Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 20:07
Mijn werkplek op zolder is een open ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybhYoiBFidFV3xbSI0exNmw_--Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woK15RcZgUH0tzm9Khl48WtW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA4qYoL77lyhb7EIZOlJ74lxmxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0199eY663CiwgsQsVW6FCRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Met de lagere temperaturen is het daar echt koud. Ik had voorheen een elektrische kachel die ik onder mijn bureau plaatste om wat warmte te krijgen maar die heeft het begeven. Ik zit nu te kijken wat ik nu het beste kan doen om het ook daar warm genoeg te krijgen.

Welk type verwarming kan ik het beste gebruiken/aanschaffen? Ik zit al te kijken naar het plaatsen van een deur om de opening af te kunnen sluiten zodat de warmte niet (makkelijk) ook weer verdwijnt.

[ Voor 41% gewijzigd door DeRooney op 11-10-2024 09:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:24
Ik neem aan dat je zolder geïsoleerd is? Is je zolder gigantisch? Want kijkend naar het dak/muren lijkt het alsof dit ongeveer 1/2 tot 1/4 van je totale zolder is.
Ja, een deur helpt, maar de ruimte is erg klein waardoor je een ventilatie probleem krijgt.

Zijn je dak en dakraam goed geïsoleerd? Je kan een tapijtje leggen onder je bureau, dat voelt meteen warmer.

Qua verwarming; infrarood paneel als je er niet hele dagen zit. Airco is ook optie, als isolatie goed is (anders waait warme lucht weg).

Beste is natuurlijk maatregelen combineren, zolder isoleren, zeker zo'n dakraam kan een koudebrug vormen. Tapijt onder bureau leggen (hoogpolig werkt beste). EN een verwarmingsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Misschien is een verwarmde bureaumat nog een optie? Ik heb een mat van 80x50cm onder mijn toetsenbord en muis liggen. Daardoor niet alleen warme handen maar na verloop van tijd wordt ook de onderkant van het bureau warm.

Verbruik ligt rond de 40W.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit neigt imho erg naar een IR paneel oplossing. Daar is een apart topic met ervaringen over.
Een deur of zwaar gordijn is zeker een goed idee.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
99ruud99 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:05:
Ik neem aan dat je zolder geïsoleerd is? Is je zolder gigantisch? Want kijkend naar het dak/muren lijkt het alsof dit ongeveer 1/2 tot 1/4 van je totale zolder is.
Ja, een deur helpt, maar de ruimte is erg klein waardoor je een ventilatie probleem krijgt.

Zijn je dak en dakraam goed geïsoleerd? Je kan een tapijtje leggen onder je bureau, dat voelt meteen warmer.

Qua verwarming; infrarood paneel als je er niet hele dagen zit. Airco is ook optie, als isolatie goed is (anders waait warme lucht weg).

Beste is natuurlijk maatregelen combineren, zolder isoleren, zeker zo'n dakraam kan een koudebrug vormen. Tapijt onder bureau leggen (hoogpolig werkt beste). EN een verwarmingsbron.
Ja, zolder is geïsoleerd. Al is niet de gehele zolder even goed geïsoleerd. Het laatste stuk tot de nokb is minder goed geïsoleerd.
De ruimte op de foto is ongeveer 1/4e denk ik, de voorzolder ook 1/4. Achter de groene wand zit de slaapkamer van mijn dochter, die is groter, de andere helft van de zolder.
Achter het bureau zitten de knieschotten, maar daarachter is het ook geisoleerd.

Op de voorzolder zit aan de kant waar ik ook zit, ook nog een dakraam, ongeveer de helft in breedte van het dakraam bij mijn werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
mkleinman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:10:
Misschien is een verwarmde bureaumat nog een optie? Ik heb een mat van 80x50cm onder mijn toetsenbord en muis liggen. Daardoor niet alleen warme handen maar na verloop van tijd wordt ook de onderkant van het bureau warm.

