ATAG A244EC wel warm water geen CV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01 17:24
Hallo,

Sinds gisteren heb ik een probleem met de CV ketel. Ik heb een ATAG A244EC ketel. De verwarming slaat niet meer aan. Het warm water doet het nog prima.

De thermostaat geeft aan warmte te vragen. Op de CV ketel gebeurd er vervolgens helemaal niets. Geen symbool dat hij radiatorverwarming vraagt en ook geen vlam. Ik heb zowel een Opentherm thermostaat geprobeerd als een aan/uit. Zonder resultaat.

Ik lees veel over de 3wegklep en de motor die er voor zit. Deze lijken bij een reset prima te werken. De pin van de 3wegklep kan ik zonder haperen indrukken. (dit gaat soepel, wel wat zwaar maar dat hoort volgens mij zo). Bij de reset zie ik de motor van de 3wegklep ook bewegen alsof hij dat de 3wegklep indrukt. Dit lijkt dus allemaal te werken.

Expansievat klinkt ook goed.

Het signaal van de OT thermostaat gaf 6 volt. Dit klopt volgens mij niet. Maar bij de aan/uit thermostaat gebeurd er ook niets.

Heeft iemand een idee hoe ik misschien nog meer zaken kan meten/uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 19:13
Ik heb dezelfde ketel en hier is de driewegklep al meerdere malen vervangen voor hetzelfde probleem. Ook hier _leek_ de klep in orde.

Wij hebben ook eenmaal de volledige aansturing moeten vervangen (400 eur ongeveer)

Wij hebben een doorlopend onderhoudscontract en de monteur adviseerde een all-in abonnement te nemen waar de onderdelen bij zitten. Zijn ervaring was dat deze ketel na een aantal jaren regelmatig iets heeft en onderdelen zijn relatief duur. Die kosten zouden we wel terugverdienen dacht hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:20
Als er helemaal niks gebeurd op het moment dat je een aan/uit vragend zet zou ik het inderdaad in de aansturing/printplaat zoeken. (Je zou ook een draad bruggetje kunnen plaatsen op het aan/uit contact van de ketel, hiermee kan je de thermostaat uitsluiten. Wel de evt. aanwezige opentherm ook lost koppelen als deze een eigen aansluiting heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben9561
Gotenx schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:55:
Als er helemaal niks gebeurd op het moment dat je een aan/uit vragend zet zou ik het inderdaad in de aansturing/printplaat zoeken. (Je zou ook een draad bruggetje kunnen plaatsen op het aan/uit contact van de ketel, hiermee kan je de thermostaat uitsluiten. Wel de evt. aanwezige opentherm ook lost koppelen als deze een eigen aansluiting heeft)
Als ik de draden tegen elkaar houd gebeurd er ook niets. Dat is dan hetzelfde effect als een brug lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
stfn345 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:20:
Ik heb dezelfde ketel en hier is de driewegklep al meerdere malen vervangen voor hetzelfde probleem. Ook hier _leek_ de klep in orde.

Wij hebben ook eenmaal de volledige aansturing moeten vervangen (400 eur ongeveer)

Wij hebben een doorlopend onderhoudscontract en de monteur adviseerde een all-in abonnement te nemen waar de onderdelen bij zitten. Zijn ervaring was dat deze ketel na een aantal jaren regelmatig iets heeft en onderdelen zijn relatief duur. Die kosten zouden we wel terugverdienen dacht hij.
Ja dit geeft weinig hoop haha. Wij twijfelen nu of wij hier nog geld in gaan investeren of dat we overstappen in huren. Ja huren is duurder maar neemt ook de zorgen van dit soort akkefietjes weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 19:13
@Ben9561 Ik gebruik een aan/uit thermostaat. Als je de contactpuntjes van de thermostaat tegen elkaar houdt, schakelt de driewegklep dan wel over? Of doet hij een poging?

Wat er in principe gebeurt bij de aan/uit variant: als de thermostaat warmtevraag wil doen, sluit hij de 2 draadjes kort waardoor de driewegklep overgaat op het voorzien van de radiatoren van heet water.

Dit kortsluiten kan je prima zelf doen om de thermostaat helemaal uit te sluiten. Je kunt dit boven bij de ketel doen door het kapje van de aansturing af te halen (zwarte kastje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
stfn345 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:22:
@Ben9561 Ik gebruik een aan/uit thermostaat. Als je de contactpuntjes van de thermostaat tegen elkaar houdt, schakelt de driewegklep dan wel over? Of doet hij een poging?

Wat er in principe gebeurt bij de aan/uit variant: als de thermostaat warmtevraag wil doen, sluit hij de 2 draadjes kort waardoor de driewegklep overgaat op het voorzien van de radiatoren van heet water.

Dit kortsluiten kan je prima zelf doen om de thermostaat helemaal uit te sluiten. Je kunt dit boven bij de ketel doen door het kapje van de aansturing af te halen (zwarte kastje)
Hoi bedankt voor je antwoord.

Er gebeurt helemaal niets bij de ketel, geen enkel geluid.

• kansrijk
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-12-2024
Atag E32 combiketel geeft steeds paar minuten geen warm water en dan weer wel.

Wij hebben een Atag E32 combiketel CW5. Onlangs zijn de volgende onderdelen vervangen op onze Atag ketel.

-cartridge vc driewegklep
-atag ontstekingselektrode + afd

Sindsdien doet ketel raar. In het scherm staat ‘Good’ maar het is niet goed want Atag cv-ketel geeft steeds paar minuten geen warm water en dan weer wel. En dat meerdere malen per dag.

De motor van de driewegklep is niet vervangen maar het is toch onwaarschijnlijk dat dat het is. Kan iemand helpen.
Pagina: 1