Sierlijst plafond binnenhoek monteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:05
Help, ik heb al een set lijsten vernaggeld door niet eerst te lezen. Maar hoe krijg ik in godsnaam de plafondlijsten geplaatst in een 90graden binnenhoek?

Als ik ze in een hoek van 45 graden zaag krijg je door de ronding een kier namelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQmDVS5HcqAlaXRH_F7pR2ah6cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rB3UW6yLEtBNDtJRjnucXwnN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s0-ARjxqKnJKEJNbeSYG_iY_Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xi3XTcBjP9A7qpk38yPG9eFE.jpg?f=fotoalbum_large

Wie o wie heeft het verlossende woord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:23

M2M

medicijnman

link?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Die heb ik gezien, maar behoudens dat ik geen verstekbak heb en het met een afkortzaag doe, doe ik in principe hetzelfde.

Het gebeurd overigens al bij oefenstukjes, als ik ze gewoon in 90 graden tegen elkaar hou ontstaat er een kier waar de ‘holling’ zit

[ Voor 36% gewijzigd door Sincere1983 op 12-10-2024 15:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Ik weet de Nederlandse term niet, maar zoek eens op de techniek "coping".

Als je op youtube zoekt naar "coping crown moulding" vind je veel voorbeelden.

Overigens kan het met een verstekzaag / afkortzaag ook, als je de lijsten in dezelfde oriëntatie houdt als ze gemonteerd worden. Dus niet plat op de rug of holling.

[ Voor 35% gewijzigd door dragonhaertt op 12-10-2024 15:39 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:01
De handleiding van bv een Makita LS1019L (p94) bevat wat instructie over hoe je dat kan zagen als je de stukken plat op de zaag wil leggen. De afkortzaag moet dan wel een dubbele hoek instelling kunnen maken. Je gaat overigens vrij snel de mist in met links/rechts en welke kant van je profiel tegen de aanslag aan moet liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Je moet ze in dubbel verstek zagen. En dat valt niet mee :+ ik vond t best lastig toen. Maar met goed nadenken wel te doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38
Volgens mij als je ze correct verstrek zaagt dan zou je geen kier moeten zien. Iets zegt me dat je niet 100% dat hele stuk in 45 graden hebt gezaagd en dat je bij het dunnere deel mogelijk iets meer hebt afgezaagd dan de bedoeling was.

Maar als het echt niet lukt dan kun je altijd nog kijken of je kit ertussen krijgt in dezelfde kleur. Dan valt de kier niet meer op.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchKel op 13-10-2024 09:19 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
DutchKel schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:18:
Volgens mij als je ze correct verstrek zaagt dan zou je geen kier moeten zien. Iets zegt me dat je niet 100% dat hele stuk in 45 graden hebt gezaagd en dat je bij het dunnere deel mogelijk iets meer hebt afgezaagd dan de bedoeling was.
Nee bij plafond lijsten werkt dit niet zo.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 21:27
De makkelijkste manier is natuurlijk om de lijst zo op je afkortzaag te leggen zoals hij op het plafond komt. Dus de ene plakstripkant op de bodem en de andere tegen de achteraan slag. Dan gewoon in 45 graden zagen. Andere kant zelfde verhaal maar je machine de andere kant op 45 graden zagen. Sluit perfect. Niet gaan klooien met dubbel verstek dan maak je het echt veel te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38
Makrolon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Ik bedoel het natuurlijk ook zoals @Haboeri heb beschrijft. Dat gaat prima. Je moet het altijd zo verstek zagen als dat het tegen elkaar aan komt. In dit geval leg je hem precies zoals hij wordt vastgehouden, met de plakstrip naar boven (of naar beneden als dat makkelijker is qua ligging).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haboeri
Makrolon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Zeker wel, het maakt niet uit of de lijst op het plafond of op de vloer of desnoods om een schilderij komt, het gaat erom of de lijst correct op je afkortzaag ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Haboeri schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Zeker wel, het maakt niet uit of de lijst op het plafond of op de vloer of desnoods om een schilderij komt, het gaat erom of de lijst correct op je afkortzaag ligt.
Nee hoor. Als je ze alleen op 45 graden zaagt dan sluiten ze niet goed aan. Daar is de ts ook al achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Als de muren gewoon loodrecht staan moet goed verstek zagen voldoende zijn. Of het een vloer of plafond plint is maakt natuurlijk niks uit. Je voorbeeld met dubbel verstek gaat over een taps toelopende bakje, ik ga er van uit dat de muren van TS niet scheef staan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haboeri
Makrolon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Nee hoor. Als je ze alleen op 45 graden zaagt dan sluiten ze niet goed aan. Daar is de ts ook al achter gekomen.
Oke dan doe ik het al 15 jaar verkeerd. Wel toevallig dat het bij mij dan wel goed past. /Sarcasme off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik denk dat @Makrolon gelijk heeft, hier is 'dubbel verstek zagen' mooi uitgelegd:

