Advies uitbouw buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:35
Mijn buren willen een uitbouw maken van een paar meter. Op zich geen probleem. Het is een rijtjeshuis. Het meest voor de hand ligt om de muur door te trekken. Het zou dan wel zo zijn dat de buitenmuur daarmee ook een stukje op mijn erf komt. Uiteindelijk is het natuurlijk maar centimeter werk, maar het voelt ook wel vreemd om daar "zomaar" mee akkoord te gaan.

Mijn vraag: weten jullie wat gebruikelijk is in dit soort situaties? Is het handig om bepaalde afspraken te maken? (Zonder er een halszaak van te maken.)

Het is jammer dat ik momenteel niet mee kan doen en zelf ook uitbouwen, want dat zou juist gunstig kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:26

FreakNL

Well do ya punk?

Als je in de toekomst ook een uitbouw wil zou ik toch echt de mogelijkheden onderzoeken om mee te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:14
Ja, het is heel goed om afspraken te maken. Op dit forum staan ook voorbeelden van in onmin levende buren en mislukte bouwprojecten. Ik denk hieraan:
- check jouw koopcontract, kan best een kettingbeding in staan over het dulden van een uitbouw met stukje op jouw grond;
- maak afspraken over de afwerking, kleur en materiaal.
- spreek af dat jij (of toekomstige kopers) de gevel kunnen gebruiken voor een uitbouw op jouw perceel.
- spreek af dat jij die muur nu mag gebruiken om er iets op te hangen c.q. tegen aan te groeien.
- wellicht is er aanpassing nodig van de hwa
- vanzelfsprekend, maar helaas niet altijd de praktijk, de buren zorgen voor nette oplevering van jouw tuin, schutting e.d..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:10
Eigenlijk moet je notarieel een erfdienstbaarheid vastleggen dat je de buitenmuur mag gebruiken om zaken aan te bevestigen, een eigen uitbouw in te verankeren (of geheel te vervangen tbv eigen uitbouw), etc.

Door natrekking wordt de muur namelijk van de buren.

Alternatief is een gewone overeenkomst maar die werkt niet door naar toekomstige eigenaren.

Ander alternatief is dat de buren op eigen grond blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 11-10-2024 08:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22
Optie 1) Spouwmuur over de erfgrens
> Dan is de binnenmuur van de buren gelijk
> Jij kan in de toekomst eventueel door nu te overlegen en vast te leggen daar je uitbouw aan vast maken
> Nadeel, kost je een paar cm over de erfgrens

Optie 2)
> Spouwmuur tegen de erfgrens
> Buren hebben verspringing in de muur
> nadeel, jij zal bij een toekomstige uitbouw waarschijnlijk ook tegen de erfgrens moeten bouwen

Bij akkoord
> Vragen om tekening
> inspraak op biutenmuur afwerking (bv zelfde steen als jouw woning)

Toen ik in mijn nieuwbouw woning kwam, wilde de buren graag ook een uitbouw over de erfgrens. Ze hadden geen tekening en het was mijn 1e nieuwbouw woning. Daarom heb ik ze tegen de erfgrens laten bouwen. Nu jaren later zou ik gezegd hebben, geen probleem die paar cm maakt niet uit.

[ Voor 21% gewijzigd door mcsluis op 11-10-2024 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:41
Wat @FreakNL al zei: dit is het moment om zelf ook uit te bouwen, in ieder geval deze muur netjes in het midden en qua kosten substantieel lager dan later zelf doen.

Neem aan dat zijn aannemer graag een identieke uitbouw extra maakt. Hoeft er maar één keer besteld te worden, één keer een kraan gehuurd, één keer tekeningen maken en procedures, etc.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:27
Optie 1 van mcsluis in "Advies uitbouw buren" . Die spouw heb je binnen ook zo staan. Scheelt je een boel gedoe in de toekomst mocht je zelf willen verbouwen. Die paar cm die je verliest ga je niet (noemenswaardig) missen en zoals aangegeven staat misschien wel in een kettingbeding dat je verplicht bent hieraan mee te werken... Wel afwerking netjes laten maken idd...

[ Voor 4% gewijzigd door bvdbos op 11-10-2024 09:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:13
Het is gewoon zwaar kloten als je niet samen kunt doen met de buren. De kosten liggen gewoon significant lager dan wanneer je dit in de toekomst zelf moet doen. Mijn advies: bekijk goed je financiële positie en mogelijkheden. Realiseer je ook dat bouwen in de toekomst alleen nog maar duurder wordt.

Kan het echt niet? Dan de buitenmuur mooi op de erfgrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:41

TheDane

1.618

Onze buren hebben, voordat wij hier woonden, ook een uitbouw laten zetten. Die steekt anderhalve meter verder uit dan onze uitbouw die bij bouw van de woning al geplaatst was. De regelgeving was hier in de tussentijd op veranderd.

Die uitbouw van de buren staat volledig op hun eigen grond, dus optie 2 van @mcsluis. Dit geeft bij de buren inderdaad een verspringing van +/- 20-30cm in hun woonkamer. Als je 't weet, valt 't op, maar met meubelen & kasten kun je een hele hoop opvangen.

Verder wat @FreakNL zegt: Probeer tóch mee te doen. Beter voor beide buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbrg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-05 10:50
Neem vooral ook even de volgende situatie in overweging:
De vorige bewoners van ons huis waren ook de eerste met een uitbouw. Die hebben volledig eigen grond gebruikt en de (inmiddels onze) buren hebben er weerskanten tegenaan gebouwd. Tot spijt van mijn buurman - die hoort veel leefgeluid van zijn buren aan de andere zijde, ook met een aangebouwde uitbouw. Wij horen vrijwel niets vanwege die 20-30cm verspringing.

Voor de looks is de verspringing wel een doorn in het oog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik vind het advies om nu mee te doen een beetje vreemd op het moment dat TS al aangeeft niet mee te kunnen doen. Sowieso zit niet iedereen te wachten op een uitbouw. Als je de ruimte niet nodig hebt heb je hem niet nodig.

Wat de optie betreft waarbij de buren de woningscheidende muur doortrekken: let op dat er bij de uitbouw van de buren dan ook constructief rekening mee gehouden wordt dat er in de toekomst uitbouw tegenaan komt. Ik weet niet wat voor fundering er komt maar bij een balkenfundering zal de balk op de erfgrens én het toekomstige dak van de uitbouw van TS moeten dragen maar bij voorkeur ook de balk onder de nieuwe achtergevel zal je er aan vast willen pikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 14:00
Bij mijn vorige huis stond in het contract dat een uitbouw van de buren deels op jouw grond zou worden gebouwd. Dat was nieuwbouw, mijn buurman had een uitbouw (direct vanaf de bouw) waarvan de muur op mijn grond stond. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, het gaat om 10-20cm. In mijn huidige huis heb ik een zelf een uitbouw, die er ook al sinds de bouw staat. Bij dit project was er echter geen afspraak waardoor de uitbouw op de grond van de buren werd geplaatst, ik heb nu dus binnen een verspringing van ongeveer 20cm. Die verspringing is best vervelend, het voelt veel minder als 1 huis dan wanneer de muur netjes door zou lopen. Wat contracten betreft loopt dit dus best wel uiteen, lang niet altijd staat er iets over in het koopcontract.

Mijn buren hebben jaren geleden (en ruim voordat ik het huis kocht) zelf ook een uitbouw geplaatst, die staat tegen mijn uitbouw aan. Bij de buren loopt de uitbouw wel netjes door, zonder verspringing. Als jij nu kiest om de uitbouw van de buren niet op jouw grond te laten bouwen kun jij dus op een later moment alsnog een uitbouw plaatsen die in jouw huis netjes door loopt. Voor de buren is het wel veel prettiger als de uitbouw deels op jouw grond staat. Voor mij zou het afhangen van het contact met de buren. Zijn het fijne buren? Gun ze dan die vierkante meter grond, desnoods vraag je er een kleine vergoeding voor. Zijn het buren waar je constant last van hebt? Dan kun je overwegen om er niet mee akkoord te gaan.

Het is jammer dat je nu niet de optie hebt om mee te doen, als je het idee hebt dat dit in de nabije toekomst verandert kun je nog proberen of de buren er even mee willen wachten. Het blijft een duur project, dus ik snap wel dat je het geld niet zomaar hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

Pazo

Mroaw?

Wij hebben onlangs ook een verbouwing gedaan. Onze buren erbij betrokken, wilden eigenlijk wel mee doen maar konden het financieel niet dragen. Onze uitbouw staat nu ook deels op hun grond, met zoals eerder genoemd het voordeel dat je binnenmuur recht loopt en geen verspringing hebt.

Daarnaast hebben we erfdienstbaarheidverklaring opgesteld. Daar is in opgenomen dat er er dus op de grond van buren gebouwd is, maar dat zij ook de muur mogen gebruiken voor hun aanbouw, mochten ze dat in de toekomst nog willen (zodat ook zij geen verspringing hebben). Ik raad je wel aan om die op te stellen met je buren. Hoeft niet perse officieel / via notaris, kan ook gewoon op een A4tje die jullie beiden ondertekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 11-10-2024 11:03 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:30
rickbrg schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:43:
De vorige bewoners van ons huis waren ook de eerste met een uitbouw. Die hebben volledig eigen grond gebruikt en de (inmiddels onze) buren hebben er weerskanten tegenaan gebouwd. Tot spijt van mijn buurman - die hoort veel leefgeluid van zijn buren aan de andere zijde, ook met een aangebouwde uitbouw. Wij horen vrijwel niets vanwege die 20-30cm verspringing.

Ook dat kun je weer oplossen met een (op maat gemaakte) kast bijvoorbeeld.

Maar als je het goed doortrekt dan moet dat geen extra probleem oplevere mbt geluiden. De andere 10 meter is immers ook al een (ankerloze) spouw met de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 10:26

FreakNL

Well do ya punk?

D-e-n schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:43:
Ik vind het advies om nu mee te doen een beetje vreemd op het moment dat TS al aangeeft niet mee te kunnen doen. Sowieso zit niet iedereen te wachten op een uitbouw. Als je de ruimte niet nodig hebt heb je hem niet nodig.

….
Het keyword is “nog”.

Daarmee impliceert hij dat hij het ooit wel wil.

In dat geval inkomsten naar voren halen lijkt me. Is in alles beter (denk ook aan je dak bijvoorbeeld).

Anders iig advies @Pazo opvolgen

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 11-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:32

Croga

The Unreasonable Man

rickbrg schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:43:

Dus je hebt over de gehele lengte van je huis gewoon een normale muur maar door die verspringing in het kleine stukje aanbouw hoor je minder leef geluiden? Ik betwijfel sterk of het één met het ander te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thmzy
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-05 13:19
mcsluis schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:40:
Optie 1) Spouwmuur over de erfgrens
> Dan is de binnenmuur van de buren gelijk
> Jij kan in de toekomst eventueel door nu te overlegen en vast te leggen daar je uitbouw aan vast maken
> Nadeel, kost je een paar cm over de erfgrens
Als je ambieert om zelf ooit een uitbouw te doen op een later moment zou ik bijna altijd voor deze optie kiezen.
Betekent wel dat men ook in jouw tuin gaat vervelen, maar ook daar kun je afspraken over maken.

Als je deze optie kiest leg het dan ook vast a.u.b.
Naast dat je het op zwart-wit moet zetten kun je ervoor zorgen dat het in een eventueel verkoopcontract vast komt te liggen als de buren hun woning willen verkopen ooit.
Hier is een juridische term voor, maar die kan ik niet zo even uit mijn mouw schudden.

Dit waarborgt dat als je een uitbouw plaatst je gebruik kan maken van de muur die op jouw grond staat.
Scheelt een hoop poeha.

Tevens geldt dit ook voor jezelf, als jij besluit om je toko te verkopen heb je dit als optie in jouw verkoopcontract staan wat weer perspectief biedt voor de volgende bewoners zonder gezeur en gemekker achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

Pazo

Mroaw?

Thmzy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:10:

Als je deze optie kiest leg het dan ook vast a.u.b.
Naast dat je het op zwart-wit moet zetten kun je ervoor zorgen dat het in een eventueel verkoopcontract vast komt te liggen als de buren hun woning willen verkopen ooit.
Hier is een juridische term voor, maar die kan ik niet zo even uit mijn mouw schudden.
Erfdienstbaarheid verklaring.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:49

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat ik met mijn buren heb besproken toen er een schuur tegen de erfgrens kwam:

- Er blijft ruimte op de erfgrens voor een schutting. De wand van de schuur is en blijft van mij en iedere schroef, haak, etc moet worden overlegd. Zo kan er geen onenigheid ontstaan over wat er aan mag.
De andere kant is dat inderdaad de muur op de erfscheiding komt en er volledige mandeligheid is.

- De afwerking is in overleg gegaan, hebben mijn buren ook een hand in gehad (en financieel bijgedragen). Het is immers hun zichtzijde.

- De afvoer is op hun verzoek onzichtbaar geworden.

- Ruim op tijd aangeven wanneer er hoe lang wordt gewerkt met welke mogelijke geluidshinder

Simpele afspraken die het leven net wat aangenamer maken :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:35
Bedankt voor alle reacties! Ik heb er nog eens over nagedacht.

Wat betreft het meedoen met de uitbouw: Financieel is het momenteel onhandig. Misschien belangrijker nog: de uitbouw is voor mij ook minder interessant. Ik heb al tot de helft van de breedte van het huis een uitbouw. Een soort grote bijkeuken. Deze uitbouw ligt in het verlengde van de uitbouw die de buren aan de andere kant hebben. Dus de meerwaarde is voor mij beperkt. Bovendien moet ik dan de huidige uitbouw (deels) afbreken. Dit maakt het ook wat onwaarschijnlijker dat ik of toekomstige bewoners graag opnieuw zouden willen uitbouwen. Hoewel een uitbouw over de volle breedte misschien uiteindelijk wel mooier zou zijn.

Ik heb geen informatie kunnen vinden over een kettingbeding, dus ik ga er vanuit dat die er niet is.

Eigenlijk zie ik geen grote voordelen van het meedoen in de uitbouw. En is het misschien beter om in te zetten op het bouwen op eigen grond.

Het doortrekken van de muur betekent voor mij dat
  • Ik een strookje grond kwijt ben, waarbij ook nog eens extra papierwerk komt kijken (erfdienstbaarheid verklaring)
  • er wijzigingen in de tuin nodig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 22:48
Ik heb niet alles doorgelezen, maar misschien wil je al iets voorbereiden zoals heipalen. Als je buren gaan heien dan kan je waarschijnlijk inschatten of je huidige terras en schutting op die plekken al een paal kan hebben.

Je moet dan misschien 2 schuttingdelen weghalen en wat tegels. Heien gaat doorgaans met een soort trilmachientje op rupsbanden, ongeveer zo groot als een heftruck en daarna moet er nog beton in gestort. Voor één paal is een tegeltje van 30x30 weghalen voldoende.
Misschien kan je zoiets in de onderhandeling gooien wat betreft de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:01:

Daarnaast hebben we erfdienstbaarheidverklaring opgesteld. Daar is in opgenomen dat er er dus op de grond van buren gebouwd is, maar dat zij ook de muur mogen gebruiken voor hun aanbouw, mochten ze dat in de toekomst nog willen (zodat ook zij geen verspringing hebben). Ik raad je wel aan om die op te stellen met je buren. Hoeft niet perse officieel / via notaris, kan ook gewoon op een A4tje die jullie beiden ondertekenen.
Een erfdienstbaarheid moet in dit geval wel via de notaris!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mcsluis schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:40:

Optie 2)
> Spouwmuur tegen de erfgrens
> Buren hebben verspringing in de muur
> nadeel, jij zal bij een toekomstige uitbouw waarschijnlijk ook tegen de erfgrens moeten bouwen
Bij optie 2 betekent het wel dat de bekisting (EPS) wel in je tuin zal komen.
Pagina: 1