Inrichten garagebox voor stalling en klussen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:23
Eindelijk de beschikking over een lang gezochte garagebox. Afmetingen zijn 5,7 x 3,6m x 2,8m (diep, breed, hoog). Er zit een roldeur in waardoor de hoogte halverwege wat beperkter is. De box wil ik gebruiken om een klein camperbusje te stallen (4,60 m lang, 1,90 m breed, 2,10 m hoog) en daarnaast ook voor opslag. Als ik wil klussen, kan ik de bus deels naar buiten rijden. Verder wil ik de elektra een kleine upgrade geven met extra stopcontacten en goede verlichting.

Iemand tips of aandachtspunten waar ik rekening mee kan houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IKjYIwfO9zIW6u7ReS5sQ9ievU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xrBX6KM9RULuS8k62VUVMw76.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VILWUnMd0QgJdUPGHBVFx_6xozI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NX2tIBDF0zVupUuJmrOPJ0EB.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:37
Gaaf. Had er zelf ook eentje gewild met name voor de grote machines, maar was toch bang dat er een keertje wordt ingebroken en al het dure gereedschap in 1 keer weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Controleer of de dakbedekking vernieuwd moet worden.

En bewaar alles van de grond: planken, stellingen, vlonders

Wel mooi zo met electra, water en riolering.

[ Voor 51% gewijzigd door Rukapul op 11-10-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Om te beginnen wil ik de huidige verlichting (peertje) upgraden naar LED maar zie door de bomen het bos niet meer. Welke verlichting raden jullie aan en welke hoeveelheid om voldoende licht te hebben om te klussen? Wil de kosten daarbij beperkt houden

[ Voor 7% gewijzigd door rockerpoet op 13-10-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
rockerpoet schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:20:
Om te beginnen wil ik de huidige verlichting (peertje) upgraden naar LED maar zie door de bomen het bos niet meer. Welke verlichting raden jullie aan en welke hoeveelheid om voldoende licht te hebben om te klussen? Wil de kosten daarbij beperkt houden
Voor in een box zou ik voor dit soort dingen gaan: https://www.hornbach.nl/p...lbaar-wit-grijs/10471864/

Je kunt even rondkijken voor andere prijzen of lengtes.

Houd ook rekening met schaduw van je bus en waar je staat als je aan een tafel/werkbank klust, weinig dingen zo irritant als in je eigen schaduw werken.

Vroeger dacht je nog echt aan hoeveel licht je nodig had, want meer licht was ook veel meer verbruik en duurder bij vervangen en aanschaf. nu met led maakt dat weinig meer uit en in zo'n box heb je niet snel teveel licht, dus hang er 3 aan het plafond, 1 overdwars achterin, en 2 aan de lange zijde waar je loopt/werkt (ik neem aan dat je de bus wat tegen de zijkant probeert te parkeren.) en dan zou je meer dan voldoende licht moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
als je ook buiten wil klussen en je hebt niet alles op accu, zoiets als dit is heerlijk:
https://www.hbm-machines....troomhaspel-kabelhaspel-1

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
verlichting in 2 of meerdere groepen schakelen, leuk een enorme zee van licht maar als je alleen even iets snel wilt pakken of wilt afzetten, is een enorme zee van licht niet nuttig, en ook voor het parkeren van je camper is het wel fijn dat je niet gehinderd wordt door je verlichting in je box :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verlichting in delen schakelen is een goede :) Maar als je ook wilt klussen kan je bijna niet te veel licht hebben.

Zelf nu onder de carport (5x4m-ish) 2x een 120cm ledbat gehangen. Geven best flink licht maar voor echt klussen (maar dat is daar echt wel bijzaak) hadden het er wel 3 mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier ook 2x led tl in garage, het volstaat, maar boven de werkbank schakel ik dan nog afzonderlijk een extra lamp.
Verder lekker van die goedkope stellingkasten van bijvoorbeeld de Hornbach er in, en dan een lading opbergbakken erbij. Aan het plafond kun je nog balkjes maken waar je weer lange zaken bovenop kunt opbergen zoals balkjes en buizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
rockerpoet schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:55:
Iemand tips of aandachtspunten waar ik rekening mee kan houden?
Goed kijken welk type elektra-aansluiting het is. Vaak werden voor dat soort objecten (garageboxen) een aansluiting van 1x10A gebruikt (max 2300 Watt). Dit omdat er toch vaak maar alleen verlichting en mogelijk 1 of 2 WCD op aangesloten zijn. Dat heeft gevolg voor het aantal zware apparaten wat je tegelijk kan aan hebben. Zoals bijvoorbeeld een lasapparaat of een zware zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
rockerpoet schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:20:
Een paar led-batten (ledbalken) van de plaatselijke bouwmarkt is eigenlijk altijd goed. Boven je werkbank een aparte verlichting is altijd handig. Die dan apart schakelen is ook wel handig. Zelf boven een werkbank van 4 - 6 meter 2 ledbalken van 1,20 meter hangen. In de schuur zelf hangt dan nog 2 ledbalken voor de standaard (inloop) verlichting.

