Afwerking hoge plinten i.c.m. met knieschot latten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eusl
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:32
Hoi allemaal,

Onze nieuwbouwwoning is opgeleverd met verticale latten op de knieschotten geniet om de (gepurde) kieren tussen de dakplaten te verbergen, zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xsDUNhgsWPuXQc0wyDEwC9tbOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97pbofKop7K2x7dhLc4GU6xd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN2Wji2je-J2vXjvnQshyFxqxkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xd8sIEWCXRni2mlpUe8Dcs6e.jpg?f=fotoalbum_large

Om de (plak pvc) vloer te leggen heb ik deze verticale latjes met een multi tool en een stukje vloerdeel van beneden ingekort zodat de vloer eronder geschoven kan worden. Op zich ziet dit er best strak uit.

Nu zit ik echter met de vraag hoe ik de hoge plinten ga plaatsen. In heel het huis komen dezelfde hoge plinten. De plinten zijn rechte plinten van 90x15mm voorgelakt RAL 9016 (https://www.luxuryfloors....16-verkeerswit-15952/6022). De latjes zijn 70x12mm (breed x dik) met muurverf RAL 9016. Wat denken jullie dat het mooist is?

1. De hoge plinten tussen de verticale latjes plaatsen. Dus de latjes onderbreken de plint
2. De verticale latjes nog hoger afsnijden en een continue plint plaatsen onder de verticale latjes
3. Plak plinten gebruiken
4. Afkitten in dezelfde kleur
5. Geen plint

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen!

[ Voor 13% gewijzigd door eusl op 11-10-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

(jarig!)
Optie 6: dikte van de latjes uitfrezen uit de achterkant van de plint. Of gezien de plinten maar net iets dikker zijn dan de latjes evt. ook de latjes dunner maken daar waar de plint komt zodat je minder diep hoeft te frezen in de plint.

Maar aangezien het zo te zien een vrij rechttoe rechtaan plint is (geen schuine/versierde bovenrand), zou ik denk ik voor optie 2 gaan.

Optie 1 lijkt me in elk geval niet ideaal, veel meer zaag en meetwerk, veel meer kopse kanten van plinten die je moet afwerken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 21:52

Asteroid9

General Failure

Absoluut optie 2, dat ziet er hoe dan ook het beste uit.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:28
Optie 2 met de multitool inkorten.
Plint eronderdoor en randje afkitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53
Optie 2 omdat de latten dunner zijn dan de plinten.

Optie 3, 4 en 5 zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:13
Wat gebruikelijker is, in aanvulling op optie 2. De verticale koplatten inkorten (multitool), en dan een neut eronder. De neut moet iets dikker zijn dan de plint en de koplat, en iets (5 / 12 mm) hoger dan de plint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

Op de tweede foto lijkt er een deur/luik aan de linkerkant te zitten. Hoe ga je daar de plinten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Optie 2, gevolgd door optie 3.

Dus horizontaal onder de verticale latjes langs, daarna de afgezaagde lat netjes afkitten op de horizontale plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eusl
aap schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:01:
Op de tweede foto lijkt er een deur/luik aan de linkerkant te zitten. Hoe ga je daar de plinten doen?
Klopt! Er zijn 2 zulke luikjes voor en achter het huis om achter de knieschotten te komen.

Ik zat er aan te denken dat ofwel open te laten zonder plint, of de plint op het luikje te plakken maar wel links en rechts los van de andere plinten zodat het nog open kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eusl
wortest schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:49:
Wat gebruikelijker is, in aanvulling op optie 2. De verticale koplatten inkorten (multitool), en dan een neut eronder. De neut moet iets dikker zijn dan de plint en de koplat, en iets (5 / 12 mm) hoger dan de plint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gD1EdApfp0gvvBSK7BiOPF0hwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JX9xJNFD5Y26KiwvF6XKlOot.jpg?f=fotoalbum_large
Is dit een neut?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja.

Wat je ook nog kunt doen met de deurtjes is de plint schuin afzagen zodat de plint netjes over elkaar heen valt wanneer het deurtje dicht is, dan valt de onderbreking niet zo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:36
eusl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Klopt! Er zijn 2 zulke luikjes voor en achter het huis om achter de knieschotten te komen.

Ik zat er aan te denken dat ofwel open te laten zonder plint, of de plint op het luikje te plakken maar wel links en rechts los van de andere plinten zodat het nog open kan.
Ik zou normaal gesproken ook zeggen optie 2, heb ik thuis ook gedaan. Wat wel een nadeel zou kunnen zijn, ook in dit geval, is dat het geheel mogelijk wat rommelig gaat ogen als je overal horizontale en verticale "lijnen" hebt lopen. Zeker als je dat ook nog eens gaat onderbreken bij de deurtjes, waardoor je op sommige plekken korte, ineens onderbroken plinten gaat krijgen.

Ik zou daarom optie 4 ook nog voorzichtig open houden, want dan krijg je naar mijn mening een strakker geheel. Dan laat je de deurtjes uiteraard vrij :P Alleen lijkt het op de foto's alsof er op bepaalde plekken behoorlijke ruimteverschillen zitten tussen vloer en knieschot, waardoor netjes kitten wellicht niet heel eenvoudig zal zijn, als het überhaupt al helemaal dicht te krijgen is. Maar dat is op basis van de foto's lastig te beoordelen.

Aan de andere kant: mocht kitten niet het gewenste resultaat opleveren dan kan je er altijd nog een plint tegenaan knallen. Kitten kost ook de tijd en het geld niet :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:15
Optie 2, thuis ook zo gedaan op de hoeken met knieschotten (zaten geen latjes tussen).

Neuten zeker niet, die zijn onderdeel van kozijnen en doorgangen. Aan dit latje wil je zo min mogelijk aandacht geven buiten de bittere noodzaak ervan. Dus de grote plint door laten lopen.

Met een multitool is het onderste stukje er zo af, werkt ook het snelste.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eusl
Bedankt voor de tips en ervaringen, erg gewaardeerd!
Denman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:45:
[...]
Alleen lijkt het op de foto's alsof er op bepaalde plekken behoorlijke ruimteverschillen zitten tussen vloer en knieschot, waardoor netjes kitten wellicht niet heel eenvoudig zal zijn, als het überhaupt al helemaal dicht te krijgen is. Maar dat is op basis van de foto's lastig te beoordelen.
Het valt erg mee, het is niet zo goed op de foto’s te zien maar wat een beetje golvend eruit ziet is de egalisatie die tegen de kanten is gekomen…
Pagina: 1