Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCD29
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:47
Beste Tweakers,

Eind juni heb ik onderstaande 4 jaar oude PC overgekocht voor een vriendenprijsje, van een vriend die 'm zelf in elkaar had gezet in augustus 2020. Hij heeft 'm met schone Windows 10 (reinstall vanaf de recovery-partitie) opgeleverd. Begin augustus ben ik de PC gaan gebruiken door alles over te zetten. In de loop van de tijd kwamen er crashes opzetten, meestal zwart scherm + hangend geluid gevolgd door een reboot na enkele seconden. Om die reden ben ik alle drivers en BIOS gaan updaten, en kon ik een week lang zonder crashes verder. Maar het probleem verdween niet, zodat ik besloot om Windows nogmaals te herinstalleren. Na weer een dikke week stabiliteit begon het probleem weer. In de Event Logs zag ik telkens Event Codes 41 en 18 (met verschillende Processor APIC ID's). Dit altijd tijdens normaal desktop-gebruik, browsen en Windows-vensters. Tijdens het daadwerkelijke gamen heb ik nooit een crash gehad. Mijn vermoeden werd al gauw een hardware-probleem, maar ik ben (met ook goede hulp van een nogal verbaasde verkopende partij, hij had nooit issues gehad) eerst zoveel mogelijk gaan zoeken naar oplossingen in bijvoorbeeld de BIOS-configuratie. Naar aanleiding van wat Google oplevert met deze Event Codes heb ik dit geprobeerd:
  • XMP aan/uit
  • PBO/CPB [Disabled] ipv [Auto]
  • Global C-state Control, Power Supply Idle Control, CPPC, CPPC Preferred Cores allemaal op [Disabled] ipv [Auto], maar ook 1 voor 1 [Disabled] gehad
  • CPU Loadline Calibration Control op [Mode 5] of hoger ipv [Auto]
  • CMOS gecleared
  • Oudere BIOS-versie teruggezet
Ook deze variabelen heb ik geprobeerd uit te sluiten:
  • Gedraaid met één geheugenreepje, eerst de één en daarna de ander
  • Verschillende muis/toetsenbord/beeldscherm & zowel DisplayPort als HDMI gebruikt
  • SSD losgekoppeld en booten vanaf USB (zie hieronder)
  • GPU via 2 parallelle stroomkabels aangesloten ipv één gedeelde kabel met 2 stekkers
  • Alle temperaturen zijn gewoon netjes, ook per core gekeken met HWinfo64 in combinatie met CoreCycler
Helaas bood het allemaal geen soelaas. Inmiddels is het 2 maanden verder en is het crashen zo vaak geworden dat de PC onbruikbaar is geworden. 
  • De Windows-installatie is ook niet meer in orde, het registry lijkt beschadigd door de vele crashes, de Audio Service wil niet meer draaien en de Recovery-partitie is 'kwijt'. Ik kan nog wel booten naar Windows maar het gaat maar een paar minuten goed, Steam opstarten is vaak al te veel voor het systeem. Ik krijg inmiddels ook groene schermen, BSODs (met allerlei verschillende codes) en soms AMD driver errors in de aanloop naar een crash.
  • Ik kan Linux Mint (Compatibility mode) ongeveer de helft van de keren dat ik het probeer booten vanaf een USB-stick, maar na ongeveer 1 à 2 minuten gaat het scherm op zwart (meestal gelijktijdig met een muisinput) en volgt er een reboot. De keren dat het booten niet lukt valt de PC uit tijdens het laden van Linux en reboot het.
  • Het booten van een Windows 10 USB lukt tot en met het eerste scherm waar je taal en toetsenbordindeling kunt kiezen. Het bewegen van de muis zorgt voor een crash (zwart scherm) en reboot.
  • Memtest86 kan ik wel draaien, dit heb ik gedaan tot en met 3 succesvolle passes.
Mijn belangrijkste vraag: welk hardware-onderdeel is hier het meest waarschijnlijk schuldig aan en kan ik het beste vervangen? Mobo, GPU, CPU of geheugen?
Alvast dank!

