Beregeningsinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullettooth84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 09:42
Hey medetweakers,

momenteel zijn we bezig met het aansluiten van de beregening / pomp / groepen etc. Situatie is als volgt:

1) Beregeningsput voorzien van zuigleiding met Voetklep
2) Zuigleiding naar kelder ingevoerd, die hier wordt aangesloten op een hydrofoorpomp
3) Vanuit hier wordt er een vedeling gemaakt richting 4 groepen, elk met magneetklep
4) Sturing wordt gedaan door een Rainbird.

Bij levering van de installatie is er ook een losse terugslagklep (Riv messing) en filter (altas filtri) meegeleverd. Nu mijn volgende vraag:
1) Terugslagklep, aan te sluiten tussen zuigleiding en pomp, of tussen pomp en groepenverdeling? Er zit al een voetklep aan de aanzuigleiding...
2) Idem voor filter, best om deze aan aanzuig of perszijde aan te sluiten?

thanks,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glennvr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 22:32
Ik heb ongeveer eenzelfde situatie (met uitzondering van de vier groepen aan de ‘perszijde’).

Ik heb geen extra terugslagklep, want op de zuigleiding zit immers al een klep. En heb het filter aan de ‘zuigzijde’ (voorkomt zand in de hydrofoorpomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hier ook filter voor de pomp. In de zuigslang grof filter en klep en dan vlak voor de pomp fijn / zand filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Let op met een filter in de zuigzijde, als die de flow teveel hindert krijg je schade aan de pomp door caviatie, goed onderhouden dus.
Een terugslagklep aan het uiteinde van de zuigleiding (in de put) is wat je wil, de rest lijkt me overbodig. Als je de pomp moet opgieten en er zit tussen pomp en zuigleiding een terugslagklep lukt dat niet.

Is het een regenwaterput? Dan is het erg interessant om daar de wasmachine op aan te sluiten, minder zeep en geen wasverzachter nodig want er zit geen kalk in.
Sowiezo interessant om het toilet hierop aan te sluiten, zolang je niet uit het toilet drinkt is het onzin dat door te spoelen met drinkwater.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullettooth84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 09:42
Bedankt voor de input, al super handig.
beneden nog wat 'bedenkingen'...
Let op met een filter in de zuigzijde, als die de flow teveel hindert krijg je schade aan de pomp door caviatie, goed onderhouden dus.
Een terugslagklep aan het uiteinde van de zuigleiding (in de put) is wat je wil, de rest lijkt me overbodig. Als je de pomp moet opgieten en er zit tussen pomp en zuigleiding een terugslagklep lukt dat niet.
anderszijds heb ik ook gelezen dat juist het vuil de pomp beschadigd, dus vandaar dat aangeraden wordt het filter voor de pomp te zetten. Dus even kjiken wat wijsheid is.
mbt tot terugslagklep, goed punt hier...
Is het een regenwaterput?
het is een beregeningsput, dus gaat volledig voor het beregenen van de tuin zijn. voorlopig nog niet van plan om toilet of wasmachine aan te sluiten op hemelwater opvang.