Toon posts:

Enkele groep vvw aanleggen hal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment is onze hal praktisch onverwarmd. Er hangt een enkele T11 radiator, maar die doet weinig met onze aanvoertemperaturen van 28-35. Ik begin me toch wel steeds meer te ergeren aan dat de vorige bewoners overal vvw geplaatst hebben, behalve de hal en wc beneden. Je voeten voelen extra koud wanneer je van de verwarmde vloer in de woonkamer/keuken de hal in loopt. In de hal hebben we drempels van 2cm hoog en 4m2 oppervlakte waar vvw op zou kunnen.

Is het een idee om de radiator weg te halen, de plak pvc los te maken en een enkele buis van 14mm te leggen met een RTL ventiel? Dichtsmeren, pvc weer plakken en 3 nieuwe binnendeuren kopen die we toch al graag willen aanpassen naar paneeldeuren? Zit je alleen met 2 buizen in het zicht op de plek waar nu een radiator hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI3vbT-s5-Ps1q2a9cUxaCsy88Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLCDVqNEgGDmIpH7J2DTSjHg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UOcFtdO3UBYo12Fjz5YKTHgZ4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDeFydC1sisrQoRzNfeknN7g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Drempels creëren lijkt mij onwenselijk? Waarom niet een klein stukje infrezen? Ook de onderste tree van de trap voldoet niet meer aan het bouwbesluit als je de vloer ophoogt.

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 12-10-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom vrees je niet gewoon in zoals de rest van het huis? Ik gok dat de verdeler ergens onder je trap zit? Een nieuwe verdeler met extra groep zijn de kosten niet en dat kleine stukje is prima zelf te doen, zelfs met een handfrees.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pagani schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:50:
Drempels creëren lijkt mij onwenselijk? Waarom niet een klein stukje infrezen? Ook de onderste tree van de trap voldoet niet meer aan het bouwbesluit als je de vloer ophoogt.
Er zijn al drempels, die hebben een hoogte van 2cm naar de woonkamer en wc. De drempel in de woonkamerzijde is vlak met de vloer, die is wel opgrhoogd voor de vvw.

Frezen zou eventueel ook kunnen. Er zit een laag van 1cm nog bovenop de dekvloer, dus de ruimte is er wel. Wordt dan wel wat duurder en dan zit ik nog steeds met drempels. Vond het juist ook wel een fijn idee om tot aan de drempels te smeren, zodst er geen heegteverschil meer is op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:59:
Waarom vrees je niet gewoon in zoals de rest van het huis? Ik gok dat de verdeler ergens onder je trap zit? Een nieuwe verdeler met extra groep zijn de kosten niet en dat kleine stukje is prima zelf te doen, zelfs met een handfrees.
Helaas, de verdeler zit in een voorraadkastje in de woonkamer. Er is dus geen mogelijkheid meer om vanuit de verdeler naar de hal te gaan.

Frezen zou eventueel wel kunnen (zie vorige post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Wat zit er onder ? Als het beton op zand ligt, dan kun je stoken wat je wilt maar dan wordt het nooit warm :)

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 12-10-2024 11:02 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@BCC ik ben de vakantie heel druk bezig geweest om niet meer voor de wormen te stoken, dus er zit 10,5cm pir onder. :p (& een boel bodemisolatie weer met dank aan de vorige bewoners) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbZq4yUXdJjWg1_vJAN7QRk3ISQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGM3wNHIesfF4Vs7wbhvBt0N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
Het klinkt als een heleboel werk en geld voor heel weinig toegevoegd comfort.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Als dat mijn huis zou zijn en ik zou daar geen koude voeten willen, zou ik er een tapijtje neerleggen. Vloerwarming zou mij echt teveel tijd en geld kosten voor die 3 stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Fred @Groningerkoek we willen sowieso meer warmte in de hal. Dan kan ik of een lelijke en flinke T33 radiator plaatsen, of een enkele lus vvw. En een beetje formaat T33 is ook niet gratis. Voordeel van een extra lus vvw is ook nog weer wat meer buffer en afgifte met de warmtepomp, op de huidige temperaturen heeft de WP net te veel vermogen om kwijt te kunnen waardoor die pendelt. Ik wil dus sowieso meer afgifte creëren wat 24/7 open staat, dan is de hal daar ideaal voor.

Volgens mij is één groep vvw aanleggen de kosten ook niet als je alles zelf doet. Er is geen verdeler, plak pvc kan hergebruikt worden. Denk dat de kosten redelijk gelijk zijn aan een deftige T33 radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BCC schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:01:
Wat zit er onder ? Als het beton op zand ligt, dan kun je stoken wat je wilt maar dan wordt het nooit warm :)
Onzin, afhankelijk van het grondwaterpeil. Hier ligt het hele huis (263m2) met beton op zand (grondwater zit 8 meter diep) en ingefreesde vloerverwarming en met een verbruik van 1200m2/jaar houden we het hele huis op 20 graden. Enkel als het grondwater contact maakt met de vloer gaan de verliezen echt hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Warp speetile 10.
200 euro voor een dhz pakket.
Als het lukt de leidingen onder de vloer door richting de verdeler.
Bestaande leidingen kort afdoppen of verwijderen als dat kan.
Paar zakjes vulmassa daarna egaline en dan je pvc terug plakken...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ronald.42 De kruipruimte is niet meer toegankelijk, was wel een slim idee geweest om eerder over na te denken. Maar in principe zou een 14mm buis prima op de huidige aansluiting kunnen lijkt mij? Er zit al een voetventiel, dus die zou ik ook kunnen gebruiken ipv een RTL ventiel. Is toch de bedoeling om altijd open te staan.

