Intel optane Windows 10 volume recoveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19
Ik heb recent een PC binnengekregen die zo een intel optane DIMM.2 oplossing gebruikt met 2 m.2 SSD's in
Afbeeldingslocatie: https://cdn.alza.de/Foto/ImgGalery/Image/Intel-Optane-Memory-16GB-M.2-ASUS-MAXIMUS-IX-APEX_1.jpg
Deze was opgebouwd op een testbench en stak in een doos na verhuis.
De eigenaar van de PC is helaas overleden en er staat wat sentimentele waarde op de pc (oa steam account en een resem aan scratch projecten met de kids etc)
Nu heb ik alles terug in elkaar gestoken maar van die intel optane heb ik weinig kaas gegeten.
Bij bootup zeg hij 0 drives detected wat al geen goed teken is.
en krijg ik
"Please enter setup to recover bios setting. After setting up intel optane memory or the raid configuration was built sata mode selection must be changed to raid mode to avoid unknown issues"
In de bios staat de hdd modus op intel optane maar als ik verder ga kijken bij storage zie ik nergens iets van RAID op het eerste zicht.
Bij intel rapid stoarge vind ik wel de optane volumes maar echter als incomplete
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhFdWMrzH469erdiejbqGscQ8Bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4uNG9N7iFG9Lvm1vUx37asj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43r_NHWOgq4NX0LxnL_hywK_bK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21KzoZmViF1fa2pCwRUl8LQn.jpg?f=fotoalbum_large
ik vermoed dat de incomplete optane volume van 27gb de W10 drive is en die van 500 de data. Ze hangen allebei op die Optane Dimm.2 module maar blijkbaar is er maar 1 gezien als optane? Of misschien is dat net het probleem?

Ik had al vanalles gelezen en de meeste fixes zijn eigenlijk de CMOS batterij vervangen en de pc aan het netwerk hangen zodat die een valid date heeft maar dat heeft geen zoden aan de dijk gebracht. De bootup message van raid config is wel verdwenen.

Dus mijn vraag is tweedelig
1. kan dit nog salvaged worden en wat kan ik nog proberen zonder data loss
2. is er een mogelijkheid om dat hele optane gedoe te verwijderen en de data te behouden? Desnoods een reinstall maar dan een clone via macrium reflect of iets dergelijks

Beste antwoord (via dafz0r op 14-10-2024 13:23)

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 19:30

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

dafz0r schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:26:
duus wat wilt dat dan zeggen?
dat die 27gb schijf de chache was en die 500gb het os + data?
ik zie nu in de BIOS geen bootable schijven
kan dat via die dimm.2 module werken als gewone schijven? Lijkt me van niet aangezien deze in de dimm slots steken
er heeft nooit een mechanische schijf ingezeten want ik heb wel een filmpje gezien van die testbench die werkte en die had duidelijk enkel die twee schijven op de dimm.2 module steken en verder niets
Dat er nog een schijf ergens moet zijn als deze beide schijven voor intel optane waren.

Edit : nogmaals, of ik begrijp totaal niet hoe intel optane werkte.

[ Voor 15% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-10-2024 14:33 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Afaik is dat intel optane, en de schijven daarin niet als echte schijven te zien zijn in het os? ik bedoel meer dat er geen data op staat? het is meer een cache.
Dus data recovery hoef je het niet voor te doen, alle data staat op de mechanische hdd's (Die met intel optane sneller gemaakt wordt)

Of ik begrijp zelf niet hoe intel optane werkt, kan ook :+

[ Voor 41% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-10-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
kan dat via die dimm.2 module werken als gewone schijven? Lijkt me van niet aangezien deze in de dimm slots steken
er heeft nooit een mechanische schijf ingezeten want ik heb wel een filmpje gezien van die testbench die werkte en die had duidelijk enkel die twee schijven op de dimm.2 module steken en verder niets

[ Voor 28% gewijzigd door dafz0r op 11-10-2024 14:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

dafz0r schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:26:
Dat er nog een schijf ergens moet zijn als deze beide schijven voor intel optane waren.

Edit : nogmaals, of ik begrijp totaal niet hoe intel optane werkte.

