Automatiseren van airco - uit of setpoint aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 13:00
Ik heb een Daikin systeem met 4 units in 4 kamers en ik wil dit graag automatiseren. Ik draai OpenHAB en ik zit nu te bedenken hoe ik dit precies wil doen en ik kwam op de volgende vraag:

Als ik geen kou / warmte behoefte heb kan ik 2 dingen doen, maar welke is de beste?:
- [1] De unit uitzetten
- [2] De setpoint van de unit zo instellen dat er niet gekoeld / verwarmt hoeft te worden

Tot nu toe gebruik ik de units handmatig op manier 1. Ik heb echter al veel logica in OpenHAB gebouwd voor mijn CV en dat werkt op manier 2 (je zet je CV niet uit als je 's nachts gaat slapen of overdag weg gaat, je verlaagt gewoon je setpoint en dan stopt de verwarming).

Ik heb net een uur lopen zoeken naar of er een (duidelijk) antwoord is op deze vraag maar ik kan geen antwoord vinden op deze specifieke vraag. Verder niet een heel erg belangrijke vraag, beide oplossingen zijn simpel te maken en behalve de 30 seconden of zo opstarttijd om een unit aan te zetten zit er eigenlijk geen verschil in.

Voor zover ik weet verbruiken de units niet extra stroom als ze aanstaan maar niet actief iets doen. Enige nadeel wat ik kan zien voor optie 2 is als je switched van verwarmen / koelen; als alle units aanstaan op verwarmen kun je niet 1 unit op koelen zetten, dan zullen alle units moeten switchen en dat kan mogelijk alleen als ze uitstaan? Maar goed, dat gebeurt een paar keer per jaar en valt ook prima te automatiseren.

Is optie 2 geen probleem? Is het juist veel beter om de units echt uit te zetten ipv de setpoint aanpassen zoals bij een CV?