Tv ophangen aan holle muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 22:38
Ik wou deze week de tv ophangen aan de muur met een oude beugel van Medion die de tv van de muur kan laten komen en beetje draait.
Philips 55OLED854, 55 inch en 23,7kg
Tijdens het boren merkte ik al op dat dit niet je typische muur is, zat er snel door en bleek vrij hol te zijn.
Toch geprobeerd, lange 8mm pluggen gebruikt en beugel bevestigd.
Beugel leek goed vast te zitten door er wat lichaamsgewicht aan te hangen maar toen de tv er aan hing kwamen de bovenste pluggen er snel uit.
Gelukkig hadden we de tv nog vast.

Nu twijfel ik welke methode ik best gebruik om de beugel te bevestigen aan de muur?

Holle muur pluggen lijken mij een optie maar twijfel of de buitenste laag van de muur wel sterk genoeg is hiervoor.

Chemische verankering maar aangezien deze zeer hol voelt zou deze wel is naar beneden kunnen vallen tijdens het injecteren en geen ondersteuning geven.

Via Google ben ik op een zeefhuls terecht gekomen in combinatie met chemische verankering en een draadstang, zou dit dan de beste oplossing zijn?
Maximale dikte van draadstang die door de beugel kan is M6, heb hier nog 1 liggen uit Inox die ik zou kunnen gebruiken.

Heb nu momenteel liever te kiezen voor volledig overbodige sterkte zodat ik geen zorgen hoef te hebben dat deze ooit nog los komt van de muur.
Was even schrikken toen de pluggen uit de muur kwamen zodra de tv er aan hing 😵

Hopelijk kan hier iemand mij helpen de juiste keuze te maken _/-\o_ alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Gat maken achter tv, 2 balken via gat in holle muur steken.
Muur weer dicht maken. Dat het minder perfect is, is niet zo erg, er komt een tv voor te hangen
Door nu de tv op te hangen wordt kracht verdeeld over een stuk groter oppervlak, waardoor de kracht verdeeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Enig idee welke muur het is? Moderne snelbouwers bevatten nog nauwelijks steen. Ik zou roepen: "fischer duoplug, werkt altijd"; maar als het een wand van gipsplaten is zonder OSB ofzo achter dan is het slecht gezet ga je een andere oplossing nodig hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 11-10-2024 09:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
Gewoon hollewand pluggen gebruiken, een normale plug gaat dit nooit houden.

In mijn studentenhuis vroeger had ik een 40kg zware plasma ook aan zon flut wandje hangen. Kwestie van zoveel mogelijk schroeven met juiste pluggen gebruiken.

Ik had destidjs zoiets gebruikt maar die beugel van mij was enorm. Denk dat ik wel 12 van die pluggen erin had oid :P
Afbeeldingslocatie: https://baptist.nl/uploads/products/large_16215118855612.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 11-10-2024 09:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:27
Wat voor muur heb je nou behalve hol? Gips, hout, beton?

Voor een dun gips of hout wandje zou ik gaan voor een hollewandanker. Kan je daarna vastmaken met bouten.

https://www.toggler.nl/hollewandanker

In elke bouwmarkt te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 22:38
Ik veronderstel dat het een snelbouwsteen is, maar wel veel holler dan ik ooit mee gewerkt heb.
Baseer mij enkel op het stof dat er uit kwam tijdens het boren en hoe het voelde om in te boren.

@99ruud99 Een balk steken wordt lastig in een gemetselde muur, veronderstel niet dat de muur zo hol is... 😅

@naftebakje De Fischer duo power plug net bekeken en ziet er wel enorm handig uit.
Beetje beste van een normale plug en hollewand plug in 1.
Nadeel is aangezien ik zo enorm snel door de buitenste wand van de steen ging ik enorm twijfel over de sterkte hiervan.
Is ook de reden waarom ik twijfel over een normale hollewand plug.

@laurens0619 Ja was ook mijn eerste idee, maar zoals ik hierboven al vermeld tegen naftebakje twijfel ik aan de sterkte van de buitenste laag van de steen.
Kan maar op 5 plaatsen de Beugel bevestigen, wat normaal met de pluggen die ik had ruim voldoende is, dacht 70kg aan 1 plug.
De hollewandpluggen zullen zeker sterk genoeg zijn maar of die steen het houd is iets anders, zou er meer vertrouwen in hebben moest de bevestigings plaatsen wat uitgespreider zijn, die zitten nu vrij dicht bij elkaar...

