-2024 16:15 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Sowieso kunnen afvoer en toevoer niet zo dicht naast elkaar staan. Ja, er zit een nok tussen, maar ik zou hem wel even hierdoorheen halen: https://platform.ithodaalderop.nl/verdunningsfactor (situatie 8 ). Bij een beetje standaard installatie moet er 3+ m tussen beide pijpen zitten.

De inlaat wordt dan weleens onder de nok bij de gevel geplaatst of achter het knieschot naar de gevel toe..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:35:
De inlaat wordt dan weleens onder de nok bij de gevel geplaatst of achter het knieschot naar de gevel toe..
Deze strategie lijkt succesvol te zijn bij iemand hier in de buurt. De inlaat van de WTW zit daar in de kopgevel en de schoorsteen aan de andere kant op het dak en men beweert zelf geen last te hebben van de rook. Helaas geldt dat niet voor de buren maar de TS geeft aan afgezonderd te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Zo, wat een antwoorden. Blij verrast! Sorry voor mijn late antwoord.

Verhogen van de schoorsteenpijp klinkt als een goede optie, ga ik eens met mijn schoorsteenveger overleggen.

Ook het filter van Brinks klinkt als een goede oplossing @StevenK hoe vaak verschoon je de filters hier van?

Naar de geven verplaatsen kan inderdaad misschien ook, hoewel dat nog wel een klus is denk 180 mm gat door de gevel.

Andere kachel, hmm zou dat zoveel uit maken? Ik heb hieronder een foto van mijn kachel, kunnen jullie daar wat over zeggen? Deze stond al in mijn huis toen ik hem kocht. @Analamoebe Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDQfjYjFoEj3ow_gbkI2Gb61oAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmS0jdMK1jf8T75R8LDsRA8k.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga alles even naast elkaar zetten en bedenken waar we voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Woudtwe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:36:
Ook het filter van Brinks klinkt als een goede oplossing @StevenK hoe vaak verschoon je de filters hier van?
Elke 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 08:36
Heb er soms last van.
Let in ieder geval op dat het genoeg waait.

Voor als ik het toch ruik zit er een slim stopcontact tussen de wtw en zet ik hem uit.

De wtw trekt het verder niet de woonkamer in. Maar de afzuiger van de keuken heeft wel wat invloed.

[ Voor 25% gewijzigd door pascaldv op 16-10-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Ja uitzetten van de wtw is wat lastig omdat er ook gedoucht wordt als de kachel aan staat. En hij ook de douche afzuigt.

Ik neig toch naar dat Brinks filter. Weer €1200,-🙈. Maargoed naast kachel lucht ook wel meer gefilterde lucht, dat is dan wel weer een pluspunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Een andere inlaatpositie kost geen 1200 euro. Filter kan altijd nog.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Woudtwe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:36:

Andere kachel, hmm zou dat zoveel uit maken? Ik heb hieronder een foto van mijn kachel, kunnen jullie daar wat over zeggen? Deze stond al in mijn huis toen ik hem kocht. @Analamoebe [Afbeelding]

Ik ga alles even naast elkaar zetten en bedenken waar we voor gaan.
Ergens een typeplaatje?

Wat ik mis is, of je de stank constant hebt bij het stoken, of alleen bij het opstoken?
Hoe stook je op?
Wat stook je?

Ik heb hier een nieuwe Nordica kachel staan en ik stook hem van bovenaf op. Er komt met opstoken op die manier nauwelijks tot geen rook uit mijn rookkanaal en je ruikt hem ook nauwelijks. Ik stook voornamelijk eiken met wat essen en m'n eigen restafval hout wat ik produceer tijdens klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:39
Ik heb ervaring met WTW en een zeer moderne kachel (gesloten systeem, luchtaanzuiging van buiten) in perfect 100% luchtdichte huizen, 12m afstand, maar we bleven last houden. Je ventilatie lager zetten is juist wat je voor je eigen gezondheid niet wil doen want je fijnstof en andere ongezonde gassen gaan al zeer hoog als het deurtje even open gaat en je ventilatie moet al uren draaien om dat weer 'fris' te krijgen (net als met bakken en kaarsen, veel mensen in huis).

Alle vormen van zweeds,zwitsers, zéér droog en stevig branden geprobeerd. Nul rook zichtbaar. Het mocht niet baten, juist met wat wind kon het flink erger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Woudtwe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:15:
Ja uitzetten van de wtw is wat lastig omdat er ook gedoucht wordt als de kachel aan staat. En hij ook de douche afzuigt.
Ah dat is jammer. De wtw is eigenlijk niet functioneel met een houtkachel. Houtkachel trekt enorm veel lucht uit je woning en ventileert daarmee ook.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Makkelijk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Ah dat is jammer. De wtw is eigenlijk niet functioneel met een houtkachel. Houtkachel trekt enorm veel lucht uit je woning en ventileert daarmee ook.
Ja nu is mijn WTW systeem alleen voor de 1e verdieping. Begane grond werk via natuurlijke ventilatie dus daar past de houtkachel weer prima in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 07:19
<knip> Offtopic

[ Voor 255% gewijzigd door Septillion op 19-10-2024 22:25 ]

Pagina: 1

Let op:
Blijf bij de casus van TS, al het andere is hier offtopic en is daarmee niet gewenst. (ook niet tussen OT tags)