Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
Beste tweakers,

Ik zit met een vraag.
Ongeveer een maand geleden ben ik op vakantie mijn camera kwijt geraakt. Dom natuurlijk.
Gelukkig heb ik een doorlopende reisverzekering, die de claim in behandeling heeft genomen en tot uitkering van een bedrag is over gegaan.

Nu heb ik een meningsverschil met de verzekering over het uitgekeerde bedrag.
De verzekering geeft aan 2.7% per maand dat de camera oud is in mindering te brengen.
De camer is 28 maanden oud, dus men rekent 2.7%x28= 75.6% minus de nieuwwaarde van 514: 125 Euro.

Volgens mij klopt deze berekening niet, want men moet in mijn ogen de 2.7% telkens weer van de vorige maand aftrekken:

€514,94
€501,04
€487,51
€474,35
€461,54
€449,08
€436,95
€425,15
€413,68
€402,51
€391,64
€381,06
€370,78
€360,76
€351,02
€341,55
€332,32
€323,35
€314,62
€306,13
€297,86
€289,82
€281,99
€274,38
€266,97
€259,76
€252,75
€245,93
€239,29

En dus uitkomen op een uitkering van 239,29, welk ook meer in lijn ligt met wat de camera (2e hands) nog waard is.
Ik ben nog in gesprek met de verzekering, maar wat vinden jullie?
Ik wil hier geen slaatje uit slaan, maar vind het verschil wel erg hoog en voor die 125 euro is het onmogelijk een vervangende camera te kopen.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Zie de polisvoorwaarden.

Vrijwel altijd wordt er uitgegaan van lineaire afschrijving (wat de verzekering hier ook doet).

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 11-10-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:48
Dit soort dingen worden vrijwel altijd lineaire afgeschreven... de prijs nieuw wordt dus gewoon in stukjes van 2,7% gehakt. Maar daar kan je de voorwaarden op naslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56
ZtaaB schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:15:
Beste tweakers,

Ik zit met een vraag.
Ongeveer een maand geleden ben ik op vakantie mijn camera kwijt geraakt. Dom natuurlijk.
Gelukkig heb ik een doorlopende reisverzekering, die de claim in behandeling heeft genomen en tot uitkering van een bedrag is over gegaan.

Nu heb ik een meningsverschil met de verzekering over het uitgekeerde bedrag.
De verzekering geeft aan 2.7% per maand dat de camera oud is in mindering te brengen.
De camer is 28 maanden oud, dus men rekent 2.7%x28= 75.6% minus de nieuwwaarde van 514: 125 Euro.

Volgens mij klopt deze berekening niet, want men moet in mijn ogen de 2.7% telkens weer van de vorige maand aftrekken:
Dat zie je verkeerd. Het is elke maand 2,7% van de oorspronkelijke waarde.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
Ergens in de polisvoorwaarden zal ook wel staan dat cameras etc in 36 maanden / 3 jaar wordt afgeschreven. Dat komt overeen met 2.7777% per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Dat kan ik niet uit de voorwaarden opmaken:

Vergoeding van de waarde van spullen in geld
Wij vergoeden:
- de nieuwwaarde, als de spullen niet ouder zijn dan 1 jaar. U moet wel kunnen bewijzen dat de spullen niet ouder zijn dan 1
jaar, anders vergoeden wij de dagwaarde;
- de dagwaarde, als de spullen ouder zijn dan 1 jaar.
Van de vergoeding trekken wij de waarde van eventuele restanten af.
Met nieuwwaarde bedoelen wij het bedrag dat nodig is om dezelfde en gelijkwaardige spullen nieuw te kopen.
Met dagwaarde bedoelen wij de nieuwwaarde net voor de gebeurtenis, verminderd met een bedrag voor waardevermindering
door ouderdom of slijtage

Maar het zal vast ergens dichtgetimmerd zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
De verzekeraar zal ergens een afschrijvingstabel hebben of de tabel gebruiken die de vakhandel ook gebruikt voor garantieregelingen (waar heel veel op af te dingen is).