@mountaink Is dus een gemetselde muur met volgens mij een vrij Holle snelbouwsteen.

Hoe meer ik opzoek hoe meer ik de combinatie van chemische verankering, zeefplug en draadstang overweeg.
Komt wel een stuk duurder uit dan voorzien maar denk dat voor dit geval waarschijnlijk de beste keuze zal zijn.
Is voor mij al meer een kwestie van overkill te gaan in sterkte aangezien ik niet kan zeggen welke steen er gebruikt is, tenzij ik er 1 uitkap natuurlijk maar dat is niet de bedoeling...

Moest dit eender welke andere wand zijn, normale snelbouw, beton, Gyproc, hout,.... Was dit een stuk makkelijker geweest 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

@Lagoyaz Ik heb op mijn holle gipswand deze gebruikt:
https://www.fischer.nl/nl...lewandplug-fischer-duotec

Voor de zekerheid heb ik een houten plank achter de TV gemaakt in de breedte met 8 van die dingen en daar de beugel aan gehangen zodat de krachten beter verdeeld worden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
Je hebt een snelbouw stenen muur. Chemisch anker dus: YouTube: SMART - chemisch anker in metselwerk

Of holtes injecteren vooraf met Roodband.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 11-10-2024 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
gaaf, ken ik helemaal niet
Ik zou het advies van @pennywiser volgen :) Klinkt alsof dat het is

Verder eens mbt fischer. Los van deze use case adviseer ik altijd een pot te hebben staan :P
https://www.amazon.nl/fis...x30-750uds/dp/B089MQ7LH6/
https://www.amazon.nl/dp/B01FOKJA7E/

[ Voor 51% gewijzigd door laurens0619 op 11-10-2024 13:01 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Als je bang bent dat de substantie naar beneden weg valt, moet je helaas meer injecteren. Zo'n holte is volgens mij helemaal niet zo heel groot dus je voelt vanzelf wel weerstand als deze vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:09
Chemische ankers zijn inderdaad een goed idee.
Alternatief is eerst een dun houten/metalen latje aan de muur bevestigen (waar je dus zoveel schroeven+pluggen kan indraaien als je wenst) en de beugel vervolgens daarop bevestigen. Komt de TV wel iets verder van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
slim_fan schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:14:
Chemische ankers zijn inderdaad een goed idee.
Alternatief is eerst een dun houten/metalen latje aan de muur bevestigen (waar je dus zoveel schroeven+pluggen kan indraaien als je wenst) en de beugel vervolgens daarop bevestigen. Komt de TV wel iets verder van de muur.
Hoe maak je die vast dan? Check even formaat van de TV :)

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 11-10-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pennywiser schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Hoe maak je die vast dan? Check even formaat van de TV :)
Boutjes verzonken achter naar voren door de plank heen, zo hangt mijn 65 inch tv strak aan de muur.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
franssie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Boutjes verzonken achter naar voren door de plank heen, zo hangt mijn 65 inch tv strak aan de muur.
De plank hoe maak je die vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pennywiser schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

De plank hoe maak je die vast.
Met die chemische ankers of duotec pluggen, afhankelijk van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
franssie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Met die chemische ankers of duotec pluggen, afhankelijk van de muur.
Maar daar zit dan steen achter dus diep schroeven gaat niet, ik zie het voordeel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pennywiser schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Maar daar zit dan steen achter dus diep schroeven gaat niet, ik zie het voordeel niet.
Het voordeel is dat je de krachten beter verdeeld over een groter oppervlak. Bij veel beugels zitten de gaten dicht bij elkaar waardoor het moment veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
franssie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:26:
[...]

Het voordeel is dat je de krachten beter verdeeld over een groter oppervlak. Bij veel beugels zitten de gaten dicht bij elkaar waardoor het moment veel groter is.
Op gipsplaat misschien, op een stenen muur met chemische ankers is dat niet nodig.
Pagina: 1