NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Passen er geen 2x 22x33cm naast elkaar?
https://www.sandervunderi...oneel-krachtgroep-en.html
Met de standaard indeling met HAF bushboard werkt het wat makkelijker denk ik.
Voor je het weet heb je weer uitbreiding (warmtepomp, stekker auto, doorstroomverwarmer 11 kW)
Je zou nog kunnen kijken voor een buis verdeler stuk bovenaan te plaatsen ipv die stalen klemmen
https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2024 15:39 ]
Bedankt. De onderkant van de groepenkastjes zitten nu al op 1.75. Bij 2 x 33 hoog komt het allemaal zo hoog in de meterkast. In mijn indeling kan ik nog een paar groepen en 1 extra krachtgroep kwijt dus dat is voorlopig genoeg.AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:01:
Je kan ook gewoon een aardlekautomaat nemen voor de kookplaat ipv 2 losse.
Passen er geen 2x 22x33cm naast elkaar?
https://www.sandervunderi...oneel-krachtgroep-en.html
Met de standaard indeling met HAF bushboard werkt het wat makkelijker denk ik.
Voor je het weet heb je weer uitbreiding (warmtepomp, stekker auto, doorstroomverwarmer 11 kW)
Je zou nog kunnen kijken voor een buis verdeler stuk bovenaan te plaatsen ipv die stalen klemmen
https://www.sandervunderi...isklem-vision-vkg83t.html
Een aardlekautomaat is €40 duurder dan kracht AS + groep en op deze AS kan ik nog een extra krachtgroep aansluiten indien nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door eatme op 12-10-2024 15:17 ]
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
In jou voorstel is toch ook alles van ABB?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb inderdaad begrepen dat Emat niet de eerste ( of beste) keus is als het gaat over groepenkast materiaal.
[ Voor 70% gewijzigd door eatme op 12-10-2024 20:37 ]
Anders moet je de kookplaat op 2fasen aansluiten, kan ook niet bij allemaal.
Is er trouwens een verplichting om de hoofdschakelaar op de onderste rij te plaatsen?
/f/image/yTFFTDiV9kIl00y4nuGJz1pz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door eatme op 15-10-2024 17:48 ]
Ik zie inderdaad dat Sander vunderink voor ABB een stuk voordeliger is dan Elektramat. Ik moet de indeling dan zelf nog aanpassen maar dat is niet zo'n probleem.Ronald schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:56:
Bij Sander vunderink haal je een abb kast voor vergelijkbaar als de configurator van elektramat met emat (wat je niet wil hebben)
https://installo.nl/insta...tallatietechniek/nen2768/De bovenkant van de groepenkast plaats je op een hoogte van 160cm;
Zie ook
https://www.enexis.nl/-/m...g-in-laagbouwwoningen.pdf
Bij mij is bovenkant meterbord 1,75m dus vraag ik mij af hoe hoog de groepenkast mag doorlopen?
[ Voor 13% gewijzigd door eatme op 16-10-2024 12:31 ]
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
bedankt voor de tip. Ik heb nu één aardlek voor mijn hele huis en deze is de afgelopen 16 jaar niet meer dan 3 keer is afgegaan. De meerprijs van aardlekautomaten vind ik dat eigenlijk niet waard.DexterDee schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:40:
Voor een kleine meerprijs kun je zoals @AtRi al zei al je groepen voorzien van aardlekautomaten. Dat heb ik ook gedaan toen ik mijn groepenkast heb vervangen. Het is gewoon fijn om bij een aardlek meteen de juiste groep te hebben en de impact op andere groepen te minimaliseren.
Ja totdat een buitenlamp die lek is of een muis ergens in je huis aan een kabel heeft gevroten en je aardlek er constant uitspringt en je gehele woning (ook je koelkast, diepvries enz) zonder stroom zit.eatme schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:08:
[...]
bedankt voor de tip. Ik heb nu één aardlek voor mijn hele huis en deze is de afgelopen 16 jaar niet meer dan 3 keer is afgegaan. De meerprijs van aardlekautomaten vind ik dat eigenlijk niet waard.
Bedankt voor het meedenken over de groeps/aardlekindeling, maar wat ik mij het meest afvraag is of er een maximale hoogte is voor de bovenkant van de groepenkast? De bovenkant van mijn meterbord is behoorlijk hoog (1.75m) en als ik daar een groepenkast van 33cm op zet kom de bovenkant op 2.08m. Is dit te hoog of is dit toegestaan?
