Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRI5CO
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-04 11:55
Beste Tweakers,

Sinds vandaag moet ik enorm lang wachten wanneer de pc eindelijk naar het login scherm van Windows gaat.
Ik heb hem een 3 tal jaar geleden laten bouwen bij Alternate, met indertijd de iets betere componenten, ik ben absoluut geen kenner, en game sporadisch tegenwoordig gewoon nog eens, dus op voorhand apologies voor de vele onkunde.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus ROG STRIX Z490-E GAMING
Intel i9-10900K 3700
2TB SSD 970 EVO PLUS M.2
32GB RAM 3200-16 VENG

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb reeds tal van updates gedaan via Armoury Crate (moederbord blijft falen, laatste software lijkt van 2022 te dateren), Windows, maar het probleem blijft bestaan.
Soms gebeurt het ook dat mijn scherm niet weergeeft dat we op 't login scherm zitten, wanneer ik de HDMI dan loskoppel en terug insteek, is alles normaal.

Ik las op 't net van BIOS up te daten, maar geen idee hoe ik hieraan moet beginnen.

Help appreciated!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:37
Sinds vandaag moet ik enorm lang wachten wanneer de pc eindelijk naar het login scherm van Windows gaat.
Heb je wel al beeld voordat het login scherm op beeld verschijnt?
Soms gebeurt het ook dat mijn scherm niet weergeeft dat we op 't login scherm zitten
Wat geeft ie dan weer ipv het login scherm?

Probeer eens Windows in veilige modus te draaien en kijk of de problemen er daar ook zijn.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:11
Kijk eens in het opstarten tab van taakbeheer? Anders cystaldisk bekijken of je last hebt van een overlijdende M2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:48
Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Wat steekt er allemaal in de USB poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRI5CO
The Reeferman schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Heb je wel al beeld voordat het login scherm op beeld verschijnt?
Jazeker, het ROG logo blijft erg lang draaien, kort zwart scherm, om dan naar de login van Windows te gaan
[...]

Wat geeft ie dan weer ipv het login scherm?
Zwart, maar ik zie aan het toetsenbord dat we op het login scherm zitten. Als ik de HDMI dan in & uitplug, werkt alles terug.

Probeer eens Windows in veilige modus te draaien en kijk of de problemen er daar ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRI5CO
Uszka schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:44:
Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Sinds gisteren heeft hij een update gehad - indien ik me niet vergis versie van februari 2024.
Wat steekt er allemaal in de USB poorten?
Thrustmaster Airbus / koptelefoon + muis & toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:37
Veilige modus al geprobeerd? Als ie het in veilige modus wel normaal doet is het een softwareprobleem in je Windows omgeving, heeft ie in veilige modus het zelfde probleem dan zou het iets hardware matig kunnen zijn.

En gebruik je geen losse videokaart?

[ Voor 8% gewijzigd door The Reeferman op 13-10-2024 12:29 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:42
Haal als allereerst die Armory Crate van je systeem af en stel alles correct in via het bios zelf.

[ Voor 78% gewijzigd door jimh307 op 26-10-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:12
Van de site zelf duidelijk instructies:

https://rog.asus.com/nl/m...ming-model/helpdesk_bios/
""1.This update includes the patch for the LogoFAIL vulnerabilities.
2.Improve system stability.

“Before BIOS update, please download Intel ME update tool from ASUS support site, and update ME firmware to Version 14.1.72.2287 to ensure optimized system settings.”

Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (SZ490E.CAP) using BIOSRenamer.""

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1