https://www.pmg.be/nl/dossier/EDBbe1814W01_04

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haboeri
Jef61 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:43:
Ik denk dat @Makrolon gelijk heeft, hier is 'dubbel verstek zagen' mooi uitgelegd:

Inderdaad mooi uitgelegd, en als je goed leest bij dubbel verstek dan zie je dat dat gaat over lijsten die je schuin monteert. Dit is gewoon een lijst die je recht monteert en dus gewoon enkel in verstek zaagt.

Kijk het filmpje op de pagina die je linkt, die jongen legt het nog extra uit over hoe de lijst in de verstekbak ligt.

Ook nog heel duidelijk, verder onder aan die pagina hoe de lijsten in de verstekbak liggen.

Het maakt niet uit of je een holle/bolle of lijst met bloemetjes hebt, het gaat erom hoe die op je zaagmachine ligt. Ligt die anders dan je monteert, dan zaag je ook anders.

Dubbel verstek doe ik alleen als de lijst zo hoog is dat die niet haaks onder mijn zaag past. Meer werk en meer kans op fouten. Niet doen dus voor zo'n klein lijstje.

[ Voor 16% gewijzigd door Haboeri op 14-10-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:13

Illusion

(the art of)

Sincere1983 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:32:
Die heb ik gezien, maar behoudens dat ik geen verstekbak heb en het met een afkortzaag doe, doe ik in principe hetzelfde.

Het gebeurd overigens al bij oefenstukjes, als ik ze gewoon in 90 graden tegen elkaar hou ontstaat er een kier waar de ‘holling’ zit
Kan je eens een foto plaatsen van hoe je de strip nu op je afkortzaag legt? En een foto van het resultaat/kier?
En heb je al nagemeten of 45graden ook echt 45,00 graden is op de afkortzaag? Als je merk en type geeft, kunnen we eventueel uitleggen hoe je deze af moet stellen

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Haboeri schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Inderdaad mooi uitgelegd, en als je goed leest bij dubbel verstek dan zie je dat dat gaat over lijsten die je schuin monteert.

Kijk het filmpje, die jongen legt het nog extra uit over hoe de lijst in de verstekbak ligt.

Dit is gewoon een lijst die je recht monteert en dus gewoon enkel in verstek zaagt.

Kijk maar verder onder aan die pagina hoe de lijsten in de verstekbak liggen. Het maakt niet uit of je een holle/bolle of lijst met bloemetjes hebt, het gaat erom hoe die op je zaagmachine ligt. Ligt die anders dan je monteert, dan zaag je ook anders.

Dubbel verstek doe ik alleen als de lijst zo hoog is dat die niet haaks onder mijn zaag past. Meer werk en meer kans op fouten. Niet doen dus voor zo'n klein lijstje.
TS zegt ergens dat hij geen verstekbak heeft, lijkt me dat je dan snel een vergissing maakt en wel de 45 graden hoek verkeerd zet.

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-04 22:38
Makrolon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Al dit soort lijsten is prima verstek te zagen, als het niet goed uitkomt dan is de verkeerde hoek gebruikt of de zaagsnede is vanaf de verkeerde zijde uitgevoerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
Haboeri schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Haboeri heeft gelijk. Het gaat om de orientatie van de lijst op de afkortzaag. Dus "hoe" je de sierlijst op 45 graden afzaagt.