[ Voor 46% gewijzigd door eatme op 16-10-2024 13:30 ]
Tja, ieder heeft zijn eigen overwegingen en dat respecteer ik. Je kunt ook niet bij de ander in de portemonnee kijken.flaskk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:21:
Ja totdat een buitenlamp die lek is of een muis ergens in je huis aan een kabel heeft gevroten en je aardlek er constant uitspringt en je gehele woning (ook je koelkast, diepvries enz) zonder stroom zit.
Zelf heb ik juist de andere kant op beredeneerd. Toen ik de hele benedenverdieping heb verbouwd heb ik een nieuw groepenplan gemaakt. Zo heeft elke kamer in huis nu z'n eigen groep. Nodig? Nee, maar het leek me wel erg handig. In de keuken heb ik 6 groepen, alle grootverbruikers hebben een eigen groep. Zelfs het buitendeel van de warmtepomp heeft een eigen groep. In totaal denk ik dat ik zo'n 18 groepen heb of zo? De meerprijs ten opzicht van de hele verbouwing was niet zo groot en ik heb er nu wel plezier van.
Daar heb je helemaal gelijk in, bij ons was het verplicht per 4 groepen eigen aardlek ervoor. Ofja elektricien gaf dit aan.DexterDee schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:34:
[...]
Tja, ieder heeft zijn eigen overwegingen en dat respecteer ik. Je kunt ook niet bij de ander in de portemonnee kijken.
per apparaat die meer dan 2kw trekt een eigen groep, dus quooker, bora, oven, wasmachine, droger enz moesten dat ook.
Bijna alle spanningsonafhankelijke alamats zijn 2 units breed. Dat is niet fijn. Die van Siemens zijn echt wel duur. Die van Emat zijn niet onafhankelijk en sommige denken dat die daarom niet gebruikt mogen worden in een woonhuis. De functie is niet betrouwbaar bij spanningsdalingen waardoor er een hoger risico is.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Er mogen inderdaad 4 groepen achter een Aardlekschakelaar, maar daar blijf ik ruim onder, ook voor de stabiliteit en het goed kunnen verdelen van de groepen over de fasen. Quooker, 2 x oven, vaatwas- en wasmachine zitten op apparte groepen en Inductieplaat op 3 fasegroep met eigen 3 fase aardlek.flaskk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:37:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in, bij ons was het verplicht per 4 groepen eigen aardlek ervoor. Ofja elektricien gaf dit aan.
per apparaat die meer dan 2kw trekt een eigen groep, dus quooker, bora, oven, wasmachine, droger enz moesten dat ook.
Volgens mij zijn er geen directe richtlijnen voor de maximale hoogte van een groepenkast in de meterruimte. De bovenkant van de (energie)meter hoort 1,60m te zijn en alles daarboven mag je gebruiken om je groepenkast(en) te plaatsen. De meterkast zelf moet minimaal 2,40m hoog zijn volgens NEN 2768, maar ik zie nergens verwijzingen naar een maximum hoogte voor groepenkasten.eatme schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:28:
Bedankt voor het meedenken over de groeps/aardlekindeling, maar wat ik mij het meest afvraag is of er een maximale hoogte is voor de bovenkant van de groepenkast? De bovenkant van mijn meterbord is behoorlijk hoog (1.75m) en als ik daar een groepenkast van 33cm op zet kom de bovenkant op 2.08m. Is dit te hoog of is dit toegestaan?
Bedankt. Dan ga ik toch nadenken over een 2 33x22 kastjes naast elkaar,DexterDee schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:55:
[...]
Volgens mij zijn er geen directe richtlijnen voor de maximale hoogte van een groepenkast in de meterruimte. De bovenkant van de (energie)meter hoort 1,60m te zijn en alles daarboven mag je gebruiken om je groepenkast(en) te plaatsen. De meterkast zelf moet minimaal 2,40m hoog zijn volgens NEN 2768, maar ik zie nergens verwijzingen naar een maximum hoogte voor groepenkasten.
De 1-moduul alamats van ABB zijn wel toegestaan. Kosten ongeveer €45. Als het een kast scheelt heb je het er gauw uit,Ronald schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:40:
Die buitenlamp zet je op een eigen alamat. geen reden om de hele kast maar alamats te maken.
Bijna alle spanningsonafhankelijke alamats zijn 2 units breed. Dat is niet fijn. Die van Siemens zijn echt wel duur. Die van Emat zijn niet onafhankelijk en sommige denken dat die daarom niet gebruikt mogen worden in een woonhuis. De functie is niet betrouwbaar bij spanningsdalingen waardoor er een hoger risico is.
8 groepen á €7 + 2 x AS á 22 = €100
8 alamats á €37 = €296
Voor die 4 eenheden minder breedte betaal ik dan €196. Daar kan ik wel een mooi (groter) kastje voor kopen volgens mij.