Wat zijn de beste bewegingssensoren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:30
Ik ga mijn bewegingssensoren vervangen en ik ben benieuwd naar wat de beste van de beste sensoren zijn.

Ik heb een draadloze Philips Hue-sensor en die reageert naar mijn gevoel direct. Ook reageert hij al een jaar in 100% van de gevallen dat hij moet worden getriggerd. Daarnaast heeft hij een lux-sensor zodat hij ook nog eens heel dynamisch is in te stellen.

Zijn er andere sensoren met dezelfde betrouwbaarheid en reactiesnelheid als de Philips Hue-bewegingssensor?

Ik ben absoluut niet op zoek naar “goed genoeg” of “dit werkt ook wel” of “als je ook naar de prijs kijkt”. Ik ben heel benieuwd naar wat de beste van de beste bewegingssensoren op de markt zijn.

Ik heb uiteraard in de Pricewatch gekeken en reviews gelezen, maar vaak ontbreekt daar een referentiekader. Iemand die nog nooit met sensoren heeft gewerkt en nu wat goedkopere sensoren heeft kan er heel blij mee zijn, maar die komen naar mijn ervaring niet in de buurt van de reactiesnelheid en betrouwbaarheid van een sensor van Philips Hue. Zijn er websites met wellicht professionele reviewers die wel een goed referentiekader hebben?

Zelf hoop ik dat de beste sensoren allemaal draadloos zijn en Zigbee ondersteunen en minder kosten dan de Philips Hue-sensoren, maar ik heb dat bewust uit de titel en vragen gelaten, want ik hoop met dit topic de beste sensoren te vinden en niet alleen sensoren die in een bepaald keurslijf passen.

Van welke bewegingssensoren ben jij onder de indruk?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik ben zelf tevreden over de 5-tal Sonoff SNZB-03 sensoren welke ik gebruik, maar het enige vergelijkingsmateriaal wat ik zelf lange tijd in gebruik heb gehad zijn de Oude Ikea Tradfri sensoren.

Waar wil je ze in gaan zetten? Wat voor afstand? Als je de beste van de beste aanwezigheidssensoren in huis wil halen zou ik mij gaan verdiepen in mmWave sensoren. Bij een aantal ruimtes heb ik zelf de keuze gemaakt om deursensoren in te zetten waar ik voorheen nog een bewegingsensor had hangen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 11-10-2024 14:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
mmWave is de beste oplossing als je situaties wil voorkomen dat de lamp uit gaat wanneer je op de pot zit voor een nummer 2 en niet om de x aantal minuten even wil zwaaien.

Enige nadeel aan mmWave is dat ze een veel hoger verbruik hebben dan de conventionele PIR sensoren en je dus met een voedings issue kan komen te zitten (ik had nergens op de wc een stopcontact zitten ;) ) maar tegenwoordig zijn er ook plafond units te koop die direct aan 220v geknoopt kunnen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door R2D2 op 11-10-2024 12:29 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:58
+1 voor mmWave sensors. Heb daar nu 2 van in gebruik en ook nog KAKU PIR sensors, maar wat een verschil.
Reageren direct en altijd. Ook als het licht net uit is gegaan zijn ze direct weer actief. PIR heeft een vertraging.
Minpunt zou kunnen zijn dat ze ook door een gesloten deur reageren. Maar aan de andere kant is dat ook een voordeel, want nu is het licht in de hal al aan als ik voor de deur sta. Hangt ook wel af van hoe ver de sensor van de deur af zit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
D4NG3R schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:08:
Ik ben zelf tevreden over de 5-tal Sonoff SNZB-03 sensoren welke ik gebruik, maar het enige vergelijkingsmateriaal wat ik zelf lange tijd in gebruik heb gehad zijn de Oude Ikea Tradfri sensoren.

Waar wil je ze in gaan zetten? Wat voor afstand? Als je de beste van de beste aanwezigheidssensoren in huis wil halen zou ik mij gaan verdiepen in mmWave sensoren. Bij een aantal ruimtes heb ik zelf de keuze gemaakt om deursensoren in te zetten waar ik voorheen nog een bewegingsensor had hangen. :)
Thanks, maar ik denk niet dat die in mijn geval een upgrade zijn of in de buurt komen van Philips Hue-sensoren.

En gewoon overal. Qua afstand ben ik al gewend aan werken met workarounds (meerdere in de woonkamer bijvoorbeeld), maar het is wel een goede vraag!

Deursensoren zijn inderdaad ook erg handig in huis!
R2D2 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:27:
mmWave is de beste oplossing als je situaties wil voorkomen dat de lamp uit gaat wanneer je op de pot zit voor een nummer 2 en niet om de x aantal minuten even wil zwaaien.

