Phonar AS 1000 brom / plaat-versterker verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:20
Sinds een tijd komt er een zachte brom uit de subwoofer. Niet constant, niet enorm hard maar wel hoorbaar bij stilte. De sub is tweedehands en ± uit het jaar 2002, inmiddels toch al 22 jaar oud. Oftewel, reden genoeg om eens een de boel van binnen te inspecteren.

De versterker zit bevestigd met een aantal inbusschroeven, althans dat hoopte ik. Na het verwijderen van alle inbusschroeven was er geen enkele beweging in te krijgen. De overige schroeven zijn kruiskop en lijken mij componenten aan de plaat te houden. Ook zit er een bout tussen de koelribben voor vermoedelijk de trafo.

Via de voorkant de (loei zware) driver verwijderd, echter hebben de versterker en driver hun eigen compartiment. Een constructie zoals het hoort, maar het helpt mij nu niet verder.

Twee fotos van de sub, even schaamteloos van het net geplukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVW74EatH1_kknSnONFSoyRtef0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvLsbHJSYIzWVHmhRivEGBQi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Sn-fjM1bTBt85QUIIbWcGrAmlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmIQztvra61m8xj519tXqKlo.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht heeft iemand hier nog ideeën of ervaring met deze sub. hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Er zit een pakking tussen de plaat en de kast. Die kan plakken. Iets meer kracht zetten dus. Ik zou aan de rechterbovenhoek trekken, aan het koelprofiel. Met een stukje binnenband tussen de tang en het aluminium voorkom je krassen.

Is de brom er ook als je de subwoofer aan hebt, maar de signaalkabel eruit trekt?

[ Voor 58% gewijzigd door TBTL op 11-10-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:20
Zoiets vermoeden ik eerst al, maar bij de driver zat geen pakking. Een plek waar het mijninziens logischer zou zijn. Ga het aankomende week proberen.

De brom is ook zonder signaalkabel aanwezig. Wordt niet luider of zachter bij het aanpassen van volume of crossover en is niet constant. Het komt duidelijk uit de driver en dus is het ook niet de ringkerntrafo. Andere optie zou nog zijn dat het uit de netspanning komt.