Z___Z schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:13:
Mwa, ik betwijfel de effectiviteit van al die controles. De enige die je hier mee pakt zijn de bouwvakkers die in het weekend bijklussen, de schoonmaaksters die cash betaald krijgen (IMHO alleen een probleem als ze daarnaast bijstand ontvangen) of cash businesses zoals horeca en marktkooplui. Al deze grijze economische activiteiten hebben direct baat bij de consument.
Grijs?
Zwart bijklussende bouwvakkers en schoonmakers, en horecagelegenheden en marktkooplui die zwart geld innen kosten "de consument" gewoon geld, omdat de overheid die misgelopen belastinginkomsten linksom of rechtsom toch ergens vandaan gaat moeten halen.
Zwart werk is niet in het voordeel van de maatschappij, in tegendeel.
De echte witwas criminelen pak je hier niet mee.
Nee? Ik weet zeker dat er wel wat mensen in Den Haag zijn die heel geintereseerd zijn in jouw alternatieve voorstel. Mits uitvoerbaar en effectief kan je dat een aardig zakcentje opleveren!
Het voelt voor zommigen misschien heel raar om aan te moeten tonen dat ze een paar tienduizenden euro's netjes verdient hebben, maar bekijk het eens van de andere kant.
Als ik een ton heb verdiend met illegale verkoop van drugs, dan ga ik dat natuurlijk niet aan de belastingdienst vertellen. Als er geen vragen worden gesteld als ik er een huis mee koop, dan kan ik op die manier dus heel goedkoop die ton witwassen. Ik koop het huis, verkoop het een paar jaar later weer, en ik maak van een zwarte ton een witte ton + winst.
Normaal gezien kost witwassen geld, maar met vastgoed kan je er op verdienen - als er geen controles zouden zijn.
Precies de "echte witwascriminelen" die je "niet zou pakken", ondervinden hier dus echt wel hinder van.
De vlijtige spaarder die die ton bij elkaar gespaard heeft door elke maand netjes een rug op een spaar- of beleggingsrekening te zetten, kan moeiteloos aantonen dat die rekening elke maand een storting van 1000 euro ontving.