Specs:
  • MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi
  • AMD Ryzen 7 3700X Boxed
  • 2x Crucial Ballistix 8GB DDR4-3200 w/XMP 16-18-18-36 1.35V
  • MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
  • Corsair RM650 (2019)
  • Kingston A2000 1TB (SA2000M8100G)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Dit is wel vervelend zeg :/

Waar ik aan zit te denken is je moederbord of processor. Van beide opties heb je de juiste foutmeldingen te pakken. Je systeem gaat muurvast zitten, maar reset zichzelf niet? Dit ligt niet aan overklokken oid.

Een defecte CPU kan zulke ongein geven, maar ook een slecht moederbord (sound device is niet in orde).

Ook het feit dat het jouw Windows installatie om zeep helpt geeft aan dat er iets knap fout zit. Met software of bios settings los je dit niet op en Windows kan zich uit knap benarde situaties redden.

Plan van aanpak:
>probeer (als het kan) een andere CPU. Dit zal het een en ander meteen uitsluiten
>probeer (als het kan) een ander moederbord

Wat je meteen kan doen

>maak alle contactpunten (van je GPU, RAM, CPU) schoon met een wattenstaafje met alcohol ketonatus. Dit kan veel schelen. Als je CPU pinnetjes heeft maak je een alcoholbadje en drenk je daar de pinnen in (dus een dun laagje) en laat je de CPU zeker een hele minuut zitten. Dan schoonblazen en opnieuw monteren. Heeft je CPU geen pinnetjes, dan de contactpunten schoonmaken.
>inspecteer je moederbord grondig. Soms vind je iets, maar die kans is niet groot
>maak een YouTube filmpje van de crash, daar kun je vaak ook het eea aan aflezen
>maak een screenshot van je 'eventvwr.msc'. Dit commando opent de logboeken
>start eens op in veilige modus en als het dan fout gaat is het zeker je hardware

Nou, dit weekend heb je wat te doen, maar elke stap is weer op weg naar een probleemvrij systeem. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCD29
jimh307 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:12:
Dit is wel vervelend zeg :/

Waar ik aan zit te denken is je moederbord of processor. Van beide opties heb je de juiste foutmeldingen te pakken. Je systeem gaat muurvast zitten, maar reset zichzelf niet? Dit ligt niet aan overklokken oid.

Een defecte CPU kan zulke ongein geven, maar ook een slecht moederbord (sound device is niet in orde).

Ook het feit dat het jouw Windows installatie om zeep helpt geeft aan dat er iets knap fout zit. Met software of bios settings los je dit niet op en Windows kan zich uit knap benarde situaties redden.

Plan van aanpak:
>probeer (als het kan) een andere CPU. Dit zal het een en ander meteen uitsluiten
>probeer (als het kan) een ander moederbord

Wat je meteen kan doen

>maak alle contactpunten (van je GPU, RAM, CPU) schoon met een wattenstaafje met alcohol ketonatus. Dit kan veel schelen. Als je CPU pinnetjes heeft maak je een alcoholbadje en drenk je daar de pinnen in (dus een dun laagje) en laat je de CPU zeker een hele minuut zitten. Dan schoonblazen en opnieuw monteren. Heeft je CPU geen pinnetjes, dan de contactpunten schoonmaken.
>inspecteer je moederbord grondig. Soms vind je iets, maar die kans is niet groot
>maak een YouTube filmpje van de crash, daar kun je vaak ook het eea aan aflezen
>maak een screenshot van je 'eventvwr.msc'. Dit commando opent de logboeken
>start eens op in veilige modus en als het dan fout gaat is het zeker je hardware

Nou, dit weekend heb je wat te doen, maar elke stap is weer op weg naar een probleemvrij systeem. :(:)
Leuk dat je wil meedenken! Mijn verdenkingen zijn vooral het moederbord en daarna de GPU of PSU. De CPU heb ik de hele nacht laten draaien op CoreCycler/Prime95, alles passed dus die lijkt rekenkundig goed te zijn. Ik wil met een oude GPU en PSU (is makkelijker voorhanden in tegenstelling tot een mobo) uitsluiten dat het niet aan deze componenten ligt. Dat is nu stap 1, maar ik hoor graag als ik daarmee een denkfout maak.

Het schoonmaken van de contacten lukt misschien nog tussendoor, voordat ik een ander mobo bestel. Ik heb een 70% ethanol-oplossing, is dat ook geschikt?

