Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Omdat ik wil upgraden van 32 GB naar 64 GB, heb ik een setje "G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK" erbij geprikt, exact hetzelfde type RAM dat ik al heb draaien. Echter, wanneer ik dit setje erbij prik, brandt het rode DRAM lampje op het moederbord en boot de pc niet.

De 'oude' RAM sticks zitten zoals aanbevolen in slot 2 en 4, de nieuwe probeer ik dus in 1 en 3 te zetten. Ik heb daarna om te testen de oude RAM sticks er even uitgehaald, en toen bootte het systeem wél. De sticks zijn dus in orde, net als mijn RAM-sloten, is mijn conclusie.

Toen het systeem startte, heb ik XMP uitgezet in de BIOS, nogmaals met vier sticks geprobeerd, helaas wederom zonder succes.

Moet het bv per se een kit van 4 zijn om zoiets te laten werken, of zou dit ook gewoon moeten werken?

De QVL is in elk geval in orde.

[ Voor 6% gewijzigd door Saekerhett op 11-10-2024 17:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05
Welk moederbord heb je?
Want qvl kan ook enkel voor 2 bankjes en niet voor 4 gelden.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Cyriel85 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:00:
Welk moederbord heb je?
Want qvl kan ook enkel voor 2 bankjes en niet voor 4 gelden.
Oh dat had ik toegevoegd aan de onderdelenlijst. Een MSI B550 Tomahawk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
Tja, ten eerste is het geen matched kit dus wordt het qua samenwerking sws niet gegarandeerd.
Ten tweede gaat Ryzen niet lekker met 4 sticks en zeker niet als het dual rank modules zijn.
Wat je zou kunnen proberen is zorgen dat het BIOS up to date is en de ene kit in kanaal A en de andere kit in kanaal B zit. Als het dan nog niet POST dan gaat het echt niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Uszka schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:12:
Tja, ten eerste is het geen matched kit dus wordt het qua samenwerking sws niet gegarandeerd.
Ten tweede gaat Ryzen niet lekker met 4 sticks en zeker niet als het dual rank modules zijn.
Wat je zou kunnen proberen is zorgen dat het BIOS up to date is en de ene kit in kanaal A en de andere kit in kanaal B zit. Als het dan nog niet POST dan gaat het echt niet werken.
BIOS is helemaal up-to-date. Dat Ryzen niet lekker gaat met 4 sticks wist ik niet. Ik vrees dan een retourtje naar de winkel, een 2x32 GB kit kopen en dan mijn originele 2x16 op V&A zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46
Verwissel eens alleen het geheugen in slot 1 en slot 2 en kijk wat er dan gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
Nou ik heb ze toch aan de praat gekregen! De truc was om de CMOS te clearen, dus effe de twee betreffende pinnetjes kortsluiten met iets metaal. Daarna weer opgestart en ik kreeg zowaar beeld! Instellingen weer goed gezet in de BIOS, het XMP-profiel werkt goed, dus 3200 MHz en Kombo Strike 3 weer aangezet voor de cpu. En alles werkt naar behoren. Niet gedacht :)
Pagina: 1