Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:30
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe desktop met 2 monitoren (Philips 241v8L). De ene monitor is aangesloten via HDMI en de ander is aangesloten via VGA. Dit zijn immers de 2 uitgangen die vrijwel standaard op een moederbord tegenwoordig zitten.

Nu bleek er groot kleurverschil te zijn in contrast/helderheid. Dus ik dacht; de monitor (Die aangesloten zat op HDMI) is niet goed, lijkt veel te heldere zwart waardes te geven in vergelijking met de andere monitor.

Deze is retour groothandel gegaan en getest. Blijkt volgens hen in orde te zijn. Dus ik een 3e monitor aangeschaft om die er eens naast te zetten. Blijkt hetzelfde probleem.

Wat blijkt nu: het verschil in helderheid ontstaat doordat de ene monitor aangesloten is op VGA en de ander op HDMI. Op moment toen ik de kabel omdraaide, was de andere monitor namelijk aanzienlijk lichter.

Voor mij is dit volledig nieuw, dat het aansluiten van 2 dezelfde monitoren op VGA en HDMI zoveel verschil geeft in kleur.

Graag verneem ik of dit bij jullie bekend is en hóe ik dit op kan lossen. DVI zit niet op deze monitor.
Een standaard videokaart erin plaatsen heeft geen zin, ook die hebben geen 2 HDMI uitgangen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:21
Haal je op de VGA monitor wel dezelfde resolutie?

VGA is analoog en HDMI is digitaal, dus je zal het nooit helemaal gelijk krijgen.
Maar je kan, neem ik aan, wel helderheid en contrast regelen op de monitors. Dat kan je op het oog doen, maar je kan ook een color analyzer kopen. Daarmee kan je ook de kleuren zoveel mogelijk gelijk krijgen.

Wat bedoel je met een standaard videokaart? Er zijn er i.i.g. zat te koop met 2 HDMI uitgangen.
https://tweakers.net/vide...Y71KbWZY5FBsXv47DxZuA4ji8

P.S.:
Heb je wel een DVI-D uitgang op je PC? Dan kan je ook een DVI-HDMI kabel pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 10-10-2024 21:21 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Dank voor je reactie.
Nee alleen VGA en HDMI uitgang op de PC.

Videokaart met extra HDMI poorten is direct erg prijzig.

Het lijkt me dat hier veel mensen tegenaan lopen die een nieuwe PC kopen die met 2 beeldschermen willen werken. Standaard is het vaak VGA + HDMI op moederborden en het verschil in beeld weergave is namelijk behoorlijk.

Met een adapter kan ik niks bereiken denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat is volgens jouw een standaard VGA aansluiting ?
Want Ik denk dat ik al 10-15 jaar geen vga aansluiting meer heb gezien op een moederbord of grafische kaart.
Ik kan op mijn AMD gpu trouwens de helderheid per scherm instellen, en gewoon op het scherm zelf de helderheid aanpassen, daar al mee gespeeld ?

En anders pik voor E15 een 2e hands gpu op : v&a aangeboden: PNY GeForce GT 520 - 1GB DDR3 - DVI-I, HDMI, VGA

[ Voor 57% gewijzigd door heuveltje op 11-10-2024 10:11 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vga op een nieuwe pc? Apart :)

Heb je ook al eens naar je vga kabel gekekn, maw die omgewisseld?
Persoonlijk zou ik niet meer investeren in vga en lekker iets moderners gebruiken. Dit soort foutjes is wel redelijk inherent aan analoge systemen, zoals vga.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Een adapter kan alleen het videosignaal splitsen naar 2 monitors. Maar dan krijg je op beide monitors hetzelfde beeld.
Aanvulling: Er zijn ook USB naar HDMI adapters verkrijgbaar, maar of het gaat werken hangt van je hardware af.

Over welk moederbord gaat het hier? Heb je alleen een on-board GPU of een losse kaart? En welke is dat dan?

Je kan er ook nog een goedkope enkele kaart bij plaatsen. Wel even uitzoeken of dat samenwerkt, maar in principe zou dat moeten kunnen.

@heuveltje Volgens de pricewatch zijn er nog steeds zo'n 200 moederborden met VGA verkrijgbaar. Zullen niet de meest moderne zijn.
Videokaarten met VGA worden wel schaars.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 11-10-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
VGA is in de computer wereld nog steeds life and kicking. hier werken we veel met thinclients en daar zit vaak een vga optie op maar word wel zeldzamer. Maar vga en hdmi verschillen veel omdat het een andere manier van aansturen is. En heb het nooit helemaal weg gekregen. zou gewoon een hdmi of dp videokaart kopen niet te duur hoeft geen 3d graphics te leveren dan zien ze er beide ongeveer hetzelfde uit.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Dank voor het meedenken.

Ja veel instap moederborden hebben HDMI en VGA als uitgang. Ik ken weinig basis modellen met meerdere HDMI uitgangen.

Het andere monitor proberen gelijk te krijgen door middel van aanpassen contrast e.d. doe ik liever niet. Heb graag dat het in de basis klopt.

@lordgandalf
Stel ik zet er een videokaart in waarop HDMI en DVI zit + DVI naar VGA koppeling. Is de kleur dan wel ongeveer gelijk? Of zal ook dat nog veel schelen qua helderheid e.d. zoals ik nu ervaar met vga en hdmi. Ingang op monitor blijft immers VGA en HDMI. Ik heb nog een nieuwe kaart liggen. DP ingang zit niet op de monitor. Philips 241v8L

Alternatief is dan een videokaart erin zetten met meerdere HDMI uitgangen, correct?

https://azerty.nl/product...2LlhryEAQYAiABEgJ-FvD_BwE

[ Voor 3% gewijzigd door martijn22222 op 11-10-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
martijn22222 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:11:
Dank voor het meedenken.

Ja veel instap moederborden hebben HDMI en VGA als uitgang.

Het andere monitor proberen gelijk te krijgen door middel van aanpassen contract e.d. doe ik liever niet. Heb graag dat het in de basis klopt.
Die instellingen zitten er niet voor niets op, je kan het i.i.g. eens proberen. Is de goedkoopste oplossing.
@lordgandalf
Stel ik zet er een videokaart in waarop HDMI en DVI zit + DVI naar VGA koppeling. Is de kleur dan wel ongeveer gelijk?
Dan gebruik je nog steeds de VGA ingang van de monitor, daar schiet je niets mee op.
Of zal ook dat nog veel schelen qua helderheid e.d. zoals ik nu ervaar met vga en hdmi. ingang op monitor blijft immers VGA en HDMI. Ik heb nog een nieuwe kaart liggen. DP ingang zit niet op de monitor. Philips 241v8L
Welke kaart is dat?
Alternatief is dan een videokaart erin zetten met meerdere HDMI uitgangen, correct?

Weet je zeker dat je daar een geschikt slot voor vrij hebt op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf

@lordgandalf
Stel ik zet er een videokaart in waarop HDMI en DVI zit + DVI naar VGA koppeling. Is de kleur dan wel ongeveer gelijk? Of zal ook dat nog veel schelen qua helderheid e.d. zoals ik nu ervaar met vga en hdmi. Ingang op monitor blijft immers VGA en HDMI. Ik heb nog een nieuwe kaart liggen. DP ingang zit niet op de monitor. Philips 241v8L

Het idee is dat als je verschillende connectors gebruikt en ook nog eens verschillende monitors dan sta je al twee nul achter want dan heb je de monitors die een ander kleur beeld kunnen hebben en dan kun je hebben dat je kabel ook nog eens verschil maakt. Snelste is om alle twee met hdmi aan te sluiten en te zien of je dan nog verschil ziet. Zoja dan kun je zoals voorgesteld nog wat adjusten dan moet je een aardig eind komen wil je het 100% gelijk hebben koop een tweede monitor zelfde type en merk en sluit deze hetzelfde aan dus een video kaart met twee hdmi poorten bijv dan zou je haast geen verschil moeten hebben. Maar ook dan is verschillen in bouw werk enz dat het nog iets verschilt dat is niet 100% te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:49

dragonhaertt

@_'.'

Welke nieuwe PC heb je gekocht?
Voor zover ik weet heeft bijna elk nieuwe moederbord wel 2 DP of HDMI uitgangen.

Ik kan alleen maar heeeele kleine (mini-ITX of uATX) moederborden vinden met 1x HDMI en 1x VGA en niks anders.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 11-10-2024 13:57 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Het andere monitor proberen gelijk te krijgen door middel van aanpassen contrast e.d. doe ik liever niet. Heb graag dat het in de basis klopt.
De basis klopt al: beide monitoren hebben hetzelfde beeld op dezelfde ingang.
Bij wisselen van de kabel gaat het beeld immers mee zeg jij.

Zoals @JukeboxBill al aanroert: aansturing via VGA analoog en HDMI digitaal zijn verschillende beestejs, de verschillen zul je echt moeten wegwerken op de monitor.

De interne elektronika stuur je aan door de menuinstellingen, in de regel is de door jou genoemde basis gelijk aan helderheid, contrast en RGB op maximaal te zetten.

Heb je ook een reden waarom je niets wilt instellen op de monitor zelf?

Alle andere oplossingen kosten meer en zullen niet het gewenste resultaat geven. Er zijn weliswaar video drivers die een aantal parameters beschikbaar hebben om in te stellen, dus misschien is er een driver beschikbaar voor jouw moederbord die dat zou kunnen?

Als voorbeeld noem ik dan nog mijn eigen opstelling ( twee Philips 328E waarvan eentje op HDMI en de ander op DP)
Brightness 20, Contrast 60, Sharpness 50, Gamma 2.2, temperature 5000K
Zet ik bij een reset de basis terug (alles op 100%) dan heb ik een soort hoogtezon in mijn gezicht.

Ik gebruik dan een willekeurig browserbeeld halverwege beide schermen en stel de schermen via hun menu in 1. zoals ik het prettig vindt op dat moment en 2. beide schermen dezelfde kleuren/contrast weergeven & done.

Er is verder geen nadeel wel voordeel: bij overschakelen naar mijn laptop (via een Dell docking) blijven beide beeldschermen hetzelfde weergeven, dus verder nooit wat te verdraaien.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Ik heb op jullie advies geprobeerd om middels monitor kleur instellingen het gelijk te krijgen. Het schijnt immers dus normaal te zijn dat de afwijking zo groot ivm HDMI en VGA kabel. Ik krijg het helaas niet voor elkaar. Beide gereset en vanaf fabrieksinstellingen begonnen.

Op de afbeelding hieronder is het linker scherm via VGA aangesloten en het rechter scherm via HDMI.
Het rechter scherm is aanzienlijk lichter qua zwart waarde dan het linker scherm.

Ik heb brightness flink omlaag gezet bij het rechtse scherm. Hierdoor komt zwart ietsjes meer in de buurt bij beide monitoren maar zodra je dan een Witte achtergrond hebt, zie je dat die bij de VGA veel helderder / witter is dan bij de rechter monitor. Hierdoor lukt het mijn inziens niet om het via instellingen zowel bij wit als zwart waarden gelijk te krijgen.

Het lijkt zelfs wel of dat de VGA qua kleurwaardes mooier in balans is (mooi donker en mooi wit) dan bij de HDMI. Zoals eerder aangegeven is de monitor en kabels al vervangen dus het zit hem niet in de hardware.

Hebben jullie nog advies in deze situatie en komt mijn ervaring overeen met die van jullie? Enige optie is anders HDMI videokaart met 2 HDMI uitgangen, ondanks dat VGA misschien zelfs wel mooier oogt.

Hoor graag jullie advies! Dank!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnXBgBqpp2TstQYtkOL_XQQFuKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckLQTYqsCPGkZ7eXCeycmCX4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dikke kans dat de verschillen door 2 dingen worden veroorzaakt.
1) analoog versus digitaal
2) HDMI instellingen staan op de tv-instellingen (limited) ipv volledig bereik.

Voor deze instelling, zie:
https://www.intel.com/con...s/000058671/graphics.html

Ik ga er van uit dat je een Intel onboard gpu hebt. Je geeft daar geen specs van op, maar het is de meest voorkomende.

Het maakt qua videokaart niet uit welke uitgangen je hebt. Alle digitale varianten zijn goed en kunnen eventueel met een verloopkabel aangesloten worden. HDMI, Displayport of DVI, het is allemaal digitaal en de snelheid is voldoende voor FullHD (de resolutie van je huidige monitoren).

VGA is analoog en wordt algemeen gezien als zwaar verouderd en niet toereikend meer op FullHD. Het ziet er een stuk vager uit dan digitaal op die resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Dank.

Begrijp ik het goed dat DVI en HDMI wel hetzelfde kleursignaal door zouden geven?

Ik heb een nieuwe GT710 Geforce liggen met daarop HDMI, DVI, VGA.
Er zit geen DVI op de monitor.

Ik kan dan wellicht de ene monitor aansluiten op HDMI rechtstreeks en de andere monitor sluit ik middels kabel via DVI van de videokaart aan met verloop naar HDMI naar de andere monitor.
White Feather schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:20:
Dikke kans dat de verschillen door 2 dingen worden veroorzaakt.
1) analoog versus digitaal
2) HDMI instellingen staan op de tv-instellingen (limited) ipv volledig bereik.

Voor deze instelling, zie:
https://www.intel.com/con...s/000058671/graphics.html

Ik ga er van uit dat je een Intel onboard gpu hebt. Je geeft daar geen specs van op, maar het is de meest voorkomende.

Het maakt qua videokaart niet uit welke uitgangen je hebt. Alle digitale varianten zijn goed en kunnen eventueel met een verloopkabel aangesloten worden. HDMI, Displayport of DVI, het is allemaal digitaal en de snelheid is voldoende voor FullHD (de resolutie van je huidige monitoren).

VGA is analoog en wordt algemeen gezien als zwaar verouderd en niet toereikend meer op FullHD. Het ziet er een stuk vager uit dan digitaal op die resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

martijn22222 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:16:
Dank.

Begrijp ik het goed dat DVI en HDMI wel hetzelfde kleursignaal door zouden geven?
Ja, DVI en HDMI zijn hetzelfde signaal (wat video betreft, dan). HDMI is simpelweg DVI + geluid (en optioneel Ethernet en nog wat andere meuk).

Zoals anderen al opmerkten is het opmerkelijk dat je nieuwe PC nog VGA heeft. Dat is een ouderwetse analoge standaard. Gezien het analoog is, is het ook niet compleet verrassend dat het beeld er niet precies hetzelfde uitziet als je beeldscherm die je digitaal hebt aangesloten.

Weet je zeker dat je geen DisplayPort hebt? Dat is de moderne manier om beeldschermen aan te sluiten. Tegenwoordig zie je steeds minder HDMI-poorten op moederborden/videokaart en meer DP-poorten.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 16-10-2024 20:25 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Ok, gaan we dat eens proberen.

Nee helaas; Intel H610 moederbord. En is een nieuw systeem.
Compizfox schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:22:
[...]

Ja, DVI en HDMI zijn hetzelfde signaal (wat video betreft, dan). HDMI is simpelweg DVI + geluid (en optioneel Ethernet en nog wat andere meuk).

Zoals anderen al opmerkten is het opmerkelijk dat je nieuwe PC nog VGA heeft. Dat is een ouderwetse analoge standaard. Gezien het analoog is, is het ook niet compleet verrassend dat het beeld er niet precies hetzelfde uitziet als je beeldscherm die je digitaal hebt aangesloten.

Weet je zeker dat je geen DisplayPort hebt? Dat is de moderne manier om beeldschermen aan te sluiten. Tegenwoordig zie je steeds minder HDMI-poorten op moederborden/videokaart en meer DP-poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50
Kijk ook eens wat er gebeurt als je Windows Calibrate Color procedures doorloopt voor beide monitoren/aansluitingen en in het bijzonder de inregeling van de Gamma. De reden dat ik hierom vraagis dat je beschrijft dat er te heldere zwartwaardes zijn; dat kan met Gamma instelling te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
martijn22222 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:28:
Ok, gaan we dat eens proberen.

[...]
Even een stapje terug: welk moederbord heb je exact? Intel H610 is de chipset en in de pricewatch kan ik geen Intel moederborden vinden met die chipset.

Ik heb wél gezien dat zowat alle moederborden met die chipset meerdere HDMI/DP uitgangen hebben. Zelfs op degene die nog een VGA uitgang hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Sito op 18-10-2024 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
martijn22222 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:28:

[...]
welk systeem? beschrijf je computer eens
Want jou ''standaard vga'' is al lang niet meer de standaard.
tuurlijk kan je nog moederborden vinden die het hebben, maar mijn systeem heeft ze niet (2 jaar oud)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Sito schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:50:
[...]

Even een stapje terug: welk moederbord heb je exact? Intel H610 is de chipset en in de pricewatch kan ik geen Intel moederborden vinden met die chipset.

Ik heb wél gezien dat zowat alle moederborden met die chipset meerdere HDMI/DP uitgangen hebben. Zelfs op degene die nog een VGA uitgang hebben.
Ik ga het nog eens na.

[ Voor 28% gewijzigd door martijn22222 op 18-10-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:49

dragonhaertt

@_'.'

Je kan ook even een foto van je aansluitingen maken op je moederbord.
Ik kan bijna niet geloven dat je geen DP én HDMI uitgang hebt.
(tenzij het een itx of heel oud moederbord is)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn22222
Helaas.. Ondanks dat het een nieuw moederbord is. Maar weer wat geleerd; voortaan altijd opletten dat er zowel display port op zit als HDMI. Enkel VGA en HDMI werkt niet zodra iemand 2 schermen wil gebruiken.

Ik ga straks eens de optie andere videokaart in combi met DVI to HDMI adapter er tussen. Dan heb ik 2 keer HDMI kabel naar de monitoren lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fT3_GTingxzcVxnT1myrvY_Fjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kbWNJGpeIET7feATxEOLCod.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat een apart apparaat. Weinig aansluitingen inderdaad. Ik zou er een goedkoop videokaartje inzetten inderdaad voor meer digitale monitoraansluitingen.

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 18-10-2024 15:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
Ziet er uit als een low budget moederbord daar zie je dit nog wel eens want het is wel een erg lege io shield.
6 usb, 3 audio, 1 PS/2 port en twee graphic ports en een netwerk poort is wel karig voor een standard board. Maar dat mag maar dan is het niet vreemd dat het problemen geeft zou toch minimaal twee display ports of een display port en een hdmi verwachten ofzo. En inderdaad zou een gpu inzetten met displayports of hdmi en dan teminste twee en dan kun je pas beslissen of monitors echt anders zijn.

Pagina: 1