Vloerverwarming op bestaande radiatoraansluiting 16mm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanske82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 07:12
Beste Tweakers,

Wij zijn aan het verbouwen op de eerste verdieping. 5 jaar geleden hebben we beneden alles vernieuwd, inclusief vloerverwarming. We hebben beneden een 28mm hoofd aan/afvoer voor de 2 verdelers beneden. Vanuit deze 28mm leiding lopen 16mm leidingen per radiator naar boven naar de kamers.

Ik heb nu toch besloten om boven vloerverwarming in te frezen. Ik heb de warmte daar niet echt nodig maar het is wel een fijn idee dat het gewoon goed is. Nu was mijn idee om 1-groep verdelers aan te sluiten op de 16mm aansluitingen (of een andere hobby oplossing zoals een ventiel met Tado) . De installateur adviseert een 2e 28mm leiding naar boven. Dit kan wel maar dan komt de verdeler op onze slaapkamer en moet het vanuit daar verdeeld worden. Nadeel is dat als de kinderen de radiator aanzetten er altijd warmte wordt afgegeven waar ik het niet wil hebben (onze slaapkamer + hal). Mijn oplossing geeft warmte precies waar het nodig is en alle leiding vooraf is geïsoleerd.

Wat denken jullie? En hebben jullie tips hoe dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11
1-groep verdelers ?? is je slaapkamer maar 10m2 ofzo? Ik zou toch max 100m (liever nog 80, als je ooit WP wilt) aanhouden per groep.

16mm kan wel, maar dan zal er vrij hoge temperatuur naartoe moeten, een warmtepomp is dan niet meer echt een goede optie.

Ik zou gewoon 28mm leggen, dan is het tenminste goed, en ben je toekomstbestendig.
De lekkage van de leiding via de slaapkamer en hal is minimaal, dat zijn maar 2 leidingen (heen en weer), geen volledig slakkenhuis.

Ter vergelijking: ik heb zelf een 12 groeps verdeler in de inloopkast van mijn slaapkamer zitten, vanaf daar gaan leidingen naar alle kamers. Alles staat gewoon altijd open zodat de hele 1e verdieping altijd zo'n 20 graden is. De inloopkast (waar alle 12 groepen dus samen komen) is kouder dan de kamers, omdat hier behalve de leidingen geen slakkenhuis ligt.

[ Voor 27% gewijzigd door ConQuestador op 11-10-2024 10:54 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanske82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 07:12
Alright! Dank je. We gaan niet voor de hobby bob versie en gewoon een verdeler erop.

Totaal gaat het over 52m2 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
In die 16mm leiding kun je tot ongeveer 3kW aan warmte transporteren bij een dT van 5 graden (lage temperatuur verwarming/warmtepomp)

Bij een aanvoer in de vloer van 35 graden in hartje winter en een kamertemperatuur van 19-20 graden en een 10cm hoh afstand van je vloerverwarming heb je een afgifte van ongeveer 100W/m².
Op basis van de maximale afgifte kun je dus zo'n 30m² verwarmen met je huidige aanvoerleiding. Wanneer je nu 1x16mm per kamer hebt en je slaapkamers geen balzaal zijn, zie ik niet direct een praktisch probleem voor de werking van het systeem wat je in gedachten hebt.

Nee, het is geen gangbare aanpak voor nieuwe aanleg. Maar in bestaande panden moet je soms creatief zijn om tot het gewenste resultaat te komen zonder te moeten hakken/breken in ruimtes waar dat absoluut niet gewenst is.
Maar ik betwijfel of het nou handig is om in elke kamer een mengventiel oid te monteren ipv één centrale verdeler. Wat mij betreft liever op één plek zo'n 'onding' die dan netjes weggewerkt kan worden met een mooie geluiddempende omkasting.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.