Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
beste tweakers,

Ik zat wat te pielen met een homewizard energy socket, om gedetailleerd (sluip)stroomverbruik in kaart te brengen.
De meeste apparatuur verbruikt als verwacht (lang leve de eco design regels), maar de stekker naar mijn nibe SMO 40 trekt wel heel veel meer dan ik had verwacht.
Ik meet afgelopen 24 uur bijna continu 61 Watt (met kort 1 dipje naar 28W). Die 61W is meer dan 2 koelkasten en de mechanische ventilatie bij elkaar (!)
Ik moet nog even alle kabels nalopen wat er nog meer in dit SMO 40 verbruik zit.

In datasheets van NIBE vind ik geen verbruiksgegevens.

Mijn vragen:
Heeft iemand ook gemeten aan het stroomverbruik van zijn/haar SMO 40?
Is er een optie om leds/display standaard uit te schakelen na x seconden om nog iets sluipstroom te besparen? Heb in zo snel nog niks kunnen vinden in de menustructuur...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
MSXBas schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:45:
Ik moet nog even alle kabels nalopen wat er nog meer in dit SMO 40 verbruik zit.
Volgens het aansluitschema uit de installatiehandleiding is de kans groot dat je ook het stroomverbruik van pompen en/of andere systeemonderdelen meet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv-jKt2psgbcdz-tjPghdnmMs3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPIR2OU7PXLsyIccTefrKSEg.jpg?f=fotoalbum_large

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Bedankt, dat verklaart al beter het verbruik! De kamer display (RMU 40) zit waarschijnlijk ook in dit verbruik.

Maar wel merkwaardig dat de pomp (pompen) continu lijkt (lijken) te draaien in een systeem uit 2021...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:45
MSXBas schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:31:
Bedankt, dat verklaart al beter het verbruik! De kamer display (RMU 40) zit waarschijnlijk ook in dit verbruik.

Maar wel merkwaardig dat de pomp (pompen) continu lijkt (lijken) te draaien in een systeem uit 2021...
De inbedrijfstelling is waarschijnlijk niet optimaal gedaan. De parameter Stop Verwarming staat waarschijnlijk op 17 graden of hoger.

Dan gaat de pomp draaien totdat het die 17 graden is (buitentemperatuur) terwijl je waarschijnlijk nog lang niet hoeft te verwarmen dan.

En als het een lucht-water warmtepomp is kan de parameter van de pompsnelheid in wachtmode ook wel lager dan 30%, naar bijvoorbeeld 10%. Scheelt stroomverbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 12-10-2024 11:39 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Ik lijk zelf deze parameters niet te kunnen aanpassen, we vragen het bij de onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
De ikoontjes in het display uitzetten geeft geen lager verbruik: het systeem blijft 61W verbruiken.
Ik heb de waarde bij de GP12 even naar 80% gezet, kijken of ik verschil ga meten.
Edit 80% geeft een blok van 53W in de grafiek van de homewizard powerplug, dus ook het verbruik van GP12 wordt gemeten.

@Knowbody
Toch zelf bij de instellingen gekeken.

https://www.nibe.eu/assets/documents/16868/331408-2.pdf

op pagina 49 staat inderdaad dat de standaardwaarde van de laadpomp GP12 de door jou genoemde 30% is, maar bij mij stond hij ingesteld op 100%, wat mij verbaasd.

Wat zou de reden kunnen zijn om deze waarde op 100% te zetten??

[ Voor 45% gewijzigd door MSXBas op 15-10-2024 20:30 . Reden: aanvulling meetwaarde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MSXBas schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:48:
De ikoontjes in het display uitzetten geeft geen lager verbruik: het systeem blijft 61W verbruiken.
Ik heb de waarde bij de GP12 even naar 80% gezet, kijken of ik verschil ga meten.
Edit 80% geeft een blok van 53W in de grafiek van de homewizard powerplug, dus ook het verbruik van GP12 wordt gemeten.

@Knowbody
Toch zelf bij de instellingen gekeken.

https://www.nibe.eu/assets/documents/16868/331408-2.pdf

op pagina 49 staat inderdaad dat de standaardwaarde van de laadpomp GP12 de door jou genoemde 30% is, maar bij mij stond hij ingesteld op 100%, wat mij verbaasd.

Wat zou de reden kunnen zijn om deze waarde op 100% te zetten??
Voor de duidelijkheid doel je op de setting 100% in wachtmode ?

Dat is zonde!

In verwarming kun je de max maar tot 80% reduceren en afhankelijk van je afgiftesysteem haal je dan nagenoeg hetzelfde debiet als bij 100%, en ook verbruikt de pomp dan op 80% nagenoeg hetzelfde als op 100%, omdat het systeem de beperking is. Hij krijgt er gewoon niet meer door dan, maar maakt wel meer geluid.

Begrenzen op 80% is dan een overweging.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@Knowbody

Ja "snelh. in wachtm." van de GP12 was op 100% gezet, waar de standaardwaarde 30% volgens de handleiding voor de installateur. Ik heb deze parameter even op 80% gezet, om te kijken of ik verschil zag in stroomverbruik (beter voorzichtig aanpassen dan rigoreus naar 10% was mijn gedachte...).