Enige nadeel aan mmWave is dat ze een veel hoger verbruik hebben dan de conventionele PIR sensoren en je dus met een voedings issue kan komen te zitten (ik had nergens op de wc een stopcontact zitten ;) ) maar tegenwoordig zijn er ook plafond units te koop die direct aan 220v geknoopt kunnen worden.

[YouTube: This DIY mmWave Presence Sensor Changed Everything - LD1125H | digiblurDIY]
Oh, dat klinkt allemaal wel heel sexy! Voor een paar tientjes je huis vol hangen met radar, wat een wereld leven we in..!

Ik ga dit sowieso proberen, want dit is gewoon cool. Bedankt voor de tip!
JukeboxBill schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:38:
+1 voor mmWave sensors. Heb daar nu 2 van in gebruik en ook nog KAKU PIR sensors, maar wat een verschil.
Reageren direct en altijd. Ook als het licht net uit is gegaan zijn ze direct weer actief. PIR heeft een vertraging.
Minpunt zou kunnen zijn dat ze ook door een gesloten deur reageren. Maar aan de andere kant is dat ook een voordeel, want nu is het licht in de hal al aan als ik voor de deur sta. Hangt ook wel af van hoe ver de sensor van de deur af zit.
Thanks, dat klinkt heel goed. En in bovenstaande filmpje laat hij zien dat de gevoeligheid is in te stellen en anders denk ik dat er met een schild vast wel iets is te perfectioneren.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nadeel van mmwave is dat je ze altijd van vaste voeding moet voorzien. Op veel plekken waar je in huis een bewegingssensor het best kunt plaatsen heb je vaak geen wcd of andere makkelijke plek voor voeding. Plus een veel hogere prijs, terwijl op de meeste plekken een PIR van een tientje meer dan genoeg is.

Om op je vraag terug te komen: ik merk geen verschil tussen mijn Hue PIRs (indoor én outdoor), Aqara, Sonoff, IKEA en zelfbouw (ESP8266 + PIR en wat andere sensoren). Voelt allemaal erg snappy, zonder merkbare vertraging gaat het licht aan. Ik gebruik deze sensoren al een paar jaar naast elkaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 11-10-2024 17:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Gizz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:08:
Nadeel van mmwave is dat je ze altijd van vaste voeding moet voorzien. Op veel plekken waar je in huis een bewegingssensor het best kunt plaatsen heb je vaak geen wcd of andere makkelijke plek voor voeding. Plus een veel hogere prijs, terwijl op de meeste plekken een PIR van een tientje meer dan genoeg is.

Om op je vraag terug te komen: ik merk geen verschil tussen mijn Hue PIRs (indoor én outdoor), Aqara, Sonoff, IKEA en zelfbouw (ESP8266 + PIR en wat andere sensoren). Voelt allemaal erg snappy, zonder merkbare vertraging gaat het licht aan. Ik gebruik deze sensoren al een paar jaar naast elkaar.
Ik heb er natuurlijk nog geen ervaring mee, maar w.b.t. vaste voeding is het grootste nadeel het investeren van een vrij avondje, volgens mij. Verder is een voordeel dat je het weer mooi kunt wegwerken en/of meerdere apparaten kunt vervangen. In de keuken heb ik nu o.a. twee bewegingssensoren en iedereen ziet ze natuurlijk. Met mmWave zou ik die in de plafondlamp verwerken. En in de douche kon geen van mijn reeds gekochte PIR-sensoren door ook maar een beetje stoom kijken en had ik dus een druksensor nodig en de eerste kon weer niet tegen water. Ik denk niet dat mmWave echt duurder zou zijn dan alles dat nu in dat stomme simpele kleine kamertje is gegaan... :P

Verder hoef je natuurlijk ook niet op goedkoop en snel te focussen als je het beste van het beste wilt. Het is ook een hobby of niet. De reeds geïnstalleerde wandschakelaars werkten ook prima, maar ik vind een huis waarbij je ze niet nodig hebt gewoon veel leuker en ik denk dat iedereen hier dat gevoel wel kent :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb zowel Philips Hue, Aqara (eerste versies), en Xiaomi mmWave sensoren. Die laatste vooral in zitruimtes. Mooi weggewerkt achter het gordijn, waar net om de hoek een contactdoos zit. Werkt perfect door het gordijn, snel en heel nauwkeurig.

Hue op de plekken waar geen voeding aanwezig is,en die Aqara PIR's zijn zo lekker compact en daarmee veel minder opvallend. Wel heeft Hue de licht- en temperatuurmeting veel beter voor elkaar.
Pagina: 1