Dit biedt overigens wel enige ruimte om te reclameren / onderhandelen als het niet direct is vastgelegd. Je kunt sowieso een tegenvoorstel doen op basis van tweedehands prijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 11-10-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het is geen rente, dus niet per se cumulatief. In dit geval geven ze duidelijk aan dat het 2,7% per maand is. Dus dan klopt het wat ze doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Ik vind het zelf helemaal niet zo duidelijk want de 2.7% komt pas naar boven na een claim. Staat namelijk niet in de voorwaarden.
Ik begrijp het wel, maar ben het er niet mee eens.
Heb er nog een mail aan gewaagd en zie wel wat eruit komt. Ik ga ook niet eindeloos door, maar niet geschoten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:15
Als je jouw berekening gebruikt dan is de camera na 10 jaar nog 4% vd nieuwprijs waard.

Op zich best aardig, maar ik ben nog niet vaak een niet-lineaire afschrijving tegengekomen eigenlijk. Misschien bij gebouwen die ter hoogte van de (niet-lineaire) hypotheek worden gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ZtaaB schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:38:
Ik vind het zelf helemaal niet zo duidelijk want de 2.7% komt pas naar boven na een claim. Staat namelijk niet in de voorwaarden.
Ik begrijp het wel, maar ben het er niet mee eens.
Heb er nog een mail aan gewaagd en zie wel wat eruit komt. Ik ga ook niet eindeloos door, maar niet geschoten….
Google: NAAM_VERZEKERING afschrijvingslijst

Als voorbeeld: https://unigarant.nl/wp-c...-afschrijvingslijst-2.pdf of https://www.klaverblad.nl/home/afschrijvingslijst.htm

Bij die eerste kom je dan uit op die: "Foto-, film- en videoapparatuur" en dan "< € 750":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpzjEc2NpIhc9vFLAlzbI-XjIeg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Fe8qPdnFn5iZVK7Abt2bFBL.png?f=user_large

Bij jouw verzekering val je met die 514 net in een 3 jaar afschrijving omdat die polisvoorwaarden voor dat artikel wellicht anders zijn en dan zie je in mijn voorbeeld dat je dan op de rij van < € 200 kijkt naar die 3 jaar / 36 mnd / 2,78% per maand.

Edit; ook gelijk hierna even bedenken of je wel bij de juiste verzekering zit. Ik vind in deze twee voorbeelden voor jouw situatie al twee verzekeringen die meer zouden uitkeren dan jij nu gaat krijgen. Dat is een afweging.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 11-10-2024 12:45 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

SmurfLink schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:33:
Het is geen rente, dus niet per se cumulatief. In dit geval geven ze duidelijk aan dat het 2,7% per maand is. Dus dan klopt het wat ze doen.
Nou, duidelijk zou zijn, 2,7% van de nieuwwaarde zodat duidelijk is waar die 2.7% over genomen is. Maar onder de streep is het gewoon een simpele 'afschrijving in 3 jaar' waarbij elke maand de waarde met

1/(3 x 12)=0.0277777...

vermindert. Eigenlijk matse ze je al door dit percentage naar beneden af te ronden ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Beter waren ze wat duidelijker geweest in de communicatie ;)
Bij de berekening van de dagwaarde hanteren wij een afschrijving van 2,7% per
maand.
Want dit geeft in mijn ogen wel wat ruimte voor speculatie. Maargoed, ik wacht het antwoord af op mijn mail en zal de uitkomst in dit topic delen.
Als ze in een onwaarschijnlijk geval teveel zouden uitkeren hadden ze mij natuurlijk niet gehoord geef ik eerlijk toe :+
Bedankt voor de inzichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Ik zou overwegen om een claim van 125 Euro niet in te dienen.

Na een x aantal claims per jaar of per polis krijg je aanvullende voorwaarden opgelegd.

PVO

Pagina: 1