Verbruik ligt rond de 40W.
Mijn handen zijn niet echt een probleem. Ik merk dat ik vooral onder mijn bureau bij mijn benen kou voel. Ik dacht dat die wellicht ook met tocht te maken heeft en dit voor een deel op te lossen is met het plaatsen van een deur bijv.

Overigens is het in de zomer al snel niet te harden vanwege de warmte. Daarom zit ik te denken of zo’n airco unit handig zou zijn maar dat heeft wat meer voeten in de aarde vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Nu, als je wacht tot 1 januari krijg je premie als je rekening houdt met ventilatie bij de verbouwing.

Ps, verwijder de foto even, je hebt je id kaart en email op foto gezet @DeRooney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DeRooney schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Mijn handen zijn niet echt een probleem. Ik merk dat ik vooral onder mijn bureau bij mijn benen kou voel. Ik dacht dat die wellicht ook met tocht te maken heeft en dit voor een deel op te lossen is met het plaatsen van een deur bijv.

Overigens is het in de zomer al snel niet te harden vanwege de warmte. Daarom zit ik te denken of zo’n airco unit handig zou zijn maar dat heeft wat meer voeten in de aarde vermoed ik.
Airconditioning laten aanleggen is ietwat bewerkelijk. Ik heb het thuis in 2020 gedaan vanwege COVID en dezelfde reden dat het in de zomer niet te harden was op mijn kantoor. Wel meteen gekozen voor een triplesplit dat we onze woonkamer, slaapkamer en boven het kantoor konden koelen en verwarmen.

Voor het verwarmen met een airco zit je met nog een probleem in jou geval. Warme lucht stijgt op en de binnenunit komt hoog te hangen. Wat je dus gaat krijgen is dat je hoofd warm aan voelt terwijl je voeten koud blijven.

Vorig jaar hebben we de vloer in de woonkamer vervangen waardoor de vloerverwarming uit moest. Toen hebben we een paar dagen met de airco verwarmt met hetzelfde resultaat; Zweet op je voorhoofd van de hitte en koude voeten hebben. ( niet ideaal ).

Misschien dan een idee om een infraroodpaneel onder je bureau op te hangen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeRooney
Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht!

Dat elektrische kacheltje had ik ook bewust onder mijn bureau bij mijn benen om daar in die beperkte ruimte te verwarmen.
Ik ga eens kijken of ik met zo’n ir paneel op die plek kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

DeRooney schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:47:
Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht!

Dat elektrische kacheltje had ik ook bewust onder mijn bureau bij mijn benen om daar in die beperkte ruimte te verwarmen.
Dat gaat vast, maar zit je wel haast 'vast' aan een laag vermogen (bijv 300W) omdat het anders onaangenaam wordt. Dat lage vermogen is in eerste instantie wellicht een voordeel, maar dan heb je in heel de ruimte ook maar slechts die 300W aan thermisch vermogen bijv.
Een elektrisch convector kacheltje op die plek verwarmt juist gelijkmatiger en warmt alles om je heen ook wat op.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 11-10-2024 09:51 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-07 13:55
99ruud99 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:39:
Nu, als je wacht tot 1 januari krijg je premie als je rekening houdt met ventilatie bij de verbouwing.

Ps, verwijder de foto even, je hebt je id kaart en email op foto gezet @DeRooney
Heb je hier informatie over?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:48

DukeBox

loves wheat smoothies

DeRooney schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:47:
FYI, met IR verwarm je niet de plek, maar jezelf. Dat is het grootste verschil met een normaal kacheltje. Daardoor kan de warmte ook effectiever zijn ondanks dat het nog steeds COP 1 verwarming is. Met de nadruk op 'kan' want door de directe warmte heeft voornamelijk de persoon die er recht voor/achter zit er comfort van.

Maar verder zou ik als de rest van het huis niet verwarmt hoeft te worden en het om een eenpersoons werkplek gaat in eerste instantie ook IR overwegen.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 11-10-2024 09:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Dan zal het inderdaad echt onder het bureau moeten komen (als is “bureau” teveel eer voor een meubelpaneel dat op 2 IKEA ladekastjes ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17-07 21:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou beginnen met eens een gordijntje op te hangen in die tussenopening, dat icm met gewoon een kacheltje zou echt wel genoeg moeten zijn.

