Welke constructie voor wasmachine op houten vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
hallo,

Alweer een hele tijd geleden heb ik een constructie gemaakt voor mijn wasmachine en droger om ze te verhogen en vooral wat stabieler te maken op mijn jaren 30 zoldervloer.

Dit heb ik toen gedaan met een 60*160mm balken frame met aan weerszijde multiplex.
Die constructie lag bovenop een rubberen mat, los op de houten vloer.

Ik sta op het punt om deze opstelling nog wat te wijzigen en zat te denken of dit niet beter kan. Verankeren aan de vloerbalken hoor je bijvoorbeeld veel, dat heb ik nu precies niet gedaan. Bij mij is het juist een losstaand blok.

De situatie nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI2s31pB_LQD0PFJJk0yPymIS3g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cg9HfMIyGf6ELhKeJqXsnild.png?f=fotoalbum_medium

Het huidige balkenframe is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSdsUAdXmcdb0IUh6GdwNiTysiA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nsz1fjLnrkvzsWPPemAupJJl.png?f=fotoalbum_medium
Met aan de onderkant 15mm multiplek geschroefd en 1cm rubber mat.
Aan de bovenkant 2 lagen 15mm multiplex.
De hele constructie staat los op de houten ondervloer.

Als alternatief zou ik het frame juist kunnen verankeren in de balken, maar dan rijst meteen de vraag hoe:

1: Een vergelijkbaar frame rechtstreeks in de balken verankeren en de lagen multiplex bovenop maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOrzU4ug2RWy2iDxOMv8QxisDao=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Y83WoIV8JdSnHyjx5LY9NEbI.png?f=fotoalbum_medium

2: Net zoiets, maar met eenzelfde rubber laag tussen de onderste lagen multiplex. Ben dan alleen bang dat de bovenste 2 lagen weer relatief slap worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BjhW-8vhvQA4yH9W4ZqzxKL_3E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/aEJwgVyTGix2XwhZWeBhfXxY.png?f=fotoalbum_medium

3: Of als alternatief, het frame opsplitsen in 2 lagen om een verankerd deel te hebben en een stevige laag waar de machines op rusten. De balken liggen dan plat (60mm hoog)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r7Gye8krEKa_LtdnICqClph7Vs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TEttiLDe5TsmXlPsBDUFvzgq.png?f=fotoalbum_medium

Kan me voor alle scenario's (inclusief de originele) voor en nadelen bedenken.
Wat zouden jullie hiervoor kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik lees niet waarom je de constructie zou willen verbeteren, wat is nu niet goed?
Maar als ik gok of steviger/robuuster denk ik als eerste aan het opvullen van de ruimte tussen de platen multiplex met zand of stoeptegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:52
Het is een beetje n=1 maar ik heb goede ervaringen met een oplossing waarbij je zo min mogelijk "tussenlagen" hebt die dempen en veren (zoals rubber, groene ondervloermatten, et.cetera).

Wat ik gedaan heb is het volgende:
- laminaat verwijderd op de plek waar de wasmachine komt (en daar omheen), een plek van ongeveer 70 x 140 cm
- daar direct op de ondervloer (de houten planken die op de balken zitten) een 18mm mulitplex plank gelegd en die met schroeven van +/- 10cm door de plank en ondervloerplanken geschroefd tot in de balken eronder.
- daarop staat de wasmachine.

Dit geeft in mijn situatie een hoop minder trillingen. Want de balken gaan (ondanks hun 100 jaar oud, ook hier) niet zo snel meetrillen. Maar het laminaat, de groene viltplaten, etc. allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Prisma16 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:02:
Ik lees niet waarom je de constructie zou willen verbeteren, wat is nu niet goed?
Maar als ik gok of steviger/robuuster denk ik als eerste aan het opvullen van de ruimte tussen de platen multiplex met zand of stoeptegels.
Hij moet in ieder geval wat opschuiven tov de huidige positie en dan wil ik hem iets smaller maken ivm een toekomstige WTW die er dan mooi naast past.
Als hij dan toch uit elkaar gaat...

Ben vooral benieuwd of het nog beter kan. Je hoort de wasmachine nog wel door het huis. Is geen ramp, het zal nooit een moderne betonvloer worden.
Maar voor hetzelfde geld heb ik het gewoon verkeerd aangepakt en kan het veel beter.

En opvullen zou je dan vooral denken ivm massa, neem ik aan?
Valorian schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:06:
Het is een beetje n=1 maar ik heb goede ervaringen met een oplossing waarbij je zo min mogelijk "tussenlagen" hebt die dempen en veren (zoals rubber, groene ondervloermatten, et.cetera).

Wat ik gedaan heb is het volgende:
- laminaat verwijderd op de plek waar de wasmachine komt (en daar omheen), een plek van ongeveer 70 x 140 cm
- daar direct op de ondervloer (de houten planken die op de balken zitten) een 18mm mulitplex plank gelegd en die met schroeven van +/- 10cm door de plank en ondervloerplanken geschroefd tot in de balken eronder.
- daarop staat de wasmachine.

Dit geeft in mijn situatie een hoop minder trillingen. Want de balken gaan (ondanks hun 100 jaar oud, ook hier) niet zo snel meetrillen. Maar het laminaat, de groene viltplaten, etc. allemaal wel.
Kijk dat is al goede info, dan zou de combi van niet verankerd frame en de rubber mat dus mogelijk juist averechts werken.

afgezien van (nu) de rubber matten staat de constructie inderdaad koud op de ondervloer. Dat leek mij ook het beste (ook als je ooit een andere vloer wil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hier ook t.p.v. de wasmachine een plaat multiplex van 18 mm dik direct op de vloerdelen, spreidend over 3 balken en goed doorgeschroefd in de balken. Rest van de vloer opgevuld met groene plaatjes en MDF en nog eens de hele vloer, incl. wasmachine gebied, volgelegd met MDF 12 mm. Daardoor is de hele vloer lekker zwaar geworden.

Maar veel hangt ook af van de wasmachine, met name de balanscontrole.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 11-10-2024 19:38 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Nog even een nabrander:
Het is een zoldervloer, kan het zijn dat de hele vloer eigenlijk wat slap is en gaat mee veren?
Plaatselijk verzwaren/versterken gaat dan niet veel helpen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
JukeboxBill schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:25:
Nog even een nabrander:
Het is een zoldervloer, kan het zijn dat de hele vloer eigenlijk wat slap is en gaat mee veren?
Plaatselijk verzwaren/versterken gaat dan niet veel helpen.
Dat zal vast deel van het verhaal zijn.

De balkmaten en afstand is niet wezenlijk anders dan de andere vloeren. Maar wat niet helpt is dat een deel van de balken wordt onderbroken door het trapgat aan de andere kant.
Daar zit een (originele) balkconstructie omheen waar de vloerbalken dan weer in ankeren.

De 2 hoofdbalken waar de wasmachine en droger op zouden staan hebben 1 balk die volle lengte is (de rand van het trapgat). De ander hangt aan de trapgatconstructie.
Pagina: 1