Verkoop op Marktplaats, koper wilt retourneren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank1994
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Goedenavond,

Ik heb een sata m.2 ssd verkocht op marktplaats met dat in de titel.

Nu is deze aangekomen bij de koper en deze geeft aan dat t niet werkt in zijn laptop. Gaat om een P53 van lenovo. Ik ben gaan kijken en zie dat deze nvme moet hebben. Nu wilt de koper het terugsturen.

Zal ik hiermee akkoord gaan? Of sta ik in mn recht om nee te zeggen

Beste antwoord (via mvank1994 op 15-10-2024 12:38)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-10 23:07
Het is toch simpel:
Marktplaats: Hamer te koop, vuistje, 750 gram, intacte steel. 10 euro. Klant bied 7,50, akkoord en verstuurd.
Klant 3 dagen later: Ik wil mijn geld terug, want ik kan er niet mee zagen.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:51
Je staat in je recht om mee te zeggen, het is een particuliere overeenkomst neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:59
Zal ik hiermee akkoord gaan? Of sta ik in mn recht om nee te zeggen
Ik verwacht dat niemand weet wat jij zal doen. Echter mag je het zelf kiezen; je bent tot niets verplicht en sommige mensen maken eenmaal foutjes.

Ik heb het ook een aantal keer gehad waarbij ik iets verkocht en de koper na ontvangst ontdekte dat het niet de juiste was. Geld terug minus de verzendkosten en pas als ik het in goede staat had ontvangen - iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 23:32

MsG

Forumzwerver

Je hebt zelf iets verkocht met verkeerde voorstelling van zaken. Ook tussen particulieren onderling gelden zaken bij een overeenkomst. Het product is niet-conform voor koper want als hij had geweten dat het geen sata m2 ssd is had hij het niet gekocht, want dan had het niet kunnen werken.

Verkeerd gelezen inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door MsG op 12-10-2024 08:46 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:32
MsG schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:55:
Je hebt zelf iets verkocht met verkeerde voorstelling van zaken. Ook tussen particulieren onderling gelden zaken bij een overeenkomst. Het product is niet-conform voor koper want als hij had geweten dat het geen sata m2 ssd is had hij het niet gekocht, want dan had het niet kunnen werken.
Volgens mij lees jij het fout. De verkoper heeft een "sata m.2 ssd" verkocht, wat ook zo stond vermeld in de advertentie.
De koper had echter een "NVMe M.2" nodig, waardoor hij niet werkt.

De koper heeft dus een verkeerd artikel gekocht, in de veronderstelling dat het dezelfde is of werkt, maar dat doet ie dus niet.
Helaas voor de koper heeft @mvank1994 geen verplichtingen. Je kan ervoor kiezen het artikel terug te kopen of de koop ongedaan te maken, zoals @Orangelights23 zegt.

[ Voor 23% gewijzigd door Xerox op 12-10-2024 08:26 ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

MsG schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:55:
TS heeft juist wel een goede voorstelling van zaken gegeven: "Ik heb een sata m.2 ssd verkocht op marktplaats met dat in de titel." De form-factor is m.2 en het protocol is SATA.

Zolang TS vooraf geen mededelingen heeft gedaan over de compatibiliteit met de laptop van de koper, staat hij in zijn recht om nee te zeggen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 20:51

Eraser127

Nijkerk

Eens met @fopjurist In dit geval heeft de koper niet goed gelezen of begrepen. Het feit dat de koper wel meteen aangeeft dat hij het verkeerde product heeft gekocht spreekt natuurlijk wel in zijn voordeel. Zelf zou ik de ssd gewoon terugkopen zolang hij verdere kosten voor z'n rekening neemt.

My Discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10
Je weet toch ook niet wat ermee is gebeurd? Laat die koper hem lekker op marktplaats zetten en zelf verkopen en het eventuele verlies zien als leergeld. Je mag toch best wat onderzoek doen, zeker als je iets van een particulier koopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Mocht je hem innemen check de nummertjes dan ook even. Straks krijg je een ander terug ;)

[ Voor 37% gewijzigd door souljah1h op 12-10-2024 11:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-10 23:07
Het is toch simpel:
Marktplaats: Hamer te koop, vuistje, 750 gram, intacte steel. 10 euro. Klant bied 7,50, akkoord en verstuurd.
Klant 3 dagen later: Ik wil mijn geld terug, want ik kan er niet mee zagen.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
Koper heeft er geen kennis van en doet toch de aankoop. Klinkt niet leuk maar zo is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
souljah1h schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:09:
Mocht je hem innemen check de nummertjes dan ook even. Straks krijg je een ander terug ;)
Wil die ook nog zijn geld voor hij hem opstuurt misschien?

