Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:13
Beste tweakers,

Recent heb ik een woning gekocht waarbij de CV installatie nog niet naar mijn smaak is, zodoende zoek ik dus advies van de experts hier.
In mijn situatie heb ik een huis met 3 verdiepingen zonder vloerverwarming of warmtepomp, dus puur een HR ketel op zolder en radiatoren. Alle radiatoren hebben ouderwetse draaikranen. De HR ketel is een Remeha Calenta Ace 40C uit 2021. In de woonkamer hangt de Remeha eTwist thermostaat. Omdat ik voornamelijk vanuit thuis werk en mijn werkkamer op zolder is, is de wens om binnenkort slimme radiatorkranen (Tado X?) te plaatsen zodat ik de zolder onafhankelijk kan verwarmen. De woonkamer en een kamer op 1ste verdieping wil ik ook onafhankelijk kunnen verwarmen. Ik heb vervolgens de volgende stappenplan bedacht:

- De radiatorkranen van de kamers waar slimme kranen komen vervangen door v-exact 2 of heimeier eclipse. Hier zit de grootste vraagstuk voor mij. Ik heb begrepen dat je alle kranen moet vervangen door eclipse wil de eclipse goed werken. Dit gaat namelijk niet omdat ik al sws een designer radiator in de badkamer heb en enkele radiatoren (bijna) altijd dichtstaan.
- Vervolgens 3 Tado X kranen en Tado thermostaat plaatsen. Een in de woonkamer, een op de zolder (werkkamer) en een in een andere kamer op de eerste verdieping.

De radiator in de badkamer wil ik gebruiken als bypass (altijd helemaal open).

Mijn grootste vraag is dus welke radiatorkranen kan ik het beste opzetten, de statische voorinstelbare radiatorkraan (v-exact 2) of een dynamische voorinstelbare radiatorkranen (eclipse)? Het gaat mij voornamelijk omdat mijn HR zo efficient mogelijk werkt (grote delta T).

PS: de HR ketel heeft een modulerende pomp en vermogen. Dit kan ik makkelijk zelf finetune.