Crashen in veilige modus gaat nog sneller dan in normale Windows, het lijkt wel alsof 'hoe minder het systeem belast wordt -> hoe sneller de crash'. Als ik CoreCycler even heb draaien kan een normale Windows het vrij lang volhouden. En bij booten vanaf een Windows-USB is de crash direct bij het bewegen van de muis. :'(

Overigens reset het systeem zichzelf altijd wel, na enkele seconden zwart (bij DisplayPort) of groen/zwart (bij HDMI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:06
Is het RAM nog ok? Als dat niet goed meer is kun je ook rare fratsen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 08:22
Frappuccino schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:27:
Dit. Je kan eenvoudig even laten draaien met één van de twee RAM reepjes. Bij mij heb ik ook zo eens een serie vreemde crashes kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 10:41
Hoe lang hebben die 3 passes geduurd met memtest? Langer als de gemiddelde crash? Zo ja, dan lijkt het geheugen in orde.

Je lijkt de crashes te koppelen aan muis input, probeer het eens zonder muis. Gaat dat beter?
Je zou ook nog een unbuntu live cd kunnen proberen en dan alleen commandline opstarten.

[ Voor 43% gewijzigd door ymoona op 11-10-2024 20:37 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:00
Hangend geluid, heb je in het bios het sound device al eens helemaal uitgezet? Om te testen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCD29
Frappuccino schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:27:
euchromatic schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Dit. Je kan eenvoudig even laten draaien met één van de twee RAM reepjes. Bij mij heb ik ook zo eens een serie vreemde crashes kunnen verklaren.
ymoona schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:34:
Hoe lang hebben die 3 passes geduurd met memtest? Langer als de gemiddelde crash? Zo ja, dan lijkt het geheugen in orde.

Je lijkt de crashes te koppelen aan muis input, probeer het eens zonder muis. Gaat dat beter?
Je zou ook nog een unbuntu live cd kunnen proberen en dan alleen commandline opstarten.
Memtest heb ik zo'n 3 uur laten draaien, dus ik durf RAM wel voor 99% uit te sluiten als oorzaak.
Ook heb ik de CPU een nacht aan CoreCycler o.b.v. Prime95 onderworpen, dit leverde geen fouten op waardoor de CPU goed lijkt.

Zonder muis geeft ook crashes helaas.
pennywiser schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:39:
Hangend geluid, heb je in het bios het sound device al eens helemaal uitgezet? Om te testen uiteraard.
Geprobeerd, maar maakt geen verschil. Het leek ook wel een Windows-corruptieprobleem, omdat zowel Linux Mint als een verse install van Windows wel weer geluid gaven...
Ook de WiFi-controller en Bluetooth hebt ik disabled in de BIOS, maakt geen verschil voor de crashes.

Iets algemener:
Dit weekend heb ik samen met m'n broer getest door een andere PSU en een andere GPU (NVIDIA, GTX 1080) aan te sluiten. De PSU maakte geen verschil, de GPU wel. NVIDIA drivers zijn misschien iets robuuster, want harde crashes heb ik veel minder gezien. Bij een verse Windows-install met de NVIDIA-GPU begon het scherm wel geregeld uit te vallen, en zie ik deze events:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMWWILMo42CQq5b1Sx7d2mxE9cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woRSN2iZBsslUvA7LHLUaF2D.jpg?f=fotoalbum_large
Aangezien beide GPU's in de PC van m'n broer draaien als een zonnetje verdenk ik nu wel echt het moederbord, dat lijkt niet meer goed met GPU's te kunnen werken. 8)7

Zo gauw ik een ander mobo heb getest laat ik het hier weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
JCD29 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:52:
[...]
Aangezien beide GPU's in de PC van m'n broer draaien als een zonnetje verdenk ik nu wel echt het moederbord, dat lijkt niet meer goed met GPU's te kunnen werken. 8)7

Zo gauw ik een ander mobo heb getest laat ik het hier weten.
Buiten de bekende updates om mag een systeem niet zo snel crashen.

Verder heb ik inderdaad mijn bedenkingen voor het moederbord. Fijn dat je de CPU hebt kunnen uitsluiten. Ook onboard audio moet gewoon goed werken.

