Bestaand (KPN) wifi uitbreiden naar oprit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Ik heb het volgende vraagstuk:

Ik heb een Renault Twizy, en ik heb die voorzien van een kastje waarmee ik hem aan Home Assistant kan koppelen. Ik wil gebruik maken van de functie dat ik het vermogen waarmee hij oplaadt dynamisch aan kan passen aan hoeveel zonnestroom er over is. Dat werkt via MQTT, dus de hoeveelheid data per seconde is miniem. Het kastje draait op een ESP32, dus 2,4GHz wifi. Ik heb een stopcontact vlakbij een raam aan de voorzijde van het huis. Op die lokatie is de wifi-dekking vanuit de KPN-router prima, en vanaf daar straalt de extender/repeater zo de oprit op.

Ik heb een standaard KPN router, en die hangt in het trapgat, zodat hij het huis in straalt. Hiermee is vrijwel het huis prima bediend. Maar op de oprit, waar de Twizy geparkeerd staat, is de wifi-dekking niet voldoende voor de ESP32 om het betrouwbaar op te pikken. Ik wil dus iets van een extender/repeater (de exacte definities van deze twee woorden begrijp ik niet helemaal) waarmee ik betere wifi-dekking op de oprit creëer.

Samengevat ben ik op zoek naar het volgende:
  • 2,4Ghz, nauwelijks data, dus performance is geen groot item
  • Een netwerkkabel trekken heeft niet de voorkeur
  • Formfactor het liefst type "grote stekker"
  • Als het niet al te veel kost zou dat mooi zijn
  • Als het bestaande wifi niet "gerepeat" kan worden is het geen probleem als het wifi voor de oprit een ander SSID krijgt
  • Ik las ergens dat een repeater/extender ervoor zorgt dat het wifi van de originele router wordt uitgeschakeld. Ik begreep daar niet veel van, maar dat is specifiek niet wat ik wil; de wifi vanuit de KPN-router moet gewoon blijven werken.
Heeft iemand tip(s) wat ik voor deze toepassing zou kunnen kopen? Bij voorbaat dank.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:17
Heb je een stopcontact b.v. in de garage die relatief dicht in de buurt zit waar je mobiele telefoon nog goed op de wifi werkt ?

Zo ja dan is dat een prima basis voor zo een beetje alle repeaters die er zijn.

Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde apparaten ook gebuik gaan maken van deze repeater dus een beetje performant model zou mogelijk dan wel de voorkeur hebben.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Koop een simpele range extender voor nog geen 2 tientjes: categorie: Accesspoints. Andere SSID meegeven zodat alleen je auto ermee verbindt en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:04
JeroenH schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:23:
(de exacte definities van deze twee woorden begrijp ik niet helemaal)
Simpel gezegd, is een repeater die op WiFi werkt, en weer WiFi uitzend, en een extender een access point, dus die sluit je aan met een kabel.
Echter gaan deze termen vaak door elkaar heen, dus soms wordt een repeater ook een extender genoemd.
Ik las ergens dat een repeater/extender ervoor zorgt dat het wifi van de originele router wordt uitgeschakeld.
Dat is normaliter niet het geval, wellicht verkeerd gelezen.

Een repeater is dus een prima oplossing, mits het signaal waar je deze plaatst, uiteraard voldoende is. Want met slecht WiFi kan je geen beter WiFi maken, maar uiteraard zal het bereik worden vergroot.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
https://www.action.com/nl...nk-wifi-versterker-ac750/

deze werkt prima daarvoor. Je krijgt dan, kun je kiezen, een nieuwe SSID in je netwerk.
Bv thuisnetwerk_EXT. Stel je laadpaal in om met die _EXT te verbinden :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
KPN Superwifi een idee?
https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi

Dan weet je zeker dat het zonder gedoe werkt met je KPN modem en heb je ook gelijk ondersteuning mocht je er niet uitkomen.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1