Toon posts:

Iemand ervaring met NeHoBo vloeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met het slopen van een cementdekvloer op een nehobo vloer? Ik heb deze laten slopen en nu zijn er gaten ontstaan in de holle steen. Ik had zelf voorgesteld de gaten te vullen met steenwol alvorens de dekvloer gestort wordt maar de aannemer zegt dat dit niet nodig is aangezien de dekvloer aardedroog is en dus niet in de gaten zal lopen. Graag advies.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bG8Pr5igCGIgsFjMhj1ILpRq-wA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JP4txbfxr92uc0XjwlHPJA5d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWsdMxBwkaMGP17zcaJNrIEO0_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10lfOtICoXRpYmO5kngUYwPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
YouTube: Commercial Muis (2010) - Even Apeldoorn bellen - Centraal Beheer

Als aannemer zegt dat het geen kwaad kan kun je hem erop geloven, hij zal het vaker hebben gedaan. Tegelijk, wat is het nadeel van die gaatjes even zelf opvullen? Er hoeft maar 1 gat net te groot te zijn en je hebt bovenstaande scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13
Iets dat aardedroog is zal niet door zulke gaten stromen. Misschien valt er wat in, naar het meeste blijft erboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-09 14:58
Ik heb ook een Nehobovloer in m'n huis. Heb daar ook de cementdekvloer van af gesloopt. Dat er gaatjes in de Nehobo stenen komen voorkom je niet. Stenen zijn vooral in het midden van de steen erg dun/zwak omdat ze hol zijn. Aan de zijkanten zijn ze sterk.

Lijkt me geen probleem dit.

De stenen zijn hol van binnen, maar tussen de stenen zit een voeg van specie. Dus het zal hoogstens 1-2 stenen opvullen achter zo'n gaatje als je hier een dekvloer op stort.

Ik sta eerlijk gezegd meer te kijken van die aansluitingen op de standleiding. Volgens mij mag je na een closet minimaal 1 meter niets aansluiten.

En door hoe de kleinere buizen zijn aangesloten op die dikke buis, is de kans groot dat ze vacuüm getrokken worden. Gevolg is dat bijv. je wasbaksifon gaat borrelen.

Maar misschien heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 16:37
Cementdekvloer is aarde droog en vloeit dus niet. Wat dat betreft heeft je aannemer gelijk en maakt het niks uit.

Sta alleen wel te kijken van die water koppelingen / t stukken die straks in de vloer verdwijnen. Zover ik weet mag je die nooit in beton storten ivm krimpen/uitzetten en daarbij komende lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
[b]Jan-man in "Iemand ervaring met NeHoBo vloeren"
Sta alleen wel te kijken van die water koppelingen / t stukken die straks in de vloer verdwijnen. Zover ik weet mag je die nooit in beton storten ivm krimpen/uitzetten en daarbij komende lekkages.
Precies, die gaan volgens mij altijd vanaf een verdeler in een kast ergens (lijkend op een verdeler van de CV) en dan met 1 on-onderbroken leiding naar de kraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:43
EU_RAZER schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

Precies, die gaan volgens mij altijd vanaf een verdeler in een kast ergens (lijkend op een verdeler van de CV) en dan met 1 on-onderbroken leiding naar de kraan
Bij knel deed je idd niets in de vloer, omdat messing aangetast kon worden. Met moderne koppelingen die geperst worden heb je dat probleem niet meer. Heel normaal. Zon orgeltje heb ik al jaren niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
Horen excentrische verloopstukken niet geplaatst te worden met de bovenzijde doorlopend, omwille van de beluchting?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noisehead
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 17:04
Vooral de aanleg van het rioolstelsel baart mij zorgen.
Dit is niet ontworpen/aangelegd conform de NTR3216 Riolering van bouwwerken.

De excentrische verloopstukken hadden met de aansluiting naar boven gemoeten.
Tevens is de aansluitvrije-zone tussen toilet en eerstvolgende aftakking niet aangehouden (>1m).

Dit levert waarschijnlijk problemen op met borrelende sifons wanneer het toilet wordt doorgespoeld.
Ook bestaat de kans dat fecaliën teruglopen van de grote in de kleine buizen met verstopping tot gevolg.

Andere vraag: komt er nog vloerverwarming in deze ruimte?
Let dan op dat er voldoende horizontale en verticale afstand tussen de waterleidingen (witte PEX buizen) en de vloerverwarmingsleidingen wordt aangehouden.
Anders worden zogenoemde hot-spots gecreëerd. Waardoor kans op Legionella ontstaat (door ongewenste opwarming stilstaand drinkwater).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

noisehead schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:13:
Vooral de aanleg van het rioolstelsel baart mij zorgen.
Dit is niet ontworpen/aangelegd conform de NTR3216 Riolering van bouwwerken.

De excentrische verloopstukken hadden met de aansluiting naar boven gemoeten.
Tevens is de aansluitvrije-zone tussen toilet en eerstvolgende aftakking niet aangehouden (>1m).

Dit levert waarschijnlijk problemen op met borrelende sifons wanneer het toilet wordt doorgespoeld.
Ook bestaat de kans dat fecaliën teruglopen van de grote in de kleine buizen met verstopping tot gevolg.

Andere vraag: komt er nog vloerverwarming in deze ruimte?
Let dan op dat er voldoende horizontale en verticale afstand tussen de waterleidingen (witte PEX buizen) en de vloerverwarmingsleidingen wordt aangehouden.
Anders worden zogenoemde hot-spots gecreëerd. Waardoor kans op Legionella ontstaat (door ongewenste opwarming stilstaand drinkwater).
Ik denk dat dit een gevalletje kon niet anders is. Als je boven binnen komt in die 125 pijp haal je natuurlijk nooit je afschot meer.
Het zal wel los lopen zolang goede ontluchting is voorzien.
Pagina: 1