Het zijn dan ook zeer hightech producten tegenwoordig dat het troubleshooten van het moederbord bijna niet te doen is. Een enkel los contactje kan heel je moederbord ruineren. Gelukkig is een nieuw moederbord niet zo duur. Houd ons even op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCD29
Update:
De afgelopen dagen heb ik getest met een nieuw moederbord (zelfde Chipset maar dit keer de Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2 (rev. 1.5) in plaats van MSI). Helaas zijn de problemen nog exact hetzelfde: een constant crashende grafische driver die zich moet recoveren, afgewisseld met momenten waarbij het hele systeem crasht met diverse BSOD-codes en dus moet rebooten.

Wel heb ik een patroon gevonden in de crashes. Wanneer ik in de Power Settings van Windows de Minimum power state op 100% zet, dan neemt de frequentie van de problemen drastisch af. Het probleem is dan nog niet weg, maar wel een stuk minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjpiGILPocKhTtyMDRif0AFgGCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NjLbBINAdRbudsnxm0CierEF.png?f=user_large
Na wat Google-zoekwerk kreeg ik de tip om naar de Vcore te kijken. Gebruikmakend van OCCT zag ik dat deze dankzij bovenstaande setting minder vaak een lage piek had. Ik heb in het BIOS van beide moederborden getest wat er gebeurt als ik de Vcore vastzet met een override op ongeveer 1,435V. En zo waar, met deze BIOS-instelling heb ik nog geen crash gehad. Zelfs als ik de power settings weer onder de 100% laat komen.

Ik weet nog niet goed wat de volgende stap moet zijn. Ik kan de langetermijn-stabiliteit wel gaan testen, maar is er waarschijnlijk iets goed mis met deze CPU? En vraagt dat om vervanging van de CPU of kan ik met deze setting nog wel verder als crashes inderdaad uitblijven?

Het nieuwe moederbord was helaas een overbodige aankoop, eens kijken of de webshop een retourzending nog acceptabel vindt.

P.S. Ik zie in OCCT dat bij een crash van de grafische driver diverse waarden pieken (of juist omgekeerd: door een diep dal gaan) tegelijkertijd met de Vcore. Waaronder ook de belasting van de GPU. Maar het is me onduidelijk wat nou oorzaak en gevolg is.

[ Voor 15% gewijzigd door JCD29 op 31-10-2024 18:51 . Reden: Alinea verkeerd gezet; toevoeging over power settings icm vaste Vcore ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCD29
Aangezien dit topic is verplaatst naar PMG een kleine bump en samenvatting:
  • De PC is alleen stabiel als ik de Vcore van de processor (Ryzen 3700X) vastzet op 1,435V. Met de stock setting krijg ik allerlei problemen
  • De problemen bestaan uit crashes in Windows met Event Codes 18 en 41, voorafgegaan door telkens crashende videodrivers maar ook andere Windows-onderdelen die corrupt raken. Dit gebeurt alleen bij relatief lage belasting van het systeem, een game (eenmaal gestart) draait soepel.
  • Crashes treden ook op in Windows Safe Mode, en bij booten vanaf een Windows-USB of Linux Mint-USB
  • Het moederbord is al vervangen geweest zonder verbetering, dus dat lijkt geen oorzaak. Ook XMP is aan/uit geweest
Mijn hoofdvraag is of ik nog verdere diagnose kan doen of dat het een kwestie is van nieuwe CPU erin zetten. Mijn hypothese is dat de CPU niet meer kan omgaan met lage voltages die het moederbord aanbiedt bij lage systeembelasting.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een CPU gaat zelden defect tenzij door fysieke schade of zwaar misbruik. We weten natuurlijk niet wat er al allemaal met de CPU gebeurd is in het verleden.

Wat ik zou doen in jouw plaats:
• Updaten naar het meest recente BIOS
• BIOS naar standaard instellingen
• XMP uit, vergeet even de hoge snelheden die het geheugen zou moeten kunnen halen en draai op JEDEC standaardsnelheden
• Draai Memtest86+ voor een uurtje of 12
• Kijk eens naar de SMART waarden van de SSD met een tool zoals CrystalDiskInfo
• Denk ook eens na over de voeding. Een onstabiele voeding kan tot vreemde crashes leiden. Jouw opmerking over de CPU die stabieler is op maximale snelheid doet mij vermoeden dat er problemen onstaan bij snel wisselende spanningen. Misschien kan je ergens een voeding lenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCD29
Admiral Freebee schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:11:
Een CPU gaat zelden defect tenzij door fysieke schade of zwaar misbruik. We weten natuurlijk niet wat er al allemaal met de CPU gebeurd is in het verleden.