Gewoon lekker zelf weer doorverkopen, het is sata hoeveel geld is het, enkele tientjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:13
Je weet niet hoe de koper met de SSD om is gegaan en hoe hij hem terug verpakt. Zit veel risico aan en dan ben jij ineens verantwoordelijk omdat je bepaalde toezeggingen hebt gedaan vanuit liefdadigheid.

Ik zou in nette taal zeggen: eigen schuld dikke bult en succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 10:36
Ik zou de SSD niet terugnemen, er zit voor jou geen enkel voordeel aan en je bent het ook niet verplicht. De koper heeft zelf een onderzoeksplicht, jij hebt (zoals ik het begrijp) het product geleverd zoals omschreven en zelfs nog in de titel omschreven dat het een SATA SSD betreft.

Typisch gevalletje van in opwelling handelen/omgang met een koper die niet weet wat hij/zij nodig heeft. Als koper de flexibiliteit van koop op afstand had gewild dan had zij het bij een winkel moeten bestellen.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 19:21
Nee, niet terugnemen. Misschien wil hij hem omwisselen met een defecte die hij zelf had.

Op Marktplaats geef ik altijd BOGO-garantie….wat dat is? Bocht om, garantie om.

Eenmaal gekocht en meegenomen of verstuurd is klaar. Ik zou voorstellen dat hij hem verder doorverkoopt. Als iets 1 keer is verkocht lukt dat altijd wel nog een keer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 21:30

bonzz.netninja

Niente baffi

Mjah ik zal wel de enige zijn maar als de communicatie verder prima is en verzendkosten zijn voor zijn rekening, dan wil ik het best terugnemen. Foutje maken kan iedereen gebeuren

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

bonzz.netninja schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:37:
Mjah ik zal wel de enige zijn maar als de communicatie verder prima is en verzendkosten zijn voor zijn rekening, dan wil ik het best terugnemen. Foutje maken kan iedereen gebeuren
Dat laatste absoluut, maar dat betekent nog niet dat je van zijn (de koper) probleem, jouw probleem moet maken.

You fucked up. Jammer joh.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Voor de zekerheid inderdaad de retour afwijzen en bovendien ook zonde van jou tijd en energie die je erin gestopt hebt.
Je zou hem nog wel vriendelijk kunnen berichten dat je het jammer voor hem vind en als suggestie dat die hem zelf via MP of V&A kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 21:30

bonzz.netninja

Niente baffi

The Eagle schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Dat laatste absoluut, maar dat betekent nog niet dat je van zijn (de koper) probleem, jouw probleem moet maken.

You fucked up. Jammer joh.
Ja zo kan je het zien. Maar ik zie het niet echt als een probleem allemaal om ff iets terug te sturen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Troll

[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 13-10-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 15:10
Vanuitgaand dat je deze SSD goed getest hebt, en werkend verstuurd is; waarom zou je niet in je recht staan om geen 'nee' te kunnen zeggen op een retournering.

Koper koopt iets, en 'weet' wat hij binnen haalt, dus hij zou het zelf kunnen verpatsen; anders had hij het maar moeten ophalen en op locatie moeten testen.

Retournering accepteren dat zou dan coulance vanuit jouw kant zijn, maar je weet nooit wat je terug krijgt of het in hetzelfde staat betreft; vandaar zou ik dat ook niet aanraden om een retournering te doen, je hebt immers ook geen verzekering zoals een 'webshop' oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18
Ik heb vorig jaar iets dergelijks meegemaakt: ik had een setje speakers aangeboden, waarbij ik in de advertentie duidelijk had gesteld dat deze passief zijn en geschikt zijn voor aansluiting op een huiskamerversterker.
Bij de koper had ik bovendien voorgesteld dat de speakers getest konden worden. De koper gaf aan dat dit niet nodig was en dat ik ze op kon sturen.
Na een paar dagen kreeg ik via Marktplaats een klacht dat de speakers niet actief waren en niet geschikt waren voor gebruik in een studio. En dat de de koper de koop ongedaan wilde maken.
Ik heb als verdediging bovenstaande aangegeven en ik werd in het gelijk gesteld.
Ik denk dat jouw situatie soortgelijk is: je hoeft de koop niet ongedaan te maken omdat de koper niet goed heef opgelet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Je staat in je recht om nee te zeggen, daar is geen twijfel over.

Hoe vriendelijk je je wil opstellen is aan jou. Als iemand dat op een vriendelijke manier vraagt - waarom niet.
Pagina: 1