Een IR paneel onder je bureau had ik ook, beviel niet. Een IR voetenwarmertje heb ik ook, bevalt wel

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
bonzz.netninja schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:59:
Ik zou beginnen met eens een gordijntje op te hangen in die tussenopening, dat icm met gewoon een kacheltje zou echt wel genoeg moeten zijn.

Een IR paneel onder je bureau had ik ook, beviel niet. Een IR voetenwarmertje heb ik ook, bevalt wel
Wat beviel jou er niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:48

DukeBox

loves wheat smoothies

Kan ook prima onder het bureau. Zelfs die kleine klap paneeltjes zoals https://www.bol.com/nl/nl...10-watt/9300000114132405/ doen het een beetje. Je moet dat echt zien als een klein dekentje over je benen want de temperatuur en straling haalt het niet bij een normaal paneel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:34
Airco boven het trapgat voor verwarmen in de winter en koelen in de zomer? Met koelen profiteert dan een groot deel van het huis...Moet je de buitenunit wel op een fatsoenlijke manier kwijt kunnen/kunnen bereiken vanaf die locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
@soepah enkel in België, maar zag aan zijn fotos dat ts van België is.

https://www.demorgen.be/p...ij-verbouwingen~b1a747a9/

Ook Fluvius bericht erover, maar daar staat enkel de hoogte in, niet de berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17-07 21:04

bonzz.netninja

Niente baffi

DeRooney schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Wat beviel jou er niet aan?
alleen de bovenkant van mijn benen werden warm, de achterkant van mijn benen des te kouder

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Alles in de 'schaduw' van de straling wordt niet warm.

Dit is momenteel in het kantoor van mijn vrouw (met d'r 22,5 graad O-) )
Paneel heater met PID regeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_DHkkimm-z5x9T0QNdHjaUJFrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7g4kqwn5tfKwMgGYIQHfkdK.png?f=fotoalbum_large

Dit warm dus (wel) de hele ruimte op.
@DeRooney beviel de oplossing die je voorheen had (niet)?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Beperkt. Ik had een joggingbroek over mijn gewone broek aan voor mijn benen en de elektrische kachel. Die stond onder mijn bureau maar dat stond niet echt lekker, warmte uitlaat zat op een onhandige plek of in de weg voor mij om te kunnen zitten. Maar die laatste doet het niet meer toen ik hem laatst voor het eerst weer wilde gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
99ruud99 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:08:
@soepah enkel in België, maar zag aan zijn fotos dat ts van België is.

https://www.demorgen.be/p...ij-verbouwingen~b1a747a9/

Ook Fluvius bericht erover, maar daar staat enkel de hoogte in, niet de berekening.
Oh joh? Op basis waarvan op de foto's denk je dat ik Belgisch ben dan?
Ik woon in Nijkerk, NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:40

Barrycade

Through the...

Denk aan je card reader, die gebruiken ze in België om zich te legitimeren bij de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Precies, die gebruiken we in Nederland eigenlijk nooit icm id kaart.

De Nederlandse versie van "premie" is subsidie, helaas niet op ventilatie :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeRooney
99ruud99 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:17:
Precies, die gebruiken we in Nederland eigenlijk nooit icm id kaart.

De Nederlandse versie van "premie" is subsidie, helaas niet op ventilatie :(
Ah, vandaar!

Tenzij je wilt kunnen thuiswerken bij een specifieke overheidsorganisatie. Dan gebruik je die wel (en is het niet mijn Europese identiteitskaart die erin zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Ik denk dat ik maar voor zoiets ga :
https://www.gaslooswonen....l-met-3-warmtestande.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4SaAIbGoIeudG4agHxe7A9Slro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Ykz5bLfrGQGhikdle54df6f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door DeRooney op 17-10-2024 13:10 ]

Pagina: 1