Wat ik zou doen in jouw plaats:
• Updaten naar het meest recente BIOS
• BIOS naar standaard instellingen
• XMP uit, vergeet even de hoge snelheden die het geheugen zou moeten kunnen halen en draai op JEDEC standaardsnelheden
• Draai Memtest86+ voor een uurtje of 12
• Kijk eens naar de SMART waarden van de SSD met een tool zoals CrystalDiskInfo
• Denk ook eens na over de voeding. Een onstabiele voeding kan tot vreemde crashes leiden. Jouw opmerking over de CPU die stabieler is op maximale snelheid doet mij vermoeden dat er problemen onstaan bij snel wisselende spanningen. Misschien kan je ergens een voeding lenen?
Sinds september heb ik al deze zaken al geprobeerd, een andere voeding en zelfs GPU heeft er ook al ingezeten. CrystalDiskInfo gaf niks geks maar ik kan nog wel een screenshot ervan maken.

Daarom ben ik momenteel eerder geïntrigeerd dan geërgerd door het probleem. Het lijkt juist wel een zeldzaam maar niet uit te sluiten defect van de CPU te zijn. Ik weet dat de vorige eigenaar altijd MSI Game Boost aan heeft gehad, en weinig idle gebruik had maar vooral booten-gamen-powerdown deed. Maar kan ik de CPU verder nog diagnostiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JCD29 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:22:
[...]

Sinds september heb ik al deze zaken al geprobeerd, een andere voeding en zelfs GPU heeft er ook al ingezeten. CrystalDiskInfo gaf niks geks maar ik kan nog wel een screenshot ervan maken.

Daarom ben ik momenteel eerder geïntrigeerd dan geërgerd door het probleem. Het lijkt juist wel een zeldzaam maar niet uit te sluiten defect van de CPU te zijn. Ik weet dat de vorige eigenaar altijd MSI Game Boost aan heeft gehad, en weinig idle gebruik had maar vooral booten-gamen-powerdown deed. Maar kan ik de CPU verder nog diagnostiseren?
Juist. Ik was lui geweest en had gezocht op voeding maar niet op PSU :)

Het probleem met de CPU testen is dat je vrijwel altijd andere componenten mee test. Er zit iets niet juist want dat wordt aangetoond door je frequente crashes. Als je toch druk wil zetten op de CPU kan je een tool als OCCT of Prime95 gebruiken. Maar fouten daar willen niet per se zeggen dat je CPU niet meer goed is.

Heb je bij het overzetten van het moederbord overigens ook eens goed gekeken naar de pinnetjes van de CPU? Afgebroken of gebogen pinnetjes kunnen de stabiliteit ook beïnvloeden.

Mijn gok blijft RAM geheugen. Vandaar mijn advies om langer dan 3u Memtest86+ te draaien. Ja, dat kost tijd maar je wil zeker weten je RAM geheugen kunnen uitsluiten aangezien dat vaker dan niet de oorzaak is van vage crashes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-03 18:24
Ik heb toevallig van de week na 5 jaar mijn 3600x vervangen die ook crashes had met idle, direct vanaf het begin al. Load testen waren nooit een probleem. memtest86, prime95 het kon allemaal nachten lang draaien zonder enig probleem. Maar als ik gewoon normaal aan het werk was en even wat drinken ging halen dan vaak bij terugkomst was er wat gecrashed, meestal een firefox tab. Mijn crashes waren echter wel minder erg, het heeft nooit gezorgd voor een reboot.

Maanden mee bezig geweest en echte elke combinatie van bios settings geprobeerd, maar kreeg het maar niet stable. Voltage verhogen hielp wel iets maar niet genoeg. Uiteindelijk nog een nieuwe kast gekocht die toen de best gerate was voor koeling/airflow en een Noctua NH-D15, pure overkill maar ik was er ook een beetje ziek van, maar zonder resultaat.