[ Voor 15% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-10-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Al eens opgestart met een goede WinPE omgeving en gekeken of de SSD/partities daarmee zijn te benaderen?
Een bekende is daarvoor Hiren’s BootCD PE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
staat op mijn todo list na de werkdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:40
DIMM.2 module is voor SSD vooral van de m.2 variant heb een soortgelijk slot op mijn huidige machine. kun je vie m.2 sdd op gooien twee ene kant twee andere kant nog nooit wat mee gedaan maar voelt aan als een mooie oplossing. vermoed dat de optane m.2 het probleem is dat je de dimm.2 module in het moedebord te prikken ? En dan te starten ziet ie dan wel wat ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
lordgandalf schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:19:
DIMM.2 module is voor SSD vooral van de m.2 variant heb een soortgelijk slot op mijn huidige machine. kun je vie m.2 sdd op gooien twee ene kant twee andere kant nog nooit wat mee gedaan maar voelt aan als een mooie oplossing. vermoed dat de optane m.2 het probleem is dat je de dimm.2 module in het moedebord te prikken ? En dan te starten ziet ie dan wel wat ?
ik heb ff moeite om deze comment te processen.
Wil je zeggen, de grote m.2 ssd uit die dimm.2 module schroeven en in de m.2 slot van moederbord zetten. Dimm.2 er uit laten en zien of het opstart?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

De 2 M.2 modules zijn niet echt SSDs op de manier waarop we ze kennen. Dat zie je onder andere aan het formaat, de foto geeft aan 16GB, maar ook de technologie die Intel ervoor gebruikt heeft is net iets anders.

Optane is geen primair opslag medium zoals een harde schijf. Je gaat het in je systeem dan ook niet als een harde schijf tegenkomen. Optane is (of, aangezien Intel ermee gestop is, was) een geheugenvorm tussen de traditionele trage harde schijf/SSD en het supersnelle RAM geheugen in dat data wel permanent kan onthouden, zoals een harde schijf, maar dat op gebied van sneller veel dichter bij RAM geheugen zit.

Met de juiste drivers kon Windows dit gebruiken om veel gebruikte bestanden automatisch op deze opslaglaag op te slaan zodat het geheugen vrijblijft voor werk uit te voeren, maar zodat bestanden die vaak gebruikt werden toch zeer snel konden aangesproken worden.

Er gaat op die Optane modules dus geen OS staan, en mogelijks niet eens iets dat lijkt op een bestandssysteem. Bij die computer hoort een extra harde schijf of SSD, daar staat het OS op, daar staan alle bestanden van waarde op.

In je eerste foto kan je zien dat er naast de Optane module ook nog een 512GB SSD aanwezig is in het systeem. Dit is de SSD waar het OS op staat en waar alle data op zal staan. Kijk even of je daar van kunt opstarten. Als dat niet lukt, dan ga je verder moeten troubleshooten om na te gaan of die schijf wel een besturingssysteem bevat. Indien niet, kom je iets te kort.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
Blokker_1999 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:38:

In je eerste foto kan je zien dat er naast de Optane module ook nog een 512GB SSD aanwezig is in het systeem. Dit is de SSD waar het OS op staat en waar alle data op zal staan. Kijk even of je daar van kunt opstarten. Als dat niet lukt, dan ga je verder moeten troubleshooten om na te gaan of die schijf wel een besturingssysteem bevat. Indien niet, kom je iets te kort.
Die 500gb hangt aan de achterkant van die dimm.2 module. Dat is wat me doet aan mijn hoofd krabben 🤯

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dafz0r
O my lord
Onderaan de testbench, goed verstopt, hing er nog een ssd van 2tb die ik niet aangesloten had. Boot meteen op. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

:D Zo kan het ook natuurlijk.

Wel vreemd dat er op die kaart een aparte 512GB SSD steekt ook nog eens. Zelf evenwel nog nooit met Optane gewerkt, en NVME drives hebben die technologie overbodig gemaakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
Blokker_1999 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:45:
:D Zo kan het ook natuurlijk.

Wel vreemd dat er op die kaart een aparte 512GB SSD steekt ook nog eens. Zelf evenwel nog nooit met Optane gewerkt, en NVME drives hebben die technologie overbodig gemaakt.
die daagt ook niet op in windows afaik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

dafz0r schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:52:
O my lord
Onderaan de testbench, goed verstopt, hing er nog een ssd van 2tb die ik niet aangesloten had. Boot meteen op. 8)7
Wat ik dus al direct zei :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:40
dafz0r schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

ik heb ff moeite om deze comment te processen.
Wil je zeggen, de grote m.2 ssd uit die dimm.2 module schroeven en in de m.2 slot van moederbord zetten. Dimm.2 er uit laten en zien of het opstart?
Wat ik alleen wil aangeven is dat de DIMM.2 iets asus eigen is waarmee je meerdere m.2 modules op je moederbord kan plaatsen. En vermoed dat je hem niet ziet aangezien het een optane module is en geen m.2 module ondanks dezelfde interface zoals andere ook aangeven.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1