Ik informeer nog even bij de installateur of hij bedoeld/bewust op 100% stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-05 12:29
Nog even verder denkend. Als je ook nog een parallel buffervat hebt met daarachter een extra circulatiepomp, dan kan de pompregeling van continu naar intermitterend. Dan gaat de circulatiepomp van de warmtepomp helemaal uit zolang er geen warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MSXBas schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:48:
@Knowbody

Ja "snelh. in wachtm." van de GP12 was op 100% gezet, waar de standaardwaarde 30% volgens de handleiding voor de installateur. Ik heb deze parameter even op 80% gezet, om te kijken of ik verschil zag in stroomverbruik (beter voorzichtig aanpassen dan rigoreus naar 10% was mijn gedachte...).

Ik informeer nog even bij de installateur of hij bedoeld/bewust op 100% stond.
Prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:28:
Nog even verder denkend. Als je ook nog een parallel buffervat hebt met daarachter een extra circulatiepomp, dan kan de pompregeling van continu naar intermitterend. Dan gaat de circulatiepomp van de warmtepomp helemaal uit zolang er geen warmtevraag is.
Alleen als BT25 IN dat buffervat meet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Alleen als BT25 IN dat buffervat meet !
Nee, net na het buffervat. BT25 plaats je na het buffervat in de afgaande leiding, BT71 in de retourleiding voor het buffervat. Zo staat het in de nibe aansluitschema's.

Ik heb de eerste winter wel geëxperimenteerd met BT25 in het buffervat, maar dat was geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

Nee, net na het buffervat. BT25 plaats je na het buffervat in de afgaande leiding, BT71 in de retourleiding voor het buffervat. Zo staat het in de nibe aansluitschema's.

Ik heb de eerste winter wel geëxperimenteerd met BT25 in het buffervat, maar dat was geen succes.
Jawel. Intermittent is ALLEEN van toepassing als BT25 in het buffervat geplaatst is.

Alle andere situaties dus gewoon de pomp op AUTO.

HELAAS hebben de Nibe koekenbakkers de bug in de SMO S40 nog steeds niet toegegeven. De pomp staat na spanninguitval weer op intermittent. Dat is zo onder het kopje koeling. Bij het kopje verwarming gaat wel goed.
Vreemde keuze van Nibe, de meeste praktijksituaties zal zijn met de BT25 ergens op een leiding en niet in een meetpijpje van een buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:17:
[...]

Jawel. Intermittent is ALLEEN van toepassing als BT25 in het buffervat geplaatst is.

Alle andere situaties dus gewoon de pomp op AUTO.
Intermitterend is van toepassing bij een installatie met een parallel buffervat. Waarbij bt25 na het buffervat is geplaatst, of op het T-stuk van de opwekking naar het buffervat en het afgiftecircuit. BT25 IN het buffervat wordt enkel voorgeschreven indien er een elektrisch verwarmingselement in het buffervat is geplaatst.

Zolang er een tweede circulatiepomp (GP10) water door het afgiftecircuit pompt, en sensor BT25 daar ook de aanvoertemperatuur meet, kan pomp GP12 prima op de stand intermitterend worden ingesteld. Zowel voor koeling als verwarming.

Intermitterend heeft dan zelfs de voorkeur, omdat circulatie door het opwekcircuit helemaal geen nut heeft. Het kost enkel energie, elektrisch en thermisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Intermitterend is van toepassing bij een installatie met een parallel buffervat. Waarbij bt25 na het buffervat is geplaatst, of op het T-stuk van de opwekking naar het buffervat en het afgiftecircuit. BT25 IN het buffervat wordt enkel voorgeschreven indien er een elektrisch verwarmingselement in het buffervat is geplaatst.

Zolang er een tweede circulatiepomp (GP10) water door het afgiftecircuit pompt, en sensor BT25 daar ook de aanvoertemperatuur meet, kan pomp GP12 prima op de stand intermitterend worden ingesteld. Zowel voor koeling als verwarming.

Intermitterend heeft dan zelfs de voorkeur, omdat circulatie door het opwekcircuit helemaal geen nut heeft. Het kost enkel energie, elektrisch en thermisch.
Ok duidelijk. Bedankt.

Ik had er iets over gelezen wanneer dat intermittent dan moet, en dat wordt eigenlijk niet uitgelegd (Nibe ontwerpt nog met buffervat als standaard aanwezig).
Het enige stukje waar het wordt benoemd is dan bij het kopje 'vaste aanvoertemperatuur' en dan moet BT25 wel in het vat.

Eigenlijk dient een Nibe systeem altijd te worden voorzien van een parallel buffervat, dan werkt de graadminuten regeling het meest zuiver (bij mij, geen buffervat, tellen de graadminuten door tijdens SWW (terwijl water in de vloer niet stroomt) en daarnaast is het effect van omlopen 3-wegklep op de graadminuten ook niet nihil te noemen.

Als Nibe ooit nog eens een optie in de software kon aanbieden waarbij kan worden aangegeven of er wel/geen buffervat aanwezig is en dat daar dan rekening mee wordt gehouden in de berekeningen zou dat super zijn. Maar dat zie ik niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Met gp12 in standy op 80% zie ik in iedergeval verwarmen, standby en sww terug in de onderste grafiek [Overige] van het stroomverbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05S0KTNrGwFrsBZH2kK00e4ihXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acP5OOL8K1qoKM0MabYvc9Oh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door MSXBas op 17-10-2024 14:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Ik was nog het nibe optimalisatie topic aan het doorspitten, dat kost even tijd met zoveel berichten. :-)

Zou het kunnen dat die GP12 standby zo hard/hoog ingesteld stond vanwege een koeling bug in 1 van de oudere software versies? We koelen namelijk ook met ons systeem.

En als vraag in het verlengde hiervan: hoe kan ik zien welke software versie onze SMO 40 op dit moment draait?
Pagina: 1