Uiteindelijk heb ik hem wel stable gekregen door...te overclocken. Ja echt waar. En niet om meer MHz te krijgen maar puur om het stable te houden. De 3600x zou een turbo van 4.4 moeten hebben, dat heeft hij echter nooit gedaan, niet eens in de buurt. In windows turbode hij naar zo'n 4.15 en onder linux naar 4.20, dus ik had hem handmatig op 4.20 gezet omdat het zo'n mooi nummertje is. Hierdoor verloor ik wel de auto boosting, maar vermoedelijk was dat juist ook het probleem. Er is wel nog de gewone pstate scaling dus ook niet alsof hij daarmee altijd op max speed draaide.

Uiteindelijk heb ik het daarmee nog jaren uit kunnen houden en het was echt stabiel. Alleen na een paar jaar begon de degredation en moest ik de 4.20 verlagen naar 4.1750 en daarna nog een keer na 4.15 maar dat bleef stable tot ik hem verving.

Ik had gebruik moeten maken van RMA maar dat is er nooit van gekomen, ook omdat ik niet wist of de CPU of het moederbord het probleem was. Ik dacht eigenlijk lange tijd dat het het mobo was. Later heb ik echter nog posts kunnen vinden van mensen met vergelijkbare problemen en die het opgelost kregen was het uiteindelijk een CPU RMA of upgraden naar iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCD29
Admiral Freebee schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:48:

Mijn gok blijft RAM geheugen. Vandaar mijn advies om langer dan 3u Memtest86+ te draaien. Ja, dat kost tijd maar je wil zeker weten je RAM geheugen kunnen uitsluiten aangezien dat vaker dan niet de oorzaak is van vage crashes.
Ik heb dit weekend een run van 17u gedraaid op een vaste Vcore van 1,435V, en draai nu een tweede run met Vcore settings op stock. Ik weet niet zeker of die setting door Memtest wordt genegeerd of niet, dus daarom 2 runs (en langer is altijd beter sowieso). Tot nu toe alles pass en geen errors..
lekz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:05:
Uiteindelijk heb ik hem wel stable gekregen door...te overclocken. Ja echt waar. En niet om meer MHz te krijgen maar puur om het stable te houden. De 3600x zou een turbo van 4.4 moeten hebben, dat heeft hij echter nooit gedaan, niet eens in de buurt. In windows turbode hij naar zo'n 4.15 en onder linux naar 4.20, dus ik had hem handmatig op 4.20 gezet omdat het zo'n mooi nummertje is. Hierdoor verloor ik wel de auto boosting, maar vermoedelijk was dat juist ook het probleem. Er is wel nog de gewone pstate scaling dus ook niet alsof hij daarmee altijd op max speed draaide.

Uiteindelijk heb ik het daarmee nog jaren uit kunnen houden en het was echt stabiel. Alleen na een paar jaar begon de degredation en moest ik de 4.20 verlagen naar 4.1750 en daarna nog een keer na 4.15 maar dat bleef stable tot ik hem verving.

Ik had gebruik moeten maken van RMA maar dat is er nooit van gekomen, ook omdat ik niet wist of de CPU of het moederbord het probleem was. Ik dacht eigenlijk lange tijd dat het het mobo was. Later heb ik echter nog posts kunnen vinden van mensen met vergelijkbare problemen en die het opgelost kregen was het uiteindelijk een CPU RMA of upgraden naar iets nieuws.
Interessant verhaal wat erg lijkt op mijn casus, RMA is gezien de ouderdom voor mijn CPU niet meer aan de orde. Ik ga nog wat spelen met de OC-settings maar dan moet ik me eerst wat inlezen.
Gezien de prijs van een vervangende CPU wel meevalt neig ik er ook wel naar om er één te bestellen, aangezien ik dit systeem graag 'in productie' wil nemen voor dagelijks gebruik. Een stabiel gedrag met verhoogde Vcore zal waarschijnlijk tot verdere degradatie leiden en de bijbehorende problemen zit ik over een halfjaar o.i.d. denk ik niet op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-03 18:24
Inderdaad, en ook het verhaal met hogere vcore, ik denk dat de enige 2 settings waarbij ik verschil kon merken waren: hogere vcore en hogere LLC. Maar op een gegeven moment kwam ik zo hoog uit dat het niet gezond meer was. Ik dacht toen nog met betere koeling kan dat misschien de oplossing zijn, vandaar de nieuwe kast en mega koeler. Maar ook daarmee was het niet stabiel te krijgen ondanks dat het wel merkbaar beter was. Uiteindelijk de voltages maar weer verlaagd vanwege dezelfde reden als die jij aangeeft, en aangezien het toch niet volledig stable was.

OC hoeft niet zo spannend te zijn, op mijn asus bord had ik alleen dit:
Ai Overclock Tuner = D.O.C.P
CPU Core Ratio = 41.50
VDDCR CPU Voltage = Manual
VDDCR CPU Voltage = 1.35

Voltage hoefde niet eens en het heeft lang met auto gedraaid maar soms was het voltage aan de hoge kant. Ook met offset scaling bleef het hoger gaan dan ik wou en uiteindelijk maar vast gezet op 1.35.

EDIT: Maar ik had natuurlijk wel een model lagere CPU dus settings iets aanpassen naar voor model.

[ Voor 5% gewijzigd door lekz op 23-11-2024 20:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JCD29
Goed nieuws-update! Een dikke 2 weken geleden heb ik een Ryzen 5800X besteld en deze ipv de 3700X geïnstalleerd. Ik durf inmiddels wel te zeggen dat alle problemen zijn opgelost, geen enkele crash of driver error meer gekregen.

Uit nieuwsgierigheid heb ik me nog verder verdiept in VRM's, voltagemeters op de CPU zelf en in de Super IO, chipdegradatie bij Ryzens vanwege PBO, etc etc. De precieze aard van het defect van de oude CPU en wanneer dit ongeveer is ontstaan zal nooit helemaal duidelijk worden tenzij een zeer ervaren overclocker ermee zou willen spelen. CPU's zijn iets te ingewikkeld voor een snelle diagnose..

In elk geval kan ik inmiddels weer heerlijk gamen, browsen en de administratieve doen. Lessons learned: je hebt er nooit spijt van een oude muis en toetsenbord in je kast bewaard te hebben, en een niet al te grote tv kun je prima gebruiken als debugging-werkplek!

Bedankt iedereen die heeft meegedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mndv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-07 04:13
Ik heb soortgelijke problemen gehad met mijn 3700X. De oplossing was toen om alle eco settings van de CPU uit te zetten in de bios. Het probleem zat in de low power state, na een aantal jaar gebruik veroorzaakten de lagere voltages instabiliteit en crashes (degradatie?). De problemen kwamen dan ook vooral voor tijdens lichte taken zoals browsing, streamen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
JCD29 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:01:
Goed nieuws-update! Een dikke 2 weken geleden heb ik een Ryzen 5800X besteld en deze ipv de 3700X geïnstalleerd. Ik durf inmiddels wel te zeggen dat alle problemen zijn opgelost, geen enkele crash of driver error meer gekregen.

Uit nieuwsgierigheid heb ik me nog verder verdiept in VRM's, voltagemeters op de CPU zelf en in de Super IO, chipdegradatie bij Ryzens vanwege PBO, etc etc. De precieze aard van het defect van de oude CPU en wanneer dit ongeveer is ontstaan zal nooit helemaal duidelijk worden tenzij een zeer ervaren overclocker ermee zou willen spelen. CPU's zijn iets te ingewikkeld voor een snelle diagnose..

In elk geval kan ik inmiddels weer heerlijk gamen, browsen en de administratieve doen. Lessons learned: je hebt er nooit spijt van een oude muis en toetsenbord in je kast bewaard te hebben, en een niet al te grote tv kun je prima gebruiken als debugging-werkplek!

Bedankt iedereen die heeft meegedacht!
Een fijner kerstcadeau kun je niet bedenken o<:)

PBO, undervolten of overklokken doe ik niet. Mijn systeem is origineel en ik heb in mijn energie-instellingen de CPU altijd op 100% staan. Dit draait al 18 maanden probleemloos. Ook het oneindig moeten schakelen tussen diverse powerstages kan een CPU uiteindelijk doen degraderen.. De vloeistoftemperatuur van mijn AIO geeft de hele dag precies 31-32 graden aan. Als ik ga gamen gaat dit naar 33 of 34 graden, maar ook niet hoger :)
Pagina: 1