Maar zoiets had ik idd voor ogen, zonder te frezen en een 14mm leiding. Is zelfs goedkoper dan een nieuwe radiator.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:06:
@Ronald.42 De kruipruimte is niet meer toegankelijk, was wel een slim idee geweest om eerder over na te denken. Maar in principe zou een 14mm buis prima op de huidige aansluiting kunnen lijkt mij? Er zit al een voetventiel, dus die zou ik ook kunnen gebruiken ipv een RTL ventiel. Is toch de bedoeling om altijd open te staan.

Maar zoiets had ik idd voor ogen, zonder te frezen en een 14mm leiding. Is zelfs goedkoper dan een nieuwe radiator.
Dat warp spul heeft een opbouw hoogte inclusief vulmassa van 18 mm, dus dan blijf je mooi onder je drempels.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ronald.42 denk dat dat hem wordt, of de magnum slimfit 12. Heeft met 12mm buis ook een minimale opbouwhoogte van 17mm, maar een veel bredere leiding itt 10mm. Toch wel fijn om meer flow te hebben voor de wp, ook al wordt de groeplengte max 40m. Stuk makkelijker dan een frees huren en frezen. Kort klusje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:35:
@Ronald.42 denk dat dat hem wordt, of de magnum slimfit 12. Heeft met 12mm buis ook een minimale opbouwhoogte van 17mm, maar een veel bredere leiding itt 10mm. Toch wel fijn om meer flow te hebben voor de wp, ook al wordt de groeplengte max 40m. Stuk makkelijker dan een frees huren en frezen. Kort klusje.
Meer flow is altijd beter met een wp.
Magnum ken ik niet.
Heb onlangs wel 100m2 van dat warp spul in bedrijf gesteld het leggen is op die klus door warp zelf gedaan.
En ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van dat spul alsmede het aanleggen door die club.
Maar dat wil niet zeggen dat magnum niet goed is natuurlijk.
Als je dat gaat gebruiken of al eens gebruikt heb ben ik wel benieuwd naar de ervaringen.
Altijd leuk om echte ervaringen te horen want wij van wc eend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ronald.42 Slimfit vind ik inderdaad ook veel minder ervaringen over t.o.v. speetile. Het systeem ziet er verder wel identiek uit. Slimfit 10 heeft ook een vergelijkbare opbouwhoogte. Wel apart dat Speetile 12 een opbouwhoogte heeft van minimaal 35mm, terwijl slimfit 12 het met 17mm kan.

Denk dat dit een klusje voor de zomer gaat worden, zal tegen die tijd eens kijken of het nog veel verschil maakt qua kosten. Voor 4m2 heb ik maar 40m buis nodig, dus in principe genoeg flow met zowel 10 als 12mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Even wat anders: je schrijft dat je je geplakte pvc wil loshalen en daarna weer wil hergebruiken, maar dat kan toch helemaal niet met plak pvc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ethiron schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:14:
Even wat anders: je schrijft dat je je geplakte pvc wil loshalen en daarna weer wil hergebruiken, maar dat kan toch helemaal niet met plak pvc?
Het schijnt dat je met de juiste lijm soorten met een föhn de boel kunt verwarmen en los trekken.
Alleen van horen zeggen ook absoluut geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ethiron @Ronald.42 wij hebben her en der al enkele stroken losgehaald met een föhn die waren beschadigd, maar dat ging er best goed van af. Kost even wat tijd, maar voor 4m2 is het wel te doen. Al weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker of dat echt zonder schade was, ik heb niet goed op de onderkant van de stroken gelet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:24:
@Ethiron @Ronald.42 wij hebben her en der al enkele stroken losgehaald met een föhn die waren beschadigd, maar dat ging er best goed van af. Kost even wat tijd, maar voor 4m2 is het wel te doen. Al weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker of dat echt zonder schade was, ik heb niet goed op de onderkant van de stroken gelet.
Ja precies dat, een beschadigde strook verwijderen om te vervangen met een nieuwe.
Geen idee dus of die verwijderde strook dan ook nog te hergebruiken is.

In het slechtste geval haal je een paar pakjes nieuwe denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ronald.42 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Ja precies dat, een beschadigde strook verwijderen om te vervangen met een nieuwe.
Geen idee dus of die verwijderde strook dan ook nog te hergebruiken is.

In het slechtste geval haal je een paar pakjes nieuwe denk ik dan.
Moet ik alleen hopen dat die nog te koop zijn, is geplaatst door de vorige bewoners. Zou wel beter uitkomen, zitten wat krassen op waar we niet genoeg losse stroken voor hadden liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:30:
[...]

Moet ik alleen hopen dat die nog te koop zijn, is geplaatst door de vorige bewoners. Zou wel beter uitkomen, zitten wat krassen op waar we niet genoeg losse stroken voor hadden liggen.
Klusje voor de zomer toch?
Heb je nog een half jaar om te zoeken. :D

Pagina: 1