Oude woning (1903) naar aardgasvrij - paar vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-09 07:54
Hi allemaal,

We hebben een nieuwe woning uit 1903 gekocht en willen die laten verbouwen naar een aardgasvrije woning. De woning is 3 verdieping, 150m2. Er is bijna niks aan de woning gedaan wat betreft verduurzaming. Er is zelfs nog enkelglas. Wij willen de woning voorzien voorzetwanden, HR++ glas overal en dakisolatie i.c.m. WeHeat Sparrow warmtepomp en vloerisolatie/ Jaga's.

Een paar vragen voor jullie:

- In 2014 is er rockwool vloerisolatie geplaatst op de benedenverdieping. Het energielabel geeft dit een Rc van 3.5. Of dit echt zo is weet ik niet. Hal en entree hebben niks. Op dit moment is het prijsverschil tussen de hele verdieping van schuimbeton voorzien + vloerverwarming of fermacel + vloerwarming ongeveer 10k euro. Fermacel is goedkoper. Een heleboel geld wat we goed kunnen gebruiken. Wat denken jullie over deze afweging? Hoe goed/ toekomstbestendig is het bestaande 2014 vloerisolatie nog?

- Er is op dit moment geen ventilatie. Wij hebben een centrale WTW offerte ontvangen voor 8k. Dit willen we vooral doen om een goede luchtkwaliteit in het hele huis te borgen, en niet zozeer om het energieverlies te beperken. Een reguliere ventilatie bespaard enkele duizenden euro's.

- Wij denken dat er nog riet in de plafonds zit. De aannemer offreert bijna 13500 euro voor het vervangen van de plafonds (ex sloopwerk). Wij waren niet van plan de plafonds te openen maar horen dat het riet ooit kan gaan verzakken. Het voordel van nieuwe plafonds is wel dat het nieuwe leidingwerk goedkoper is om te plaatsen. Wat is jullie ervaring hiermee?

- Wij hebben aangegeven extra stopcontacten te willen plaatsen. Het elektra is al eens vernieuwd alleen adviseert de aannemer om alle elektra te vervangen i.p.v. het doorlussen. Wat is jullie ervaring met beide opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv9dYWl04nhdwWJ4g8R8dq8q3yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVOOE4y5dQPDCiWUqinEw3xz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Welke rc waarde zegt de aannemer te halen met schuimbeton? Als dat minder dan 6 is zou ik het die 10k extra absoluut niet waard vinden. (Uitgaande van 60 m2 begane grond).
Nieuwbouw heeft een rc van 3.7, renovatie 2.5 https://www.nederlandisol...scentrum/advies/rc-waarde . Dus een isolatie van 3.5 is prima.

Ventilatie is wat je zelf fijn vindt. Wil je na renovatie altijd ramen open zetten smorgens, dan heeft de MV weinig meerwaarde (voor deze prijs). Ben je niet gewend altijd ramen open te zetten dan is het wel nuttig.

Riet in plafonds zou ik even controleren of het goed vast zit, zoja lekker laten zitten.

Zijn de bestaande stopcontacten al geaard? Zonee zou ik inderdaad de bekabeling vervangen (of op zn minst aarde erheen trekken).

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 11-10-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
maxdevries13 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:52:
Wij willen de woning voorzien voorzetwanden,

[...]

- Wij hebben aangegeven extra stopcontacten te willen plaatsen. Het elektra is al eens vernieuwd alleen adviseert de aannemer om alle elektra te vervangen i.p.v. het doorlussen. Wat is jullie ervaring met beide opties?
Als je met voorzetwanden aan de slag gaat, wat doet de aannemer dan met de bestaande stopcontacten?

Persoonlijk zou ik bij een dergelijke verbouwing ook de elektra vervangen en het riet verwijderen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
Alles wat je niet doet geeft spijt “ had ik maar”

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
Zelfs van 3,5 naar 6 is de 10k niet waard… al is het wel een moeilijk bedrag omdat er ook vloerverwarming in zit.

Ik heb net 8,5k betaald voor 20 m2 spouw en 65m2 dakisolatie met cellulose en klimaat folie, inclusief saneren, afvoeren, opnieuw raggelwerk plaatsen, vullen met cellulose en weer afwerken met gips, zonder stucwerk. Rc Max haalbaar, minimaal 3,5

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
@Ronald , Vergaat de vloerisolatie niet in 10 jaar?

@FredvZ , de bestaande stopcontacten worden naar voren gehaald.

@99ruud99 , of het geaard is weten we dus nog niet. Met schuimbeton verwachten we minimaal 5 of mogelijk hoger dan 6 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:49
18cm PIR ipv schuimbeton en je haal nog veel hogere RC (8.5 iirc)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
maxdevries13 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:16:
@Ronald , Vergaat de vloerisolatie niet in 10 jaar?
Steenwol is in principe inert toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
Up, volgens mij zijn er meer tweakers die hier kennis van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Je gaat dit maar 1 keer doen dus doe het goed, weg met dat oude glaswol en overal je vloer hetzelfde, zelfde isolatiewaarde. Maar als dat steenwol goed zit, niet aangevreten is en je geen verschil in vloerhoogte krijgt kun je het ook laten zitten en geld besparen.
WTW is duurder in aanleg maar het scheelt je dus ook stookkosten. Je houdt warmte binnen ipv continue warmte naar buiten te blazen en kou binnen te halen met een standaard ventilatie systeem.
Je hebt het over 'laten verbouwen' een rietplafond slopen en afvoeren un je wel zelf denk ik, dat scheelt al kosten en maakt de keuze voor wel vervagen misschien interessanter?
Als je voorzetwanden laat plaatsen zal er ook iets met de elektra moeten, dat is dus het moment om ook extra stroompunten te plaatsen. Wat is het argument van e aannemer om niet door te lussen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
Vergeet niet netwerk bekabeling aan te leggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1