De sierlijst moet dus niet op de schuine zijde liggen. en ook niet op de "mooie" zijde. De sierlijst moet je afzagen met het platte plakstripvlak naar boven of beneden.
Dubbelverstek is onzin in dit geval.

Probeer eerst met een geodriehoek een 45 graden hoek te tekenen op het platte vlak van de plakstrip. Dus zoals je het vasthoud op de tweede foto. Bij het zagen plaats je de plakstrip "plat naar onderen" zodat je beter kan zagen. Door het profiel van de lijst is het iets moeilijker om af te tekenen en te zagen. Je 45-graden-potloodstreep staat enkel en alleen op één vlak waar de plakstrip zit.

Gouden tip:
Je kan voor je ruimtelijk inzicht de lijsten op heuphoogte houden in de hoek (alsof je het daat gaat plakken op de muur. Eén plakrand staat dan naar boven, andere tegen de muur en geodriehoek plat erop met 45 gradenhoek in de hoek van de muur voor aftekenen.) en er dan van boven op gaan kijken. Dan zie je hoe je de 45 gradenhoek moet aftekenen op de bovenste plakstrip met potlood voordat je naar de zaag loopt.

JC: "Als je het ziet, dan ga je het snappen."

Als je twee 45 gradenhoeken correct zijn afgezaagd dan kan je de strips een beetje afschuren om je mooie 90 graden hoek in de hoek van de muur te duwen waar het behang/spachtelputz/verf zit.

https://lifewithnealandsuz.com/how-install-crown-molding/

Aftekenen met potlood is goed advies. Een verstek de verkeerde kant op is snel gedaan. Ask me how I know..... :) Als je aftekent en de lijst omdraait om te zagen, dan "draait"je 45 graden potloodstreepje de andere kant op.

Filmpje met orientatie van sierlijst op zaagtafel. :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Shmoopy op 13-10-2024 11:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-04 22:38
Jef61 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

TS zegt ergens dat hij geen verstekbak heeft, lijkt me dat je dan snel een vergissing maakt en wel de 45 graden hoek verkeerd zet.
Dan doet TS er verstandig aan om een verstekbak te halen bij de bouwmarkt, die dingen zijn goedkoop en veel sneller, netter en gemakkelijker dan elke keer alles aftekenen en dan uit de losse hand zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 06:50
YouTube: Zagen inwendige hoek

Verstelbak of afkortzaag is in dit geval niet belangrijk. Principe is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc-8jafmdquXB6U3hAElmn4P-9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRzIO0Mjddh9MF7NklQsXdIM.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb dezelfde "holle" plafondlijsten als hier in deze genoemde link:
En ik heb ze gewoon met een verstekbakje gezaagd. ik had vooraf een binnen- en buitenhoek gezaagd en in elkaar gelijmd, om bij m'n verstekbak te leggen zodat ik altijd een voorbeeld had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Haboeri schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Inderdaad mooi uitgelegd, en als je goed leest bij dubbel verstek dan zie je dat dat gaat over lijsten die je schuin monteert. Dit is gewoon een lijst die je recht monteert en dus gewoon enkel in verstek zaagt.

Kijk het filmpje op de pagina die je linkt, die jongen legt het nog extra uit over hoe de lijst in de verstekbak ligt.

Ook nog heel duidelijk, verder onder aan die pagina hoe de lijsten in de verstekbak liggen.

Het maakt niet uit of je een holle/bolle of lijst met bloemetjes hebt, het gaat erom hoe die op je zaagmachine ligt. Ligt die anders dan je monteert, dan zaag je ook anders.

Dit dus O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
Excuses voor de late reactie maar de verschillende filmpjes en hulp hebben geholpen!

Het is me uiteindelijk gelukt en de lijsten zitten er inmiddels in! Nu nog een likje verf en het is weer in de staat zoals het was!
Pagina: 1