Ook welke kleur is wel handig te overwegen. Zelf heb ik hier 4000K kleur (helder wit) ingesteld. 6500K (daglicht kleur) vind ik te steriel. Blijf uit de buurt van 2700 - 3200K kleuren. (warmwit) dat geeft geen lekker licht om bij te werken.

[ Voor 12% gewijzigd door RonnieKo op 14-10-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Inmiddels de elektra geüpgraded/vervangen, een LED-balk is geïnstalleerd, en een wandrailsysteem aan de achterste muur geplaatst. Probeer zoveel mogelijk spullen hoog van de grond op te bergen. Als de bus er in staat is het prettig om voldoende ruimte te hebben om er omheen te kunnen lopen.

Met deze temperaturen wordt het in de garage snel te koud om te klussen, daarom ben ik aan het kijken naar een manier om de ruimte te verwarmen. Een kleine diesel-heater lijkt mij wel wat, zijn niet duur. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe zit dat met de uitlaat, kan ik die tijdens gebruik bijvoorbeeld onder de roldeur naar buiten leiden (deur als het ware een paar cm open), of beter via een gat in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Koolmonoxide happen in een kleine ruimte is nogal schadelijk als de ventilatie even verkeerd werkt.
Bij de bouwmarkt hebben ze wel van die industriële hitteblazers op 220

[ Voor 68% gewijzigd door JJ Le Funk op 22-11-2024 20:25 ]

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
rockerpoet schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:22:
Met deze temperaturen wordt het in de garage snel te koud om te klussen, daarom ben ik aan het kijken naar een manier om de ruimte te verwarmen. Een kleine diesel-heater lijkt mij wel wat, zijn niet duur. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe zit dat met de uitlaat, kan ik die tijdens gebruik bijvoorbeeld onder de roldeur naar buiten leiden (deur als het ware een paar cm open), of beter via een gat in de muur.
Ik heb zelf een werkplaatskachel met ventilator in een onverwarmde ruimte staan. Die warmt de ruimte snel en zonder gevaarlijke gassen op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Yaksa schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:31:
[...]

Ik heb zelf een werkplaatskachel met ventilator in een onverwarmde ruimte staan. Die warmt de ruimte snel en zonder gevaarlijke gassen op.
Goede! Ik heb deze kachel ook nog ergens staan, is dat een beetje te qua energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
rockerpoet schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:00:
[...]Goede! Ik heb deze kachel ook nog ergens staan, is dat een beetje te qua energieverbruik?
Geen idee wat het energieverbruik is. Ik gebruik 'm alleen als het echt koud is, zoals afgelopen week. Hangt natuurlijk ook af in hoeverre de ruimte een beetje kierdicht is. En het is ook alleen het verwarmen van de lucht, de muren en materialen in de ruimte worden met die paar uurtjes per dag toch niet warm.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:34
3000 watt, dus dat geeft aan dat er wel wat energie gevraagd wordt. Eerder werd gesproken over het eventuele maximale vermogen van 2300 watt in een garage meterkast. Dat zou iets zijn waar je even op moet letten. Maar aangezien je de elektra al hebt gedaan zal dat wel goedkomen.

Als je de warmtepomp op vol vermogen zet, hoeft hij volgens mij ook niet heel lang te draaien om de ergste kou eruit te halen, ik denk dat ik er ook één ga halen voor die 5 tientjes.

[ Voor 1% gewijzigd door Saint2Saint op 23-11-2024 08:54 . Reden: typo's ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Saint2Saint schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:53:
3000 watt, dus dat geeft aan dat er wel wat energie gevraagd wordt. Eerder werd gesproken over het eventuele maximale vermogen van 2300 watt in een garage meterkast. Dat zou iets zijn waar je even op moet letten. Maar aangezien je de elektra al hebt gedaan zal dat wel goedkomen.

Als je de warmtepomp op vol vermogen zet, hoeft hij volgens mij ook niet heel lang te draaien om de ergste kou eruit te halen, ik denk dat ik er ook één ga halen voor die 5 tientjes.
Die van mij is 2kw, ook al ziet die er precies hetzelfde uit. Afgelopen zaterdag tijdens de kou getest, werkt eigenlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:46

BLN

Voor het warmhouder van jezelf en je werkblad kun je ook naar een infrarood heater kijken. Dan verwarm je jezelf en de spullen waar je mee aan het werk bent. Dat verbruikt een stuk minder energie, en is een heel prettige warmte.

If it ain't broken, don't fix it

Pagina: 1