Beste Tweakers,
Eind juni heb ik onderstaande 4 jaar oude PC overgekocht voor een vriendenprijsje, van een vriend die 'm zelf in elkaar had gezet in augustus 2020. Hij heeft 'm met schone Windows 10 (reinstall vanaf de recovery-partitie) opgeleverd. Begin augustus ben ik de PC gaan gebruiken door alles over te zetten. In de loop van de tijd kwamen er crashes opzetten, meestal zwart scherm + hangend geluid gevolgd door een reboot na enkele seconden. Om die reden ben ik alle drivers en BIOS gaan updaten, en kon ik een week lang zonder crashes verder. Maar het probleem verdween niet, zodat ik besloot om Windows nogmaals te herinstalleren. Na weer een dikke week stabiliteit begon het probleem weer. In de Event Logs zag ik telkens Event Codes 41 en 18 (met verschillende Processor APIC ID's). Dit altijd tijdens normaal desktop-gebruik, browsen en Windows-vensters. Tijdens het daadwerkelijke gamen heb ik nooit een crash gehad. Mijn vermoeden werd al gauw een hardware-probleem, maar ik ben (met ook goede hulp van een nogal verbaasde verkopende partij, hij had nooit issues gehad) eerst zoveel mogelijk gaan zoeken naar oplossingen in bijvoorbeeld de BIOS-configuratie. Naar aanleiding van wat Google oplevert met deze Event Codes heb ik dit geprobeerd:
Alvast dank!
Specs:
Eind juni heb ik onderstaande 4 jaar oude PC overgekocht voor een vriendenprijsje, van een vriend die 'm zelf in elkaar had gezet in augustus 2020. Hij heeft 'm met schone Windows 10 (reinstall vanaf de recovery-partitie) opgeleverd. Begin augustus ben ik de PC gaan gebruiken door alles over te zetten. In de loop van de tijd kwamen er crashes opzetten, meestal zwart scherm + hangend geluid gevolgd door een reboot na enkele seconden. Om die reden ben ik alle drivers en BIOS gaan updaten, en kon ik een week lang zonder crashes verder. Maar het probleem verdween niet, zodat ik besloot om Windows nogmaals te herinstalleren. Na weer een dikke week stabiliteit begon het probleem weer. In de Event Logs zag ik telkens Event Codes 41 en 18 (met verschillende Processor APIC ID's). Dit altijd tijdens normaal desktop-gebruik, browsen en Windows-vensters. Tijdens het daadwerkelijke gamen heb ik nooit een crash gehad. Mijn vermoeden werd al gauw een hardware-probleem, maar ik ben (met ook goede hulp van een nogal verbaasde verkopende partij, hij had nooit issues gehad) eerst zoveel mogelijk gaan zoeken naar oplossingen in bijvoorbeeld de BIOS-configuratie. Naar aanleiding van wat Google oplevert met deze Event Codes heb ik dit geprobeerd:
- XMP aan/uit
- PBO/CPB [Disabled] ipv [Auto]
- Global C-state Control, Power Supply Idle Control, CPPC, CPPC Preferred Cores allemaal op [Disabled] ipv [Auto], maar ook 1 voor 1 [Disabled] gehad
- CPU Loadline Calibration Control op [Mode 5] of hoger ipv [Auto]
- CMOS gecleared
- Oudere BIOS-versie teruggezet
- Gedraaid met één geheugenreepje, eerst de één en daarna de ander
- Verschillende muis/toetsenbord/beeldscherm & zowel DisplayPort als HDMI gebruikt
- SSD losgekoppeld en booten vanaf USB (zie hieronder)
- GPU via 2 parallelle stroomkabels aangesloten ipv één gedeelde kabel met 2 stekkers
- Alle temperaturen zijn gewoon netjes, ook per core gekeken met HWinfo64 in combinatie met CoreCycler
- De Windows-installatie is ook niet meer in orde, het registry lijkt beschadigd door de vele crashes, de Audio Service wil niet meer draaien en de Recovery-partitie is 'kwijt'. Ik kan nog wel booten naar Windows maar het gaat maar een paar minuten goed, Steam opstarten is vaak al te veel voor het systeem. Ik krijg inmiddels ook groene schermen, BSODs (met allerlei verschillende codes) en soms AMD driver errors in de aanloop naar een crash.
- Ik kan Linux Mint (Compatibility mode) ongeveer de helft van de keren dat ik het probeer booten vanaf een USB-stick, maar na ongeveer 1 à 2 minuten gaat het scherm op zwart (meestal gelijktijdig met een muisinput) en volgt er een reboot. De keren dat het booten niet lukt valt de PC uit tijdens het laden van Linux en reboot het.
- Het booten van een Windows 10 USB lukt tot en met het eerste scherm waar je taal en toetsenbordindeling kunt kiezen. Het bewegen van de muis zorgt voor een crash (zwart scherm) en reboot.
- Memtest86 kan ik wel draaien, dit heb ik gedaan tot en met 3 succesvolle passes.
Alvast dank!
Specs:
- MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi
- AMD Ryzen 7 3700X Boxed
- 2x Crucial Ballistix 8GB DDR4-3200 w/XMP 16-18-18-36 1.35V
- MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
- Corsair RM650 (2019)
- Kingston A2000 